خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

خدمات ملی؛ بودجه استانی/ ۲۰ شهر و ۲۱۳ روستای مازندران تنش آبی دارند

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۷۲۸

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مازندران گفت: استان مازندران علاوه بر خدمات‌رسانی به هم‌استانی‌ها و جمعیت شناور به میلیون‌ها گردشگر و مسافر خدمات می‌دهد اما متاسفانه از بودجه استانی برخوردار می‌شود که پاسخگوی این حجم از مصرف‌کننده نیست.

بهزاد برارزاده در گفت وگو با ایلنا با بیان اینکه مازندران با سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت تنها ۱۵ درصد از آب‌های سطحی و ۸۵ درصد از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کند، گفت: ذخیره آب‌های سدهای میجران، شهید رجایی و آیت‌الله صالحی مازندران از آب‌های سطحی است.

بهزاد برارزاده، افزود: ۴۲۲ حلقه چشمه و ۷۴۱ حلقه چاه منابع زیرزمینی استان است که عملا باید به سمت آب‌های سطحی حرکت کنیم.

مدیرعامل آبفای مازندران گفت: میانگین استفاده از آب‌های سطحی در کشور ۵۳ درصد است و این میزان در مازندران ۱۵ درصد است که جزء عقب ماندگی‌های این استان محسوب می‌شود.

وی به وضعیت آبخوان‎های مازندران اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم میزبان خوبی برای گردشگران و جمعیت‌های ۱۰ تا ۲۰ میلیونی ورودی به مازندران باشیم، لازم است زیرساخت‌های آبخوان‌ها افزایش یابد.

برارزاده گفت: مازندران به‌عنوان نگین سبز کشور ایران خاستگاه بسیاری از گردشگران و مسافران است این زیرساخت پاسخگوی این حجم از جمعیت نیست.

وی با بیان اینکه مازندران در مسیر بارگاه امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها قرار دارد، تاکید کرد: مازندران باید یک شهر ملی تعریف شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران ادامه داد: ۹۶۷ هزار و ۵۰۰ متر مکعب نیاز مخزن آبی مازندران است این درحالیست تعداد مخزن‌های استان ۵۸۳ هزار و ۵۰۰ متر مکعب است در همین شرایط ۳۸۴ هزار متر مکعب کمبود مخزن داریم.

برارزاده میزان نیاز آب استان را ۱۵ هزار لیتر در ثانیه اعلام کرد و افزود: این در حالیست که میزان آب هم‌اکنون ۱۳ هزار و ۷۰۰ لیتر در ثانیه است و این یعنی ۱۳۸۹ لیتر در ثانیه کمبود آب داریم.

وی با بیان داده‌های فوق در حوزه تنش آبی استان به اقدام دولت سیزدهم در راستای استفاده از حق آبه کوه‌ها در راستای افزایش میانگین بهره از آب سطحی در استان اشاره کرد و ادامه داد: ۲۰ شهر و ۲۱۳ روستای استان دارای تنش آبی هستند.

مدیر عامل شرکت آبفای مازدران، آب‌رسانی به ۲۰۰ روستا در قالب ۱۹ پروژه با اعتبار ۳۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات فاز اول محرومیت‌زدایی در قالب قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) را از برنامه‌های در دست اجرا و مورد نیاز شرکت در بخش آب عنوان کرد.

برارزاده ادامه داد: دو سال قبل ۲ هزار و ۱۶۹ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۱ اعتبار هزار و ۷۰ میلیارد ریال ابلاغ شده و نیز عقد قرارداد فاز دوم محرومیت زدایی با قرارگاه امام حسن مجتبی برای ۲۰۰ روستا حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال تامین ۲۰۰ کیلومتر لوله جهت آب‌رسانی به ۱۰۰ روستا با استفاده از ظرفیت بنیاد حاج‌اکبر ابراهیمی با مشارکت بسیج مهندسین سپاه کربلا و دهیاری‌ها و شوراها جهت اجرا و تداوم آن به میزان ۲۴۱ کیلومتر در سال‌جاری از دیگر اقدامات است.

وی افزود: استفاده از ظرفیت بنیاد برکت جهت آب‌رسانی به ۶۷ روستا در قالب ۵ پروژه با اعتبار ۶۵ میلیارد ریال عقد قرارداد فاز دوم محرومیت زدایی با قرارگاه امام حسن مجتبی برای ۲۰۰ روستا با مبلغ تقریبی ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر برنامه این نهاد خدمات‌رسان است.

برارزاده از اقدامات انجام شده در بخش آب برای عبور از تنش آبی در تابستان به مقاوم‌سازی و بهسازی ۵۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره در شهرهای ساری و قائم‌شهر با هزینه ۳۰۰ میلیارد ریال اشاره کرد و که منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها به میزان  ۱۵۰۰ میلیارد ریال شده است.

وی افزود: با توجه به بالا بودن تعداد روستاهای دارای تنش آبی و فاقد تاسیسات آب‌رسانی در استان با پیگیری بعمل آمده تفاهم‌نامه همکاری بین استانداری مازندران و مسئوول محرومیت زدایی سپاه کشور به نسبت  ۳۰ درصد سهم استانداری و ۷۰ درصد سهم محرومیت زدایی جهت آب‌رسانی به ۱۳۵۰ روستا به مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریال منعقد شده است.

برارزاده اصلاح، توسعه و احداث خط انتقال آب به میزان ۱۰۵۹ کیلومتر، اجرای خط انتقال ۳۰۴ کیلومتر، حفر چاه به تعداد ۵۲ حلقه، احداث مخزن ذخیره به میزان ۳۴ هزار متر مکعب، بهره‌مندی از ۱۰ حلقه از چاه‌های پیزومتری و کشاورزی با ظرفیت تامین ۲۲۳ لیتر بر ثانیه با ۱۵۰ میلیارد ریال را از عملکرد شرکت در بخش آب عنوان کرد.

وی افزود: بهسازی و مهندسی مجدد ۱۲۲ حلقه چاه در سطح استان و افزایش توان تولید به میزان هزار و ۸۷۵ لیتر بر ثانیه با انجام عملیات فوق منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها به میزان ۶ هزار میلیارد ریال شده است.

برارزاده گفت: عملیات بخش آب در قالب ۴۸۵ پروژه با هزینه‌کرد اعتبار به میزان ۸ هزار و ۷۳۴ میلیارد ریال به تفکیک ۵ هزار و ۶۷۲ میلیارد ریال روستایی و ۳ هزار و‌۸۲  میلیارد ریال در حوزه شهری بوده است.

وی افزود: مازندران حق‎آبه‌هایی دارد که باید از آن استفاده کند، با نگاه خوب دولت سیزدهم و وزیر نیرو نوید این را  داده‌اند تا سهم حق‌آبه‌ای خودمان را از کوه‌های استان دریافت کنیم.

برارزاده با اشاره به پشت سر گذاشتن شرایط تنش‌آبی سخت در سال‌جاری با همکاری آب منطقه‌ای و شرکت آبفا، اعلام کرد: در دهه فجر امسال ۵۰ پروژه مهم در حوزه آب و فاضلاب خواهیم داشت و به بخشی از دغدغه و مطالبات مردمی پاسخ داده خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز