خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین:

ایران در ردیف ۱۰ کشور سازنده نیروگاه جهان قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۴۷۷

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین گفت: در ردیف ۱۰ کشور سازنده نیروگاه در جهان هستیم و سهم چهار درصدی از کل دنیا را داریم و قطعات نیروگاهی را نیز در داخل می‌سازیم و این توانمندی از افتخارات ماست که با سرعت در این مسیر حرکت می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، ابوالفضل موتابها در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهرستان آبیک درباره توانمندی ایران در ساخت نیروگاه گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به اهمیت صنعت برق در راستای رشد اقتصادی و ضرورت خوداتکایی در تامین نیازمندی‌های داخلی در حوزه نیروگاهی توانسته‌ایم به دانش ساخت داخلی نیروگاه دست یابیم.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی ادامه داد: نمونه‌هایی از توانمندی داخلی، با تلاش متخصصان داخلی در نصب و راه‌اندازی و تولید قطعات و تجهیزات نیروگاهی در نقاط مختلف کشور مشخص شده است.

این مسئول بیان کرد: با اتکا به مهندسان و کارشناسان توانمند، ایران اسلامی در تولید انرژی برق در منطقه رتبه نخست و در جهان رتبه چهاردهم را کسب کرده است.

وی با اشاره دستاوردهای صنعت برق بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: در سال 1357 مجموع ظرفیت تولید انرژی الکتریکی در کل کشور 7 هزار مگاوات بود که در حال حاضر با گذشت ۴۵ سال از انقلاب اسلامی این میزان نزدیک به ۹۲ هزار مگاوات رسیده است.

این مسئول گفت: این در حالی است که هم اکنون جمعیت کشور به بیش از 2.5 برابر رسیده و تولید برق نیز ۱۴ برابر شده و آسایش، رفاه و توجه به مردم مضاعف شده است.

موتابها یادآور شد: در حال حاضر تمامی شهرها و روستاهای کشور از صد در درصد انرژی برق برخوردارند که نشان دهنده عدالت در توزیع خدمات زیربنایی و بهره‌مندی همه مردم از نعمت برق است.

رئیس هیات مدیره نیروگاه شهیدرجایی بیان کرد: با توجه به ساخت نیروگاه‌ها که تجهیزات و تکنولوژی خاصی دارد در زمره ۱۰ کشور برتر دنیا محسوب می‌شویم و قادر به ساخت، نصب و راه‌اندازی نیروگاه هستیم.

موتابها گفت: به لحاظ سهم بازار در ساخت، نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های حرارتی با سهم 6 درصدی در ردیف 4 کشور برتر دنیا هستیم و از این منظر نیز از کشورهایی مانند برزیل و آلمان جلوتریم و همه این افتخارات در دوران ۴۵ سال انقلاب اتفاق افتاده است.

وی اظهار کرد: همه دولت‌ها تلاش خود را کرده‌اند اما یک تفاوت در این دوران دیده می‌شود، در پیک تابستان‌های سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ روزی 3 تا 4 ساعت خاموشی داشتیم که با اهتمام ویژه دولت سیزدهم و برنامه‌ریزی وزارت نیرو از نیمه دوم سال 1400 اقدامات ارزشمندی صورت گرفت تا ناترازی هایی که قبل از آن در تولید برق داشتیم را به حداقل ممکن برسانیم.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین بیان کرد: در دولت سیزدهم اقدامات به گونه‌ای صورت گرفت که تابستان ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را با افتخار در بخش خانگی بدون خاموشی سپری کنیم و این امر مهم با برنامه ریزی دقیق و سرمایه‌گذاری زیاد محقق شده است.

موتابها افزود: از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاکنون با اهتمام ویژه دولت سیزدهم در راستای کاهش ناترازی تولید و مصرف ۸۴۰۰ مگاوات به ظرفیت شبکه تولید اضافه شده است که حاصل کار و تلاش دلسوزانه همکاران این صنعت است.

وی اظهار کرد: برای عبور موفق از پیک تابستان سال جاری ۱۴۰ اقدام در وزارت نیرو صورت گرفت که برای سال آینده هم ۱۸۰ اقدام در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته که عمدتاً در راستای آماده سازی نیروگاه‌ها و افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌ها انجام می‌شود.

موتابها گفت: در بخش مدیریت مصرف و آمادگی نیروگاه‌ها اقدامات موثری انجام شده و با انجام کامل برنامه های تعمیراتی در نیروگاه ها حرارتی ۹۹ درصدی محقق شد واین آمادگی باعث شد تابستان سال جاری را با موفقیت سپری کنیم و از پیک بار سال آینده نیز با موفقیت عبور خواهیم کرد.

وی بیان کرد: در سه محور اساسی درخصوص افزایش ۳۰ هزار مگاواتی تولید برق در دستور کار دولت قرار گرفت که تاکنون 8400 مگاوات آن محقق شده است.

این مسئول تصریح کرد: برای افزایش ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت برق از طریق صنایع پرمصرف هم ۶۴۰۰ مگاوات به سرعت در حال انجام است و تا تابستان سال ۱۴۰۳ 2 هزار و 800 مگاوات آن به مدار تولید خواهد آمد.

موتابها توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر را از دیگر سیاست‌های دولت دانست و افزود: در حال حاضر ۱۲۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر داریم و 10 هزار مگاوات افزایش ظرفیت تجدید پذیرها در دستور کار قرار دارد که تا تابستان سال آینده دوتا سه هزار مگاوات آن وارد مدار خواهد شد.

وی با اشاره به مدیریت مصرف حامل‌های انرژی نیز گفت: هزینه تولید برق در کشور با احتساب قیمت سوخت۳۰ برابر تعرفه دریافتی از مشترکان است و برای مدیریت مصرف امسال هم پاداشهایی برای کم مصرفها پیش بینی شده است.

این مسئول گفت: برای مدیریت مصرف در سال جاری وزارت نیرو 2 هزار و ۲۰۰میلیارد تومان پاداش تخصیص داد، که امیدواریم با همکاری مشترکان و رعایت الگوی مصرف بتوانیم عبور موفقی از دوران پیک سال بعد نیز داشته باشیم.

نیروگاه شهید رجایی با 13 واحد بخاری و سیکل ترکیبی و ظرفیت نامی 2042 مگاوات، سالانه 12 میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی تولید می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز