خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبرداد؛

آغاز طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در بلوک یزد/ اصلی ترین چالش بخش معدن تامین نیروی انسانی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۸۲۷۸

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با اشاره به آغاز طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در بلوک استان یزد گفت: این طرح در قالب ۱۰۲ برنامه در بازه ۳ تا ۴ سال اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، علیرضا شهیدی در آیین آغاز به کار طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در بلوک استان یزد اظهار داشت: تولید ثروت برای کشور از طریق اکتشافات و صیانت از ثروت تولیدی با شناسایی و پایش مخاطرات طبیعی در کشور به منظور جلوگیری از خسارت به این بخش از رسالت‌های سازمان زمین شناسی کشور است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌های انسانی ثروت اصلی محسوب می شود اما در سازمان زمین شناسی و به ویژه در بخش معادن با چالش نیروی انسانی مواجه هستیم افزود: در حوزه منابع معدنی هم از طریق طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات معدنی برای پیشبرد اهداف کشور تلاش می‌کنیم.

معاون وزیر با اشاره به اهمیت بررسی و پایش ذخائر معدنی در ترسیم آینده کشور ادامه داد: متاسفانه برخلاف کشورهای توسعه‌ یافته، عمدتاً اکتشافات عمومی و تفضیلی در کشورمان توسط بخش دولتی انجام می‌شود و عملاً بخش خصوصی نقش کمرنگی در این بخش ایفا می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به چالش‌های راه‌اندازی معادن جدید در کشور گفت: مدت زمان راه اندازی معادن جدید به صورت متوسط ۲۰ سال است و حتی برخی معادن ۲ برابر این زمان نیز طول کشیده است در حالیکه این مدت در کشورهای دیگر حدود هفت سال است.

شهیدی اضافه کرد: این نقیصه در کنار چالش‌های مربوط به ذخائر برخی مواد معدنی در کشور، می‎تواند چالش بزرگی در رابطه با منابع معدنی در آینده کشور رقم بزند لذا در صددیم با طرح تحولی مذکور، میانگین بازه زمانی اکتشاف معادن در کشور را کاهش دهیم.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور بر لزوم شناسایی دقیق ذخایر معدنی کشور به ویژه ذخایر پنهان و عمیق تاکید و عنوان کرد: این مهم با استفاده از تکنولوژی‌ها و ظرفیت‌های موجود مانند ژئوفیزیک هوایی، زمین شناسی و اکتشاف، پایگاه‌های داده‌های علوم زمینی و زمین شناسی دریایی در حال پیگیری است.

محمد علی شاه حسینی، سرپرست معاون اقتصادی استانداری یزد هم با اشاره به اینکه استان یزد در زمینه معدن دارای ظرفیت های بی نظیری است اظهار داشت: جزو ۵ استان صادر کننده برتر محصولات گلخانه ای هستیم و در تابستان امسال پایین ترین نرخ بیکاری را شاهد بودیم البته همچنان در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان استان دچار مشکل هستیم و از لحاظ سطح درآمد، هزینه جزو برترین های کشور محسوب می شویم.

وی با تاکید بر اینکه در چادرملو هفت هزار نفر و در سنگ اهن بافق حدود ۳ هزار نفر اشتغال دارند خاطر نشان کرد: سند یزد نوین در دولت سیزدهم اماده شده که نشان می دهد کجا بودیم، کجا هستیم و به کجا می خواهیم برویم که برای آینده استان یزد بسیار می تواند مفید و کارگشا باشد.

امروز در مراسمی با حضور معاون وزیر صمت، پروژه طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف در استان یزد به‌طور رسمی آغاز به کار کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز