خبرگزاری کار ایران

استاد معماری و شهرسازی:

کتاب "مینودر" ارزش‌های تاریخی قزوین را به مردم شناساند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۹۲۰۳

استاد معماری و شهرسازی گفت: کتاب "مینودر" بر شناخت مردم از محیط به گونه‌ای بود که مردم متوجه اهمیت آثار تاریخی شدند، نگاه مردم به محیط عوض شد، ارزش‌های محیط زندگی را درک کردند.

به گزارش ایلنا، نشست نقد و بررسی کتاب مینودر با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و با حضور چهره‌های علمی و فرهنگی در سالن اجتماعات حمداله مستوفی مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین برگزار شد.

سید مهدی مجابی در این نشست گفت: مینودر کتابی است که مخاطب را به فراتر از متن و به محیط زندگی فرا می‌خواند.

این مهندس معماری و شهرسازی افزود: ضرورت خوانش محیط را باید دوباره بررسی کنیم که چه نقشی در تربیت جامعه دارد، فرزندان ما در چه بستری رشد می‌کنند؛ لازم است همه به خوانایی محیط برسیم.

وی عنوان کرد: در سال‌های جوانی شنیدم که قرار است کتابی درباره قزوین چاپ شود؛ زنده‌یاد محمدعلی گلریز همراه برخی آقایان قزوینی در حال بازدید از بناهای قزوین بودند که نتیجه آن در سال‌های بعد کتاب ارزشمند مینودر شد، در شرایطی که دوربین به‌راحتی در دسترس نبوده و به‌سختی عکس می‌گرفتند اما نتیجه آن تلاش‌ها به ثمر نشست.

 به گفته مجابی در همه‌سال‌ها هر کسی خواسته اطلاعاتی از قزوین به‌دست آورد به کتاب بی ادعای مینودر که موضوع محیط را خیلی روان مطرح کرده، مراجعه می‌کند.

مینودر نخستین سند حفاظت و مرمت محیط تاریخی اجتماعی قزوین

وی کتاب مینودر را نخستین سند حفاظت و مرمت محیط تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قزوین در دوره معاصر برشمرد.

مجابی ادامه‌داد: مرحوم گلریز سراغ آثار تاریخی رفت که تا آن روزگار کسی به آن‌ها اهمیت نمی‌داد، حتی برخی به فکر تخریب آن‌ها بودند، ولی تأثیر مینودر بر شناخت مردم از محیط به گونه‌ای بود که مردم متوجه اهمیت آثار تاریخی شدند، نگاه مردم به محیط عوض شد، ارزش‌های محیط زندگی را درک کردند.

 این مهندس شهرسازی افزود: گلریز بناهای شهر را در این کتاب توضیح و آثار تاریخی به‌عنوان به یک منظومه با ارزش معرفی کرد و پیش از آنکه بناها را مرمت شوند یا قوانینی برای آنها نوشته شود، توسط عموم از آنها حفاظت شد.

 مجابی گفت: نویسنده مینودر با صداقت و روشن بینی به‌صورت مستقیم و آشکار خود را مدیون محیط زندگیش می‌دانسته و این جوهر بحث ما است.

 وی تاکید کرد: همه ما در محیط بزرگ می‌شویم و اساساً شخصیت آدم‌ها در محیط ساخته می‌شود؛ ولی این شخصیت به‌صورت کامل با کتاب و نظام آموزشی ساخته نمی‌شود، تربیت اصلی در محیط شکل می‌گیرد بنابراین امروز باید به این فکر کنیم که برای "محیط قزوین" چه فکری کردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز