خبرگزاری کار ایران

کارشناس عراقی در گفت‌وگو با ایلنا:

انفجار بغداد، انتخابات سراسری را عقیم کرد/ احتمال خلق بحران تازه در خاورمیانه با آمدن بایدن/ الکاظمی در حال تشکیل حزب است

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۸۰۲۰

کارشناس عراقی گفت: یکی از اهداف انفجار بغداد این بود که به جریان مقاومت بگویند بحران هنوز ادامه دارد تا فضای عراق را به نفع اسرائیل ناامن کنند.

«محمد الحکیم» کارشناس عراقی در تشریح دلایل و پیامدهای انفجارهای تروریستی بغداد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: روز پنجشنبه شاهد دو انفجار انتحاری در میدان «الطیران» در مرکز بغداد بودیم که توسط عناصر گروه تروریستی داعش صورت گرفت. ماحصل این اقدام تروریستی و ضد بشری، کشته شدن ۳۲ و زخمی شدن ۱۱۰ غیرنظامی بود که با واکنش‌های داخلی و بین‌المللی روبه‌رو شد. نکته اینجاست که ۲۴ ساعت پس از خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید، برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۶ میلادی این انفجار صورت گرفت که به نوعی در چهار سال گذشته سابقه نداشته است. شاید این انفجار هیچ ربطی به انتقال قدرت در واشنگتن نداشته باشد اما نکته اینجاست که بدون تردید این اقدام بر چشم‌انداز عراق تاثیر منفی خواهد گذاشت. واقعیت این است که هیچ دورنمای مثبتی در بغداد وجود ندارد و متأسفانه جریان‌های سیاسی در عراق به نوعی در حال جنگ با یکدیگر هستند.

وی ادامه داد: احزاب شیعه با خودشان درگیر هستند و همچنین احزاب منتسب به اهل تسنن هم با سایر جناح‌های سنی دچار چالش هستند. کردها هم با یکدیگر در داخل اقلیم کردستان اختلاف‌های زیادی دارند و این وضعیت، چشم‌انداز کشور را نامعلوم کرده است. این در حالیست که مردم عراق از این نزاع‌ها دوری کرده‌اند اما دخالت برخی کشورهای همسایه مانند عربستان موجب به وجود آمدن مشکلات زیادی شده است. در این رهاورد بسیاری از کارشناس سیاسی در داخل عراق معتقدند که با آمدن «جو بایدن»  رئیس‌جمهوری جدید آمریکا اوضاع کشور هم تا حد زیادی آرام خواهد شد اما من معتقدم که هیچ  اتفاقی در عراق برای بهبود اوضاع سیاسی، امنیتی و اقتصادی رخ نخواهد داد. در دوران ترامپ شاهد آن بودیم که او میان خود و اروپایی‌ها در منطقه یک شکاف عظیم ایجاد کرد و تا حدودی اتحادیه اروپا به سمت خاورمیانه و خصوصاً ایران متمایل شد.   

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: حالا هم با آمدن جو بایدن ما شاهد اتحادِ بیشتر اروپایی‌ها با آمریکا خواهیم بود که این موضوع به ضرر منطقه خواهد بود. توجه داشته باشید که ترامپ در طول چهار سال گذشته با توجه به استراتژی درون‌گرا بودن جمهوری‌خواهان سعی کرد تا هیچ درگیری و جنگی راه نیاندازد اما تلاش کرد تا بتواند با سیاست‌های مختص به خود، کشورهای منطقه را وارد کانال مالی خود کند و از آنها بهره‌برداری تجاری انجام دهد. بر این اساس با آمدن بایدن بعید نیست که شاهد اتفاق‌ها و رویدادهای سیاسی و امنیتی متعجب‌کننده در عراق و منطقه باشم. اگر هم چنین اتفاقی رخ ندهد، بدون تردید او نمی‌تواند مسیر عراق را روی ریل توسعه و بهبود قرار دهد. در راستای این تحلیل معتقدم که اولین پیام انفجار روز پنجشنبه بغداد، تحت‌الشعاع قرار دادن انتخابات سراسری عراق است.

وی افزود: از چندین هفته قبل، اختلاف‌های زیادی در مورد تاریخ و نحوه برگزاری انتخابات زودهنگام عراق وجود داشت و تمام طیف‌های سیاسی عراق انتقادهای خودشان را رسانه‌ای کردند. بر این اساس معتقدم که دست‌های در داخل و خارج از عراق به دنبال آن بودند تا بتوانند با استفاده از یک سناریوی فریب (انفجار بغداد) انتخابات را به تعویق بیندازند. بدون تردید این انتخابات سر موعد مقرر برگزار نخواهد شد و این در حالیست که عراق با مشکلات زیادی برای برگزاری آن دست و پنجه نرم می‌کند. نخست آنکه در داخل عراق طیف‌های سیاسی با هم درگیر هستند و دوم اینکه از خارجِ عراق در حال مهندسی انتخابات و همچنین اوضاع و احوال سیاسی کشور هستند. موضوع سوم هم، خلأهای امنیتی است که همین موضوع موجب شد مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق پس از انفجارهای اخیر در بغداد، ساختار امنیتی عراق را دستخوش تغییر کند. این سه مولفه مهم بدون تردید مانع از برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد شد.

حکیم گفت: پیام دیگر انفجار بغداد این بود که به قوای مسلح عراق به ویژه به حشدالشعبی بگویند که بحران همچنان تمام نشده و ادامه دارد. توجه داشته باشید که چند روز دیگر مسابقات جام خلیج‌فارس است و قرار بر آن بوده که در شهر بصره برگزار شود که بی‌تردید به دلیل مسائل امنیتی برگزار نخواهد شد. موضوع دیگر این است که چندی پیش منابع خبری اعلام کرده بودند که آمریکایی‌ها عناصر زندانی داعش را از سوریه به بغداد عراق منتقل کرده‌اند و به همین دلیل معتقدم که طراح اصلی این حملات آن هم با این حجم از تلفات غیرنظامیان، بدون تردید آمریکایی‌ها بوده‌اند. آنها با این کار در حال تزریق بحران به بدنه سیاسی و امنیتی عراق هستند تا بتوانند از این راه حضور خودشان در بغداد را تثبیت کنند. لذا ممکن است در زمان دموکرات‌ها بحران‌های ریز و درشت امنیتی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در عراق مجدداً به وجود بیاید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در دوران ترامپ و احتمالاً در دوران بایدن به دنبال ایجاد اختلاف و تعمیق شکاف میان جریان مقاومت عراق و احزاب سیاسی هستند تا بتوانند بغداد را به نفع اسرائیل ناامن کنند. هر کدام از دولت‌های آمریکا برای بغداد تاکتیک مختص به خود را دارد اما عمق راهبردی در آمریکا ثابت است.توجه داشته باشید که ایالت متحده دیگر به هیچ وجه به صورت مستقیم وارد جنگ علیه یک کشور نمی‌شود یا به تنهایی علیه یک دولت جنگ به راه نمی‌اندازد. از سوی دیگر، مشکلات در داخل آمریکا هم مزید بر علیت است اما خلق یک بحران جدید در منطقه به هیچ وجه دور از ذهن نیست. این در حالیست که مصطفی الکاظمی به صورت پنهانی در حال افتتاح یک حزب سیاسی به نام «المرحله» است و از سوی دیگر، حزبی به نام «امتداد» که متعلق به معترضان عراقی است از سوی «اعلاء الرکابی» در حال تشکیل است. این بدان معنی است که رقابت در انتخابات آتی بسیار حساس است اما مردم خواهان برگزاری یک انتخابات با نظارت سازمان ملل و قانون جدید هستند؛ چراکه همه از افراد فاسد درون ساختار سیاسی عراق خسته هستند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز