خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

سرایت بیماری زغالی بلوط در 500 هکتار از جنگل های خراسان شمالی

asdasd
کد خبر : ۴۰۱۴۲۹

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: به حدود 400 تا 500 هکتار از جنگل های خراسان شمالی بیماری زغالی بلوط سرایت کرده بود که هم اکنون در منطقه درکش این استان در حوزه گللک این گونه خشک شده را جمع آوری می کنند تا دیگر بیماری به دیگر درختان بلوط سرایت نکند.

مهندس حسن وحید در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص بیماری زغالی بلوط در جنگل های خراسان شمالی گفت: طی سال گذشته جنگل های ناحیه خزری این استان دچار بیماری زغالی بلوط شدند.

وی افزود: بیماری زغالی بلوط بیماری بسیار بدی است که اگر نتوانیم به موقع مهار کنیم ممکن است خسارت های زیادی به جنگل وارد کند و منجر به خشک شدن تمامی درختان بلوط خواهد شد.

وی با بیان این که بیماری زغالی بلوط یک نوع بیماری قارچی است که در جنگل وجود دارد، گفت: در راستای مقابله با این بیماری با اقدام به موقع منابع طبیعی خراسان شمالی توانستیم بعضی از پایه های بلوط را که دچار بیماری زغالی شده بودند خشک کنیم تا از سرایت بیماری به دیگر مراکز جنگل و درختان جلوگیری کنیم.

وحید افزود: به حدود 400 تا 500 هکتار از جنگل های خراسان شمالی بیماری زغالی بلوط سرایت کرده بود که هم اکنون در منطقه درکش این استان در حوزه گللک این گونه خشک شده را جمع آوری می‌کنند تا دیگر بیماری به دیگر درختان بلوط سرایت نکند.

وی تصریح کرد: هم اکنون منابع طبیعی استان خراسان شمالی درصدد خارج کردن این بیماری و کاهش آن است به خصوص در مناطق جنگلی ایران تورانی که این بیماری بیشتر دیده شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی علت ضعیف شدن جنگل های خراسان شمالی در سنوات گذشته را خشکسالی اعلام کرد وگفت: خوشبختانه جنگل های استان در سال جاری از وضعیت بهتری برخوردار است.

وحید با بیان این که جنگل های استان خراسان شمالی به لحاظ تنوع گونه و شاخص های پایداری جنگل‌های بسیار خوبی هستند، افزود: براین اساس جنگل ارس خراسان شمالی از تنوع گونه گیاهی بسیار زیاد و هم پایداری اکولوژیک برخورداراست. 

وی با اعلام این که در طول برنامه پنجم منابع طبیعی استان خراسان شمالی توانست هزار و 100 هکتار جنگل کاری دولتی را انجام دهد، افزود: همچنین در سطح عرصه ها حدود هزار و 200 هکتار جنگل کاری خصوصی انجام دهد.

وحید جنگل کاری خصوصی را مربوط به توسعه فضای سبز مانند نهالستان ها، پارک ها و بوستان ها دانست وگفت: دراین راستا توانستیم یک هزار و 200 هکتار خدمات رسانی مطلوب داشته باشیم.

وی افزود: البته در جنگل کاری خصوصی نسبت به سطح جنگل هایی که در برنامه پنجم توسعه داریم و مطالعاتی که انجام شده این مقدار بسیار اندک است این اندک بودن هم به دلیل نبود ردیف اعتباری یا عدم تخصیص به موقع اعتبارات بوده است.

وی به اعتبارات خوب در رابطه جنگل کاری خصوصی در استان اشاره کرد و گفت: امسال در ناحیه زاگرس جنوب مرکزی هم در موافقت نامه ملی و استانی اعتبارات خوبی پیش بینی شده است.

وحید جنگل های ارس استان خراسان شمالی را به عنوان یکی از ذخیره گاه های مهم کشور در جنگل کاری برشمرد و گفت: طی ارزیابی انجام شده از سطح ذخایر جنگل های استان حدود 11 هزار هکتار تاکنون تحت عنوان ذخایر جنگل دراین استان شناسایی شده است.

وی افزود: در این 11 هزار هکتار ذخایر جنگلی استان چند گونه گیاهی شاخص مانند زالزاک، فندوق، پسته و الباقی ذخایر درختان ارس هستند.

وی با بیان این که در حال حاضر 2 ذخایرگاه در داخل استان خراسان شمالی در قالب طرح ارزیابی شده است، گفت: این ذخیره گاه ها در منطقه وسط تحت عنوان هسته مرکزی و دیگری در منطقه هسته ضربه گیر شناسایی شده است.

وی در ادامه به وجود یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع در سطح استان خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: بهره برداری از سطح مراتع باید در قالب پروانه چرا انجام شود.

وی با اعلام این که حدود 70 تا 80 درصد مراتع استان پروانه چرا آنها صادر شده است، گفت: همچنین حدود 120 هزار تن درسال از سطح مراتع استان علوفه تولید شده است. وحید افزود: تولید علوفه بسته به شرایط بارندگی ممکن است در طی سال افزایش و یا کاهش پیدا کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نرخ متوسط تولید علوفه در سطح مراتع استان را 120 هزار تن اعلام کرد و افزود: حدود 80 درصد مراتع استان تاکنون ممیزی شده است.

انتهای پیام/
برزگر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز