خبرگزاری کار ایران

آغاز پویش ملی سلامت در 767 واحد بهداشتی همدان

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۵۵۶

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: پویش ملی سلامت با هدف غربالگری دیابت و فشار خون بالا در ۷۶۷ مرکز بهداشت و درمان شهری و روستایی، خانه بهداشت و پایگاه بهداشتی این استان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از همدان،  فاطمه ترکمان اسدی روز سه شنبه در آیین آغازین این پویش اظهار کرد: انجام این غربالگری در ادامه به مراکز درمانی نیز تسری یافته و با گذشت زمان تیم های سیار در ادارات نیز برای دریافت آزمایش حضور می یابند.

وی گفت: جمعیت هدف پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا در استان همدان یک میلیون و ۲۲۰ هزار نفر شامل افراد بالای ۱۸ سال و بانوان بادار در هر سنی می شود.

وی اضافه کرد: بر اساس فراخوان اعلام شده طرح غربالگری فشار خون بالا و دیابت به صورت ۷۰ درصد در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت و پوشش ۱۰۰ درصدی جمعیت هدف شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، روستاها و شهرستان کبودرآهنگ به عنوان آزمونه (پایلوت) اجرای طرح پزشک خانواده مدنظر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بیان کرد: هم اینک بیشترین دغدغه حوزه بهداشت و درمان مربوط به بالا بودن مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر است به گونه ای که هم اینک عمده چالش های جوامع انسانی ناشی از مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر است.

ترکمان اسدی بیان کرد: در بین بیماری های غیرواگیر چهار دسته بیماری شامل سرطان ها، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های تنفسی ۸۲ درصد مرگ ها را به خود اختصاص دادند و سهم دیابت و پرفشاری خون بسیار پر رنگ است.

وی اضافه کرد: در پویش ملی سلامت برای تشخیص و شناسایی بیماران دیابت و فشار خون بالا بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تاکید کرد: عوارض تشخیص دیرهنگام دیابت و فشار خون بالا و مداخله دیرهنگام برای درمان، عوارض جبران ناپذیر و هزینه بالایی برای فرد، خانواده، جامعه و سیستم سلامت دارد.

ترکمان اسدی گفت: ۱۰ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال به بالا به دیابت مبتلا بوده که نیمی از آنها زیر پوشش هستند همچنین در زمینه فشار خون بالا ۳۵ درصد فشار خون بالا دارند.

وی افزود: آگاه سازی مردم نسبت به خطرات فشار خون بالا و دیابت در صورت شناسایی دیرهنگام این بیماری ها و پیامد تاخیر در تشخیص و آغاز درمان از اهداف این پویش است و از دیگر اهداف شناسایی به موقع، زمان مناسب برای شروع مراقبت و تلاش برای درمان قطعی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز