خبرگزاری کار ایران

یادداشت؛

قرنطینه و ضرروت حمایت از آسیب دیدگان خشونت خانوادگی

asdasd
کد خبر : ۸۹۷۳۱۰

یک وکیل پایه یک دادگستری در یادداشتی برای ایلنا از نگرانی ها درباره افزایش خشونت خانگی به دلیل شرایط کرونایی در کشور و رعایت قرنطینگی اعضای خانواده در کنار یکدیگر خبر داد.

ایلنا؛ خشونت خانگی خشونتی است که در محیط خانواده و معمولا بر اعضای خانواده اعمال می‌شود. اگرچه بیشتر قربانیان خشونت خانگی زنان هستند ولی خشونت بر مردان، معلولان، سالمندان و کودکان نیز چنانچه به سبب روابط خونی، خانوادگی، قانونی یا روابط صمیمی زیر یک سقف صورت گیرد از مصادیق خشونت خانگی تلقی می شود.

آنچه در این برهه از زمان و به واسطه شرایط موجود اهمیت دو چندان پیدا کرده، پیگیری موارد خشونت خانگی و حمایت از قربانیان خشونت است که در کشورهای مختلف، به روش‌های متفاوت از جمله اختصاص خطوط تلفن برای ارائه مشاوره ، تنظیم شکایت و ارجاع موضوع به مراجع تخصصی و قانونی یا گفتن اسم رمز از سوی فردِ در معرض خشونت، به پزشک، خانواده و یا پلیس صورت می گیرد. در کشور ما نیز اقدامات حمایتی ممکن است با توجه به شرایط به یکی از طرق زیر انجام شود.

۱- اقدامات مردمی  و درگیرکردن شهروندان در دفاع از قربانیان خشونت نه تنها جنبه حمایتی از فرد آسیب دیده را دارد که موجب کنترل و محدود کردن فرد خشونت ورز شده و  حس مثبت سودمند بودن را برای شهروندان ایجاد می کند.

در همین راستا در سال های اخیر کمپین هایی در این خصوص راه اندازی شده که از آن جمله می‌توان به کمپین “زنگ در را بزن”(Ring the bell ) و کمپین “نقطه سیاه” (black dot) اشاره کرد.

در کمپین زنگ در را بزن از مردم خواسته شده به محض شنیدن صدای فحاشی، درگیری و یا ضرب و شتم، بهانه‌ای پیدا کرده و زنگ در خانه قربانی را به صدا درآورند. با این کار از یک سو هم در جریان خشونت توقفی ایجاد کرده‌اند و احتمالا باعث کاهش عصبانیت خشونت ورز می‌شوند و فرد خشونت ورز را متوجه می‌کنند که صدای خشونت او خارج از منزل شنیده شده و از سوی دیگر در صورت نیاز قربانی و تشخیص وضعیت خطرناک، می‌توانند به او کمک کنند.

در کمپین نقطه سیاه نیز فرد در معرض خشونت و یا یکی از اعضای خانواده اش چنانچه تحت کنترل خشونت ورز بوده امکان مکالمه یا کمک گرفتن از دیگران را نداشته باشد ، با زدن یک نقطه سیاه کف دست به دیگران اعلام می‌کند که نیازمند کمک است.

 ۲-تماس با نهادهای دولتی :

آسیب دیدگان خشونت خانگی و یا مطلعان می‌توانند با پلیس ۱۱۰ ،اورژانس اجتماعی۱۲۳ و یا شماره ۱۴۸۰ مشاوره سازمان بهزیستی تماس گرفته وضعیت خود را اعلام کنند و در صورت فوریت از حمایت‌های قانونی آنها نظیر استفاده از خانه‌های امن، برخورد فوری با خشونت‌ورز و غیره برخوردار شوند.

۳- ارتباط با نهادهای مدنی و اجتماعی :

برخی نهادهای مدنی مانند کانون وکلای دادگستری هر استان  سال هاست با تخصیص یک شماره‌ تلفن به قربانیان خشونت خانگی ، اقدام به ارائه مشاوره حقوقی رایگان توسط وکلای دادگستری در ارتباط با چگونگی و نحوه پیگیری قضایی خشونت مذکور کرده و بعضا در صورت فوریت و حاد بودن موضوع، یکی از وکلای عضو  کانون به صورت رایگان اقدامات قضایی و  حمایت لازمه را از خشونت دیده  به عهده می گیرد.

از دیگر نهادهای فعال در زمینه مقابله با خشونت علیه کودکان نیز می‌توان از  انجمن حمایت از حقوق کودکان نام برد که کودکان (افراد زیر ۱۸ سال) آسیب دیده می توانند از ساعت ۹صبح تا ۵ بعدازظهر برای مشاوره روانشناسی و یا حقوقی با شماره ۴۲۱۵۲ -۰۲۱آن مرکز تماس بگیرند همچنین شهروندان می توانند موارد کودک آزاری را جهت پیگیری به شماره۸۸۵۲۱۵۱۵-۰۲۱ آن انجمن گزارش دهند.

در این روز ها دولت مکلف است نیروی انسانی و بودجه کافی برای نهادهای زیر مجموعه خود فراهم آورد و همچنین از دیگر نهاد های مدنی نیز در کمک به شهروندان آسیب دیده حمایت کند تا از ایجاد آسیب های بیشتر اجتماعی جلوگیری شود.

نازنین سالاری / وکیل پایه یک دادگستری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز