خبرگزاری کار ایران

پرونده قضایی برای سه داوطلب انتخابات مجلس در استان کرمان تشکیل شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۲۴۲۰

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل کرمان گفت: برخی نامزدها یا افرادی که با نامزدها همکاری داشتند، تخلفاتی انجام داده‌اند که پرونده قضایی برای آنها تشکیل یا تذکر دریافت کرده‌اند و سه پرونده قضایی در استان در این زمینه تشکیل شده که تخلف آنها در زمینه‌های همچون تبلیغات زودهنگام انتخاباتی و غیره بوده است.

به گزارش ایلنا، مهدی قویدل روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: دستگاه قضایی رعایت مُر قانون توسط داوطلبان، ضابطان و مجریان را الزامی دانسته است و هیچ اقدام خلاف قانون توسط مجریان و ناظران قابل قبول نیست و به هیچ کس اجازه تخلف نمی‌دهیم.

وی با اشاره به احصای جرایم و تخلفات انتخاباتی و تالیف کتاب "انتخابات در آینه قانون "بیان کرد: این کتاب در اختیار دست‌اندرکاران انتخابات قرار داده شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به آمار تایید صلاحیت‌ها تصریح کرد: افرادی که ردصلاحیت شده اگر سیاه‌نمایی کنند یا نشر اکاذیب و توهین علیه نظام انجام دهند، جرم محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد.

وی خاطرنشان کرد: تخریب و توهین رقیب نیز عنوان مجرمانه دارد و بلافاصله در اختیار مسئولان قضایی قرار گرفته می‌شود تا به آن تخلف رسیدگی کنند.

اجازه رفتار مغایر قانون به کسی داده نمی‌شود

قویدل با اشاره به سیاه‌نمایی دشمن تصریح کرد: اجازه رفتار مغایر قانون به کسی داده نمی‌شود و نامزدها هفت روز می‌توانند تبلیغات خود را انجام دهند.

وی بیان کرد: درج آگهی یا نشر محتوا علیه نامزدهای انتخاباتی یا احزاب و گروه‌های سیاسی و اعلام خلاف واقع انصراف نامزدها توسط رسانه‌های همگانی ممنوع است و پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) و ضابطان قوه قضاییه موظف به رصد موارد یادشده و جلوگیری از آن هستند؛ در این صورت، ضمن معرفی مرتکب به مراجع قضایی، نامزد حق دارد پاسخ خود را به رسانه مربوط اعلام کند، رسانه یاد شده نیز طبق قوانین و مقررات مربوط موظف به چاپ یا نشر فوری آن حداکثر طی ۲۴ ساعت است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان ادامه داد: در صورتی ‏که امکان انتشار از طریق رسانه مرتکب وجود نداشته باشد، مسئول آن باید با هزینه‏ خود، پاسخ نامزد را به رسانه‏ مشابه دیگری ارسال کند و آن رسانه مکلف به انتشار آن در اولین نشر خود است؛ بی توجهی به مفاد این ماده جرم است و مرتکب به مجازات درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس محکوم می‌شود.

وی افزود: رسانه‌های همگانی مکلفند در انتشار هرگونه مطلب درخصوص نامزدها به‏ نحوی اقدام کنند که در صورت لزوم، فرصت پاسخگویی برای نامزد در مهلت مجاز تبلیغاتی فراهم باشد.

قویدل ادامه داد: داوطلبان نمایندگی و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه داوطلبان دیگر نیستند و تنها می‌توانند شایستگی‌های خود یا ‌داوطلب مورد نظرشان را مطرح کنند و هرگونه هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی برای عموم ممنوع است و متخلفان طبق مقررات مجازات‌ خواهند شد.

برگزاری انتخابات سالم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با یادآوری برگزاری انتخابات سالم در سال‌های قبل بیان کرد: ذیل ستاد پیشگیری پیشگیری از جرایم انتخاباتی چهار کمیته تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه ایران تنها کشوری است که بیشترین انتخابات را دارد گفت: پشتیبانی از حقوق عامه وظیفه مهم قوه قضاییه به شمار می رود بنابراین در این راستا پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی بدون دخالت در امر انتخابات از وظایف دستگاه قضایی است.

قویدل با اشاره به اقدامات خصمانه دشمن با مردم غزه و در کرمان بیان کرد: استکبار جهانی به دنبال زیرسوال بردن حضور باشکوه مردم در صحنه‌های مختلف بود که با شکست روبه رو شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز