خبرگزاری کار ایران

مدیر کل منابع طبیعی استان خبرداد؛

آغاز کاشت چهار میلیون اصله نهال در خراسان شمالی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۲۲۶

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: تولید و کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال در استان در قالب طرح ملی تولید و کاشت درخت در مدت چهار سال هدفگذاری شد که کاشت چهار میلیون اصله آغاز شد.

به گزارش ایلنا، علی اسدی گفت: کاشت درخت در عرصه‌های منابع طبیعی، جنگل، بیابان، محدوده تخریب شده معادن با هدف بازسازی، توسعه فضای سبز صنایع و کارخانجات و اراضی واگذاری، شهرک‌های صنعتی، درختکاری در پادگان‌ها و مناطق اختیار نیرو‌های مسلح، ایجاد بوستان‌های روستایی و پویش‌های مردمی و سایر سطوح و محدوده‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: برنامه ریزی شده در مدت چهار سال یک میلیارد اصله درخت در کشور با همکاری مردم، سازمان‌ها و ارگان ها، صنایع و کارخانجات کشت کند که سهم هر استانی تعیین شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: خشکسالی و کاهش منابع طبیعی در سال‌های اخیر باعث تغییر اقلیم شده است که پدیده گرد و غبار و ریزگرد‌ها یکی از چالش‌های مهم کشور شده و در این استان نیز با آن درگیر هستیم که حتی باعث تعطیلی روز‌های کاری نیز شده است.

اسدی اضافه کرد: برای تحقق اجرای این طرح اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نهالستانی که سالانه تا ۱۵۰ هزار اصله نهال تولید می‌کرد را به چندین برابر افزایش داد و همچنین در این زمینه از توانمندی صنایع و مردم، بخش خصوصی، شهرداری‌ها و سایر ارگان‌ها استفاده کرد که شرکت آلومینای جاجرم تعهد تولید ۷۰۰ هزار اصله نهال را داده است.

وی در ادامه گفت: در مجموع نهالستان‌های دولتی، بخش خصوصی، صنایع، کارخانجات و پویش‌های مردمی تعهد تولید ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار اصله نهال را داده اند که تلاش می‌کنیم این مهم عملیاتی شود که در این راستا با سازمان‌ها و ارگان‌ها نیز تفاهم نامه‌هایی داشته ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: در هر هکتار جنگل ۶۷ تُن گرد و غبار جذب می‌شود که جنگل‌های خراسان شمالی با مساحت ۴۲۵ هزار هکتار بیش از ۳۰ میلیون تن گرد غبار را در خود جذب خواهد کرد.

به گفته اسدی همچنین در هر یک هکتار جنگل بعد از بارش باران یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار متر مکعب آب را ذخیره خواهد کرد که جنگل‌های این استان ۳۷ میلیون متر مکعب آب را ذخیره سازی خواهند کرد.
با افزایش جنگل ها، درختان و بوته‌ها جلوی فرسایش آبی و سیلاب‌های تخریبی بعد از بارش‌ها گرفته خواهد شد.

گستره جنگل‌های خراسان شمالی ۴۳۴ هزار هکتار در ۲ ناحیه رویشی است که ۲۵ هزار هکتار از این میزان مربوط به جنگل‌های ناحیه هیرکانی در شهرستان‌های مانه و سملقان است و مابقی مربوط به ناحیه جنگلی ایران - تورانی و در سطح استان پراکنده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز