خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبرداد؛

بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان؛ تهدیدی برای سلامت عمومی

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۵۷۷۳

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، هنوز هم یک تهدید مهم برای بهداشت عمومی محسوب می‌شود، گفت: با وجود قابل پیشگیری بودن این بیماری‌ها، سالانه 100 هزار انسان در تمام جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه، تحت تاثیر قرار این بیماری ها هستند.

به گزارش ایلنا، عباس رضاییان زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه،  با تاکید بر اهمیت مراقبت و کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، افزود: بیش از ۶۰ درصد عوامل بیماری‌زای انسانی شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، تک یاخته‌ها، انگل‌ها و سایر پاتوژن‌ها و اغلب بیماری‌های نوپدید و بازپدید، ناشی از منشأ مشترک بین انسان و حیوان است.

او با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور در فارس، ۶۴ بیمار به دلیل ابتلا به کیست هیداتید، تحت عمل جراحی قرار گرفته اند؛ توضیح داد: کیست هیداتید یک بیماری انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است که کرم بالغ در روده سگ زندگی می‌کند و با دفع تخم از طریق مدفوع باعث آلوده شدن آب، خاک و علوفه می‌شود، حیوانات اهلی مانند گاو و گوسفند به دلیل چرا در مزارع و مصرف علوفه آلوده و انسان بر اثر تماس تصادفی و یا مصرف آب و سبزی ها و میوه های بوته ای آلوده به تخم انگل، به کیست هیداتید مبتلا می‌شود.

راه های پیشگیری از کیست هیداتید

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: شناسایی سگ‌های صاحب‌دار و گله‌ای و خوراندن داروی ضد انگل «پرازیکوانتل» به میزان هر 6 هفته یک بار به حیوان، شست و شوی صحیح سبزی ها و به طور خاص انجام مرحله انگل زدایی با استفاده از مایع ظرفشویی، مدیریت سگ‌‌های ولگرد از سوی ارگان‌های ذیربط، رعایت ضوابط بهداشتی مصوب در کشتار دام و جلوگیری از کشتارهای قاچاق و غیرمجاز، آموزش مردم و گروه ‌های خاص از قبیل کارکنان کشتارگاه ‌ها، قصابان و دامداران در خصوص این بیماری و جلب مشارکت مسوولان و مردم، از اقدامات موثر در کنترل این بیماری انگلی مزمن است.

توصیه دیگر معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز مراجعه صاحبان حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به کلینیک های دامپزشکی برای دریافت مراقبت های بهداشتی موردنیاز حیوان و انجام اقدامات لازم بر اساس توصیه های دامپزشک کلینیک بود.

او گفت: رعایت حریم زندگی انسان و حیوانات، اصل اساسی است و ورود سگ به محیط زیست انسان زمینه بروز بیماری هایی مانند کیست هیداتید، هاری، سالک نوع شهری و آلودگی به برخی از کرم های غلابدار را فراهم می کند.

آغاز بسیج ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا از 20 آبان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از این نشست خبری به آغاز بسیج ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا از بیستم آبان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز همزمان با دیگر دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور اشاره و بر اهمیت تشخیص به هنگام و درمان این بیماری های مزمن تاکید کرد.

رضائیان زاده ضمن بیان این موضوع که در دیابت نوع یک، انسولین از سلول ‌های بتای لوزالمعده که انسولین ترشح می‌کنند تا قند به مصرف سلول‌های بدن برسد، ترشح نمی‌شود، گفت: علت این اتفاق هنوز به طور کامل مشخص نیست؛ اما به دلیل بروز بیشتر موارد این دیابت در کودکی و نوجوانی و تشخیص زودهنگام و آغاز به موقع درمان، عوارض بیماری بسیار دیرتر از دیابت نوع دو بروز می کند.

او بیان کرد: دلیل عمده بروز دیابت نوع دو، مقاومت نسبت به انسولین ترشح شده از پانکراس است که انسولین نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد و در نتیجه در ابتدای کار، سلول‌های بتای پانکراس شروع به ترشح بیشتر انسولین می‌کنند و در عین حال مقاومت به انسولین هم افزایش می‌یابد؛ تا جایی که دیگر نمی‌تواند پاسخگوی نیاز بدن به انسولین باشد و در این زمان است که ترشح انسولین نیز کاهش یافته و قندخون افزایش می‌یابد، همچنین دیابت نوع دو بیشتر در بزرگسالان رخ می‌ دهد و بیش از ۹۰ درصد موارد دیابت در دنیا مربوط به این نوع از دیابت است.

رضاییان زاده دیابت را سومین علت مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر دانست و افزود: بر اساس آخرین یافته ها در ایران و  استان فارس، میزان شیوع دیابت در افراد بالای 25 سال از ۱۱ درصد در سال ۱۳۹۵ به چهارده و نیم درصد در سال 1400 رسیده است که در صورت نبود توجه به این بیماری و عوامل خطر آن، در آینده نزدیک چالش های این بیماری و عوارض آن گریبانگیر حوزه سلامت می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز