خبرگزاری کار ایران

در جلسه شورای شهرستان رشت عنوان شد؛

انتقال زباله‌ها از روستاها به حاشیه شهر رشت

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۵۶۷۱

آب‌های زیر زمینی در اطراف سراوان آلوده نیستند

رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت با بیان این مطلب که آب‌های زیر زمینی در اطراف سراوان آلوده نیستند، گفت: هزینه زیادی برای جمع آوری زباله صورت می‌گیرد.

به گزارش ایلنا از رشت،  مجید عزیزی، رئیس شورای شهرستان رشت در آخرین جلسه این شورا با بیان این مطلب که معضل و مسئله پسماند یکی از مهمترین مسائلی است که شهرستان و بخش‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند گفت: چالش‌هایی همچون زباله بر کسی پوشیده نیست و متاسفانه در گذشته برای رفع این معضل اظهار نظرهای نادرست صورت گرفت که باعث اتفاقات ناگواری در شهر و روستاها شد.

عزیزی با اشاره به اینکه بنده اعتقادی به زباله سوز ندارم گفت: این نظر شخصی بنده است با توجه اینکه هنوز زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی مناسب در زمینه تفکیک زباله صورت نگرفته است زباله سوز راه حل قطعی برای حل مشکل پسماند نخواهد بود.

وی ادامه داد: کارهای قرارداد زباله سوز در شهر رشت همزمان با نوشهر آغاز شده بود ولی در نوشهر خیلی زود به نتیجه رسیدند و زباله سوز به بهره برداری رسید اما در رشت دستخوش بوکراسی اداری و پاسخ آن‌ها و تایید شد و با افزایش، قیمت دلار طرف مقابل قرارداد به تعهدات مالی خود به درستی عمل نکرد و بار مالی فراوانی بر دوش رشت و البته استان افتاد.

مجید عزیزی با بیان اینکه موضوع رودخانه‌ها بسیار مهم است گفت: دو رودخانه که می‌توانست نماد پیشرفت برای شهر باشد متاسفانه برای شهر رشت به نقطه ضعف تبدیل شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۸ رشته فاضلاب به دو رودخانه وصل است و باید اول فکری برای این تعداد ورودی‌های فاضلاب به این دو روخانه کنیم.

معاون عمرانی فرمانداری شهرستان رشت در ادامه جلسه با اشاره به این که بحث پسماند دغدغه‌ای برای شهر و روستاهای شهرستان رشت شده است گفت: جمعیت شهرستان رشت شناور است که تولید زباله را چند برابر می‌کند.

محمدجواد حسن‌پور با عنوان این مطلب که در یکساله اخیر زباله تولیدی در رشت زیاد بوده است گفت: دلیل این افزایش انتقال زباله‌ها از روستاها به حاشیه شهر رشت است زیرا ورودی دریافت زباله در سراوان برای روستاها و شهرهای توابع ممنوع شده و روستاها به غلط برای مدیریت زباله، آن‌ها را به حاشیه شهر رشت انتقال میدهند.

در ادامه جلسه محمود رضوانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با بیان این مسئله که استان ما پیر است، اظهار کرد: زباله مسئله لاینحل شده است، این مسئله ۴۰ سال پیش اصلا نبوده است اگر در همان سال‌ها به صورت اساسی به مدیریت پسماند دقت می‌شد الان با بحران آن مواجه نمی‌شدیم، باید تلاش کنیم تا مسائل مشابه‌ای در سال های آینده رخ ندهد مثل جوان‌سازی استان گیلان که باید جدی گرفته شود تا بعد از ۴۰ سال شاهد مشکل لاینحل نباشیم.

وی ادامه داد: خیلی دور نیست که قوم گیلانی‌ها منقرض شوند رشد منفی یعنی انقراض و این فاجعه است.

معاون بهداشتی علوم‌پزشکی استان گیلان یکی دیگر از مسائل بهداشتی که در استان رعایت نمی‌شود را افزایش وزن در بین مردم گیلان عنوان کرد و گفت: گیلان در حال حاضر چاق ترین استان کشور است و این چاقی بیماری‌هایی مانند دیابت، قلب و فشار خون به همراه خواهد داشت.

رضوانی در ادامه با گلایه از جریمه کم تخلف‌های بهداشتی گفت: سال گذشته وارد سردخانه‌ای به همراه ضابطین قضایی و تعزیرات برای بازدید شدیم که در آنجا ۲۴ سوله بسیار بزرگ با بیش از ۲ هزار مترمربع ساخته شده بود که در آن بالغ بر ۳۰ تن مواد غذایی تاریخ گذشته کشف که تنها ۶ هزار کیلو تخم مرغ تاریخ گذشته را ضبط کردیم، ولی پس از گزارش و صورت جلسه انجام شده جریمه‌ای که انجام شده ۴ میلیون ۵۰۰ هزار تومان برای بانیان آن‌ها در نظر گرفته شد.

اعلام نگرانی از ورود مواد خوراکی تاریخ گذشته به بازار

ژاله  مرتضوی رئیس مرکز بهداشت شهرستان رشت در مورد زباله‌های عفونی و تولید آن شهر رشت گفت: میزان تولید زباله‌های عفونی ماهانه در شهر رشت ۱۱۰ تا ۱۲۰ تن است.

وی در مورد پوشش زباله در سراوان عنوان کرد: برای پوشش زباله‌ها باید شن ریزی کامل شود اگر این کار را انجام ندهیم مگس‌ها تولید مثل کرده و دوباره به محیط زیست حمله می‌کنند متاسفانه مدتی است که شن ریزی اصولی در سراوان انجام نمی‌شود.

مرتضوی با اعلام نگرانی از ورود مواد خوراکی تاریخ گذشته و غیر مجاز در استان و شهر رشت گفت: در دو ماهه سال جدید بالغ بر ۴۳ تن مواد غذایی تاریخ گذشته را از مغازه‌ها در رشت جمع آوری کردیم که از ۲۹ هزار بازدید صورت گرفته ۵۴ پلمپ مغازه و فروشگاه داشتیم.

وی ادامه داد: رنگ‌های غیر مجاز که قبلا ورودش به استان ممنوع شده بود دوباره وارد چرخه بازار شد که و معلوم نیست چگونه و به مقدار بالایی وارد استان می‌شود.

آب‌های زیر زمینی در اطراف سراوان آلوده نیستند

در ادامه جلسه علی مقصودی رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در مورد وضعیت پسماند در شهر رشت عنوان کرد: سرانه تولید زباله ما نسبت به کشورهای دیگر پایین است و این نشان می‌دهد که مردم با فرهنگی داریم.

وی با بیان اینکه در سراوان زباله ارزشمند دفن نمی‌شود گفت: در چند سال اخیر زباله‌های مخلوط کاغذ و پلاستیک از مبدا تا مقصد چندین بار تفکیک می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت با بیان این مطلب که آب‌های زیر زمینی در اطراف سراوان آلوده نیستند، گفت: بر اساس گزارش‌های ارسالی آب‌های زیر زمینی ما در منطقه سراوان آلوده نیست اما آب‌های سطحی درگیر می‌شود.

مقصودی با بیان اینکه هزینه زیادی برای جمع آوری زباله صورت میگیرد گفت: در سال گذشته ۳۰۹ میلیارد صرف جمع آوری زباله شد و همچنین ۱۰۶ میلیارد برای بهسازی سراوان هزینه شده است که اینها از پول مردم است اگر مدیریت در تولید زباله انجام شود میزان این هزینه‌ها کاهش خواهد یافت.

وی یکی دیگر از مشکلات شهر رشت را وجود سگ‌های بلاصاحب عنوان کرد و گفت: برای سامانکده سگ‌ها یک میلیارد و ۸۰۰ میلیارد هزینه کردیم متاسفانه شهر رشت محل رهاسازی سگ‌ها از شهرهای دیگر شده است.

مسعود عباس نژاد عضو شورای شهر رشت در شورای شهرستان با گلایه از اینکه در عید امسال روستاهای سراوان و سنگر مردم با مشکل مگس در محیط زندگی رو به رو بودند، افزود: مردم سنگر سراوان در فروردین امسال با حجم زیادی از مگس روبرو بودند مدیران کارهای خود را به درستی انجام دهند نباید از صبوری مردم سواستفاده کنید.

وی افزود: ما در این جلسه شرکت کردیم تا بیان مشکلات مردم را بگوییم نه اینکه درد دل مدیران را گوش بدهیم جان مردم و سلامت مردم شوخی نیست با مدیران کم کار برخورد جدی صورت گیرد متاسفانه در بیمارستان‌ها تصفیه به درستی انجام نمی‌شود.

عباس نژاد با بیان‌اینکه مردم از شهرداری رشت به عنوان متولی است انتظار بیشتری دارند گفت: شما به عنوان مسئول به ما بگویید که مشکلات چه زمانی حل خواهد شد؟

در گیلان فقط وعده دادیم و روز شمار گذاشتیم

 هادی وطن دوست عضو شورای بخش سنگر با بیان اینکه بیشترین مشکل در سنگر وجود دارد گفت: چرا برای مدیریت زباله از شهرهای دیگر کشور یاد نمیگیریم، نیاز هم نیست حتما حضوری در این مکانها قرار بگیریم در اینترنت و فضای مجازی همه اینها بیان شده است اما متاسفانه ما در گیلان فقط وعده دادیم و روز شمار گذاشتیم و امروز مردم دیگر به حرفهای ما اعتماد نمی‌کنند.

وی افزود: از روزی که مسئله زباله سراوان جدی شد و در سطح استانی و ملی رسانه‌ای و عنوان شد متاسفانه در هیچ بخشی جلسه تخصصی در این مورد تشکیل نشد.

وطن دوست با بیان اینکه بیشترین مشکل در بخش سنگر است، عنوان کرد: تصفیه خانه در سنگر داریم که ۸۰ درصد آب شرب استان را تامین میکند اما سنگر ۱۵ روستای آن از آب شرب بهره‌مند است.

وی گفت: اعتبارات را در مورد زباله سراوان به شهرداری رشت میدهند چرا این اعتبارات بین بخش‌ها خرد نمی‌شود تا هر بخشی مدیریت زباله خود را به درستی انجام دهد و این حجم از زباله به سراوان و مشکلات آن برای شهرداری رشت وارد نشود.

عضو شورای بخش سنگر در مورد اینکه متاسفانه زباله‌ها در روستاها به رودخانه ریخته می‌شود گفت: کشاورز برای استفاده از بستر رودخانه ابتدا باید زباله‌های آن را جمع آوری کند و همین آب به زمین‌های کشاورزی می‌رسد اینجا اعلام میکنم که گوهر رود و زرجوب‌های کوچک در حال به وجود آمدن است.

وطن دوست با بیان اینکه سه سال است که متقاضی تصفیه خانه در سنگر هستم گفت: فاضلاب‌ها به رودخانه‌های کشاورزی ریخته می‌شود.

مسئولان نباید به صندلی خود بچسبند

سعید ابراهیم زاده عضو شورای شهر کوچصفهان در ادامه جلسه با گلایه به اینکه مسئولان نباید به صندلی خود بچسبند و همه موارد را هرچند دردآور بیان کنند گفت: بحث سلامت خیلی مهمه و باید امنیتی کنید مسئولان در رده‌های بالا هم توجه ویژه‌ای کنند.

وی با اشاره به اینکه با جمع آوری سطل‌های زباله از روستاها اظهار کرد: بدون آموزش به یکباره سطل‌ها جمع شد و این معنی نیست که زباله در روستاها نیست متاسفانه شاهد زیاد شدن زباله در روستاها شدیم و همه روستاها تبدیل به زباله دانی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز