خبرگزاری کار ایران

ابتلای ۱۸۱ هزار مازندرانی به دیابت/پرداخت هزینه درمان بیماران‌خاص تا سقف ۵۰ میلیون تومان

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۶۱۵۵

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: دیابت یا بیماری قند خون از جمله بیماری های پنهان و سخت درمانی است که بسیاری از مردم جهان را درگیر خود کرده است بیماری خاموشی که عدم تشخیص به موقع آن موجب عوارض بسیاری در فرد مبتلا می شود و اکنون بیش از ۱۸۱ هزار مازندرانی به این بیماری مبتلا هستند.

عباس علیپور در گفت و گو با ایلنای مازندران اظهار کرد: دیابت به عنوان شایع ترین بیماری غیرواگیر و یکی از عوامل مهم مرگ و میر در جهان  است و سالانه شاهد بسیاری از نقص عضوها و بیماری های مرتبط دیگر  همچون بیماری های کلیوی و نابینایی ناشی از دیابت هستیم، بیماری خاموشی است که تنها راه تشخیص آن گرفتن آزمایش آن هم به صورت دوره‌ای است‌.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته، ۱۷۴ هزار و ۱۹۴ دیابتی در استان مازندران (غیر از بابل) به ثبت رسیده است، افزود: این رقم تا پایان شهریورماه امسال به ۱۸۱ هزار و ۸۰۳ مورد افزایش یافته است.

علیپور با اشاره بیماری فشار خون به عنوان بیماری خاموش در کنار دیابت گفت: در سال گذشته، ۲۷۵ هزار و ۶۹۹ نفر با بیماری فشارخون شناسایی شدند و این عدد در پایان ۶ ماهه امسال به ۲۸۶ هزار و ۶۱۱ نفر رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه در سال گذشته برای نیمی از جمعیت شناسایی شده دیابتی، یعنی ۵۲.۶ درصد آن‌ها مراقبت صورت گرفت، خاطر نشان کرد: این رقم تا پایان شهریورماه امسال به ۷۱.۹ درصد رسیده است و این یعنی نزدیک به ۲۰ درصد افزایش مراقبت داشتیم.

علیپور ادامه داد: ۵۴.۲ درصد از افرادی که دارای بیماری فشارخون بالا هستند، در سال ۱۴۰۰ مراقبت شدند و این میزان در نیم‌سال جاری تاکنون به ۷۵.۱ درصد افزایش یافته و این یعنی از هر ۴ بیمار فشارخون، ۳ نفر مراقبت شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه اولویت باید بر بهداشت و سلامت باشد تا شاهد بیماری کمتری در جامعه باشیم، یادآور شد: پیشگیری همواره بهتر از درمان است و لذا باید با انجام هزینه های پیشگیری از افزایش هزینه درمان جلوگیری کرد که این‌ مهم از اولویت هاست و باید مورد توجه جدی باشد.

علیپور گفت: در خصوص بیماری‌های خاص همون دیابت و فشار خون، بیماری های صعب‌العلاج و نادر بناست بیماران ابتدا در سامانه شهروندی بیمه سلامت ثبت نام و بیماری آنان از سوی معاونت درمان تایید شود و سپس هزینه درمان آنان تا سقف ۵۰ میلیون تومان از سوی بیمه سلامت پرداخت شود.

معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران با اشاره به افزایش روند ابتلا به بیماری های دیابت  در استان مازندران گفت: ۱۸۱ هزار بیمار دیابتی در استان شناسایی شده است.

 علیپور  همچنین با اشاره به فعال شدن پرونده سلامت الکترونیک در استان از شهروندان خواست تا نسبت به تکمیل این پرونده اقدام کنند.

وی با اظهار اینکه تمامی اطلاعات مربوط به سلامت افراد در قالب بانک اطلاعاتی موسوم به پرونده سلامت الکترونیک وجود دارد، افزود: این اطلاعات توسط پزشکان خانواده و مراقبان سلامت در سامانه وارد و بارگذاری می‌شود.

وی با عنوان اینکه اطلاعات مربوط به نسخه‌ها، داروها، آزمایش‌ها و غیره در پرونده الکترونیک ثبت شده است،افزود: پزشکان متخصص هم می‌توانند اطلاعات مورد نیاز را از این پرونده دریافت کنند.

به گزارش ایلنا، بیماری دیابت چهارمین یا پنجمین علت مرگ در اکثر کشورهای با درآمد بالا و توسعه یافته است  که در حال حاضر حدود ۹.۴ درصد جمعیت جهان برابر با ۵۰۰ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند و از هر ۱۰ نفر بزرگسال در جهان یک‌نفر به دیابت مبتلاست و این آمار در ایران حدود ۱۱.۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد که به‌ دیابت مبتلا هستند و براساس اعلام کارشناسان اگر سبک زندگی ینگونه ادامه یابد تا سال ۱۴۲۵ نیمی از جمعیت ایران به دیابت مبتلا خواهند شد.

براساس اعلام کارشناسان و پزشکان، دیابت یکی از عوامل مهم در بیماریهای نارسایی کلیوی ، نابینایی و قطع عضو در بین سنین ۲۰ تا ۷۰ سالگی به حساب می آید.

آموزش مداوم به مبتلایان دیابت مهم‌ترین نکته در کنترل و مهار این بیماری خاموش است تا بیماران ضمن درک وضعیت خود، با خودمراقبتی روزانه در راستای حفظ سلامتی و جلوگیری از بروز عوارض ناشی از دیابت گام‌های مؤثری بردارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز