خبرگزاری کار ایران

تامین آب شرب مردم رودبار در پیچ و خم سیاسی بازی‌ها؛

فرمانداری: خبررسانی موجب سوءاستفاده معاندین شده است!

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۷۸۸

ایلنا: فرمانداری دروغ می‌گوید

پیگیری موضوع کم آبی و بی آبی برخی مناطق در شهرستان رودبار طی روزهای اخیر و بی تفاوتی مسوولان ذیربط نسبت به این معضل رو به گسترش، واکنش هایی را از سوی فرمانداری رودبار در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چند سالی می‌شود که روستای داماش کمبود آب شرب دارد و با این وجود کارخانه آب معدنی هم از آب چشمه همین روستا برداشت کرده و مدعی است که آب منطقه‌ای به این کارخانه مجوز بهره برداری از آب را داده است و نیازی به رضایت اهالی روستای داماش ندارند. اهالی روستا با آغاز فصل گرم به شدت با بحران آب مواجه می‌شوند و در برخی از کوچه‌ها ساعت‌ها و حتی روزها آب قطع می‌شود. بارها برای حل این مشکل به مسئولان مراجعه کرده‌اند که راه به جایی نبرده و مجبور شده‌اند از کارخانه آب معدنی و آب منطقه‌ای به مراجع قضایی شکایت کنند و حتی وکیل هم گرفته‌اند. چند روز پیش در جلسه‌ای که به پیشنهاد بخشدار در محل فرمانداری برگزار شد، اعضای شورای روستا، دهیار و وکیل اهالی روستای داماش حضور پیدا می‌کنند. در این جلسه مشکلی از آنها حل نشد که هیچ، از سوی فرماندار مورد توهین و تهدید هم قرار گرفتند.

یک منبع آگاه حاضر در جلسه‌ای که روز شنبه بیست و هشتم مردادماه در محل فرمانداری رودبار برگزار شد و نخواست نامش فاش شود به خبرنگار ایلنا گفت: برگزاری این جلسه به پیشنهاد بخشدار عمارلو بود و قرار بود مسئولان آب منطقه‌ای با حضور در این جلسه در مورد وضعیت آب شرب روستای داماش که در اختیار شرکت آب معدنی گذاشته‌اند توضیح دهند.

وی ادامه داد: مدیرعامل قبلی کارخانه آب معدنی  تعهداتی درباره نحوه مصرف آب از سرچشمه داماش به اهالی روستا داده بود که متاسفانه مدیر جدید این تعهدات را قبول ندارد.

این منبع آگاه اضافه کرد: کارخانه آب معدنی داماش روزانه دهها هزار لیتر آب که حق اهالی روستای داماش است را برداشت می‌کند که هیچ، حتی با تردد کامیون‌هایش باعث نابودی جاده دسترسی این روستا هم شده است.

این منبع آگاه عنوان کرد: در جلسه فرمانداری یکی از مسئولان کارخانه آب معدنی اعلام کرد مجوز برداشت از آب سرچشمه روستای داماش را آب منطقه‌ای به وی داده و نیازی به کسب اجازه از اهالی این روستا را ندارد و حتی با لحن طلبکارانه مدعی بود حق برداشت شان از آب بیشتر از آن مقداری است که در حال حاضر برداشت می‌کنند.

این منبع آگاه ادامه داد: در این جلسه فرماندار با اشاره و سرتکان دادن ما را مورد خطاب قرار می‌داد و اصلا حاضر نبود با ما صحبت کند و زمانی که یکی از اعضای شورای روستا خواست صحبت کند فرماندار به بخشدار گفت مگر به اینها توضیح نداده‌ای که نباید حرف بزنند. مسئولان آب منطقه‌ای هم اعلام کردند شرکت آب معدنی داماش باید 3 لیتر آب بر ثانیه برداشت کند و ما اعلام کردیم زمانی کارخانه از این مقدار آب حق داشت برداشت کند که حق برداشت کلی از آب چشمه  18 لیتر بر ثانیه بود ولی با توجه به شرایط خشکسالی فعلی وقتی میزان برداشت از این آب به 6 لیتر در ثانیه کاهش یافته، چرا شرکت آب معدنی باید نصف آن را برداشت کند آنهم در حالی که اهالی داماش حتی آب برای خوردن ندارند!

این منبع آگاه گفت: زمانی 3 لیتر در ثانیه را این کارخانه حق داشت برداشت کند که جمعیت داماش 100 خانوار بود ولی الان جمعیت روستا به 550 خانوار افزایش یافته و وضعیت آب روستا به شدت بحرانی شده است. متاسفانه در جلسه فرمانداری اجازه هیچگونه صحبتی را به ما ندادند و فرماندار با عصبانیت به خانم دهیار روستای داماش توهین کرد که موجب رنجش همه ما شد و خطاب به بخشدار گفت این چه دهیاری است که انتخاب کرده‌ای که حتی بلد نیست صحبت کند و رفتارشان با این خانم بی نهایت توهین آمیز بود.

این منبع آگاه افزود: در پایان جلسه هم بحث نصب کنتور برای خانه‌های روستایی را پیش کشیدند و اصلا اهمیت ندادند که این جلسه برای مطالبات اهالی روستای داماش برگزار شده و ما به نمایندگی از مردم روستا در این جلسه حضور یافته‌ایم. خودشان بریدند و دوختند.

یکی دیگر از حاضرین در جلسه مزبور که نخواست نامش فاش شود به ایلنا گفت: با توجه به تنش‌های آبی چندین ساله که در رودبار، عمارلو و داماش وجود دارد و هر سال هم این تنش‌ها در حال افزایش است بارها نامه نگاری‌هایی با فرمانداری رودبار داشته‌ایم که این مشکلات را پی‌گیری کنند. بهمن ماه 1401 با اعضای شورای روستای داماش و کارشناس پرونده (پرونده قضایی به طرفیت شرکت آب معدنی داماش و همچنین آب منطقه‌ای در مراجع قضایی تشکیل شده و از سال 1400 در حال رسیدگی است) در مسیر بازگشت از روستای داماش فرماندار وقت رودبار و بخشدار را در جیرنده ملاقات کردیم و خودمان را  نماینده مردم داماش معرفی کردیم که فرماندار قول داد موضوع را پیگیری کرده و با ما تماس می گیرد و حتی به وی تاکید کردیم با گرم شدن هوا تنش آبی در منطقه شدت می‌گیرد و باید قبل از آغاز فصل گرم چاره اندیشی شود که متاسفانه هیچگونه همکاری با ما صورت نگرفت و تماسی هم با ما نگرفتند. تنش‌های ناشی ازبی آبی در روستای داماش افزایش یافت و جلسه‌ای را در فرمانداری رودبار و با حضور مسئولان آب منطقه‌ای استان گیلان،  شرکت آبفای شهرستان رودبار، نیروی انتظامی و مدیرعامل آب معدنی داماش برگزار کردند.  

این منبع آگاه ادامه داد: دهیار، اعضای شورای روستای داماش و وکیل مردم هم به عنوان مطالبه‌گر در این جلسه حضور یافتند و فرماندار با تاخیر نیم ساعته در این جلسه حضور پیدا کرد، آنهم با چهره‌ای کاملا برافروخته و از همان ابتدا مشخص بود این جلسه کاملا مهندسی شده است و اصلا برای حل مشکل بی آبی اهالی داماش تشکیل نشده است. این جلسه متاسفانه دستور جلسه نداشت و به حالت پرسش و پاسخ نبود که افراد حاضر بتوانند مشکلات شان را عنوان کنند.  صحبت‌های فرماندار در این جلسه اصلا ارتباطی به موضوع آب نداشت و بیشتر صحبتش این بود که چرا شما مشکلات را بیان می‌کنید که خوراک رسانه‌های معاند شود و ما متوجه نشدیم منظورش از رسانه معاند شما بودید یا خیر؟ چرا که تنها رسانه‌ای که به مشکلات بی آبی داماش می‌پرداخت و دغدغه حل مشکل اهالی این روستا را داشت خبرگزاری کار ایران بود.

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود گفت: در ادامه یکی از اعضای شورای روستا خواست مشکلات را عنوان کند که بلافاصله با واکنش تند فرماندار مواجه شد و وقتی وکیل اهالی داماش هم خواست صحبت کند باز فرماندار گفت من وکیل را قبول ندارم و وکیل تا خواست صحبت کند میکرفون وی را خاموش کردند. اما برخلاف رفتار توهین آمیزی که با ما داشتند با آب منطقه‌ای و نماینده کارخانه آب معدنی بسیار رفتاری خوبی داشته و حدودا 15 دقیقه به فردی که هر چند سمتی نداشت و به جای وی باید مدیرعامل کارخانه حضور پیدا می کرد، صحبت کرد و در پایان هم فرماندار با لحن بسیار توهین آمیزی با دهیار داماش صحبت کرد و خطاب به بخشدار گفت که این چه دهیاری است انتخاب کرده‌اید که حتی بلد نیست حرف بزند و مسئول این مشکلات دهیار است نه اینکه شورای روستا بیایند و برای ما گردن کشی کنند. طوری با این خانم رفتار کردند که وی نتوانست صحبت کند. تمامی مسئولان آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، انتظامی، کارخانه آب معدنی همه صحبت کردند بجز ما که اجازه ندادند کلامی حرف بزنیم.

این منبع آگاه عنوان کرد: همه حرف شان این بود که مردم باید همت کرده و هزینه کنند تا ما بتوانیم از منطقه‌ای دیگر برای آنها آب تامین کنیم و آب چشمه روستای داماش را باید به طور کامل به کارخانه آب معدنی واگذار کنیم و آب اهالی روستا را از چشمه‌ای که حدودا 5 کیلومتر با داماش فاصله دارد به روستا منتقل کنیم که البته باید بگویم این چشمه دارای آبی کاملا بی کیفیت است.

این منبع آگاه افزود: در صورت‌جلسه بیست و چهارم خرداد ماه سال 1401 نماینده دادستان با اعضای آب منطقه‌ای به صورت سرزده با توجه به نامه رسمی که معاونت پیشگیری از جرایم  قوه قضاییه استان خطاب به  دادستان وقت زده بود باب پیگیری تخلفات از آب سرچشمه روستای داماش بازدید میدانی انجام دادند و دبی آب را اندازه گیری کردند و به کرات تخلفات آب منطقه‌ای  و کارخانه آب معدنی داماش مبنی بر برداشت بی رویه گزارش شده است. یکی از تخلفات شان این بوده که میزان برداشت این کارخانه از چشمه 3 لیتر بر ثانیه است  و در زمان حضور دادستانی به مقدار 4.8 دهم لیتر بر ثانیه بوده یعنی 1.8 دهم لیتر بر ثانیه اضافه برداشت می‌کرده است. و از دیگر تخلفات کارخانه و آب منطقه‌ای این بوده که کنتور کارخانه خراب بود و هیچ صورت‌جلسه‌ای بابت خرابی کنتور انجام نشده و از میزان دقیق مقدار برداشت آب توسط شرکت آب معدنی داماش اطلاع نداشته اند. در صورت‌جلسه آب منطقه‌ای تعهد کرده بود که ظرف یک هفته نسبت به انجام نصب کنتور دیجیتال  اقدام می‌کند ولی به این تعهدش  هم عمل نکرد. در مصوبه‌ای که 28 مرداد ماه انجام شد مجددا تخلف آب منطقه‌ای در این زمینه به آنها گوشزد شد که کنتور را باید در سرچشمه داماش نصب کنند.

وکیل مردم داماش با وجودی که فرم حضور غیاب را در جلسه فرمانداری رودبار به تاریخ بیست و هشتم مرداد ماه سالجاری امضا کرده بود و در تصاویری که در این جلسه تهیه کرده بودند، حضور داشته اما در خبری که در قالب تکذیبیه به ایلنا ارسال شده نامی از وی  نبرده‌اند.             

جوابیه فرمانداری رودبار به ایلنا

مدیر مسئول محترم خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

با سلام

پیرو خبر منتشر شده با کد خبر۱۳۸۸۹۱۱ به تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ با تیتر (دست رد فرماندار به سینه مردم ) ، روابط عمومی فرمانداری شهرستان رودبار محتوای خبر را کذب  و خود را محق برای ارائه پاسخ  و شفاف سازی اذهان مردم شریف و نجیب شهرستان رودبار میداند . لذا با توجه به ماده ۲۳ از فصل ششم قانون مطبوعات کشور و با استناد به جلسه بررسی و پیگیری رفع مشکلات آب چشمه روستای داماش بخش عمارلو  این روابط عمومی خبر منتشر شده را غیر واقعی و فاقد اخلاق حرفه ای خبر رسانی دانسته که دستمایه سوء استفاده معاندین و ساده لوحان خواهد شد . بر این اساس  تکذیبیه ای را با محتوی زیر صادر نموده که متن آن به‌شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

با توجه به انتشار  خبر منتشر شده در خبرگزاری کار ایران (ایلنا) با کد خبر۱۳۸۸۹۱۱ به تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ با تیتر دست رد فرمانداری شهرستان رودبار به سینه مردم در خصوص تامین آب شرب روستای داماش ،خبر منتشره صرفا" نظر شخصی فرد یا افراد مخابره کننده خبر بوده و هیچ گونه مطابقتی با محتوا و تصمیم نهایی جلسه نداشته است .

متاسفانه در روز های گذشته برخی فعالین در فضای مجازی یا کانال های بدون مجوز منتشر کننده اخبار شهرستان در خصوص تجمع مردم داماش بخش عمارلو در مقابل فرمانداری شهرستان رودبار خبری را در راستای جو سازی های رسانه ای و تشویش اذهان عمومی انتشار دادند که توسط بخشدار محترم عمارلو اخبار مطروحه تکذیب شد.

به منظور ارج نهادن به حقوق شهروندان فهیم رودبار و صیانت از حق عمومی مردم با دستور فرماندار شهرستان و هماهنگی بخشدار عمارلو در تاریخ ۱۴۰۲/۵/۲۸ جهت بررسی مشکلات آب شرب اهالی روستای داماش ، در محل فرمانداری شهرستان رودبار جلسه ای با حضور فرماندار، بخشدار، دهیار و اعضای شورای اسلامی داماش ، هیئت رئیسه شرکت آب معدنی داماش و جمعی از مسئولان ذیربط استانی و شهرستانی برگزار شد که هدف اصلی جلسه رفع مشکلات کمبود آب شرب اهالی روستای مذکور و همچنین  حفظ تولید و اشتغال پایدار نیروهای بومی بوده که با تاکید فرماندار رودبار بر  برطرف نمودن مشکلات تامین آب روستا و پیگیری هر گونه تخلف اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت .

لازم به ذکر است ،  پورتال فرمانداری شهرستان رودبار تنها منبع رسمی اخبار فرمانداری بوده و محتوای جلسات برگزار شده برای عموم مردم قابل رویت و پیگیری است .  ولی متاسفانه خبرگزاری ایلنا خارج از چهارچوب حرفه ای درج اخبار از منبع ،  محتوای جلسه را غیر واقع و کذب و  خروجی جلسه را منفی و وارونه  منتشر نموده است که باعث بروز شائبه و شایعه در افکار عمومی شهرستان رودبار گردیده .

بی شک مجموعه فرمانداری  شهرستان رودبار با تأسی از این فرمایش سرور و سالار شهیدان ، حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) : «إِنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَیْکُمْ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَیْکُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ؛ ( بهار النوار ص ۳۱۸ ح ۸۰ ) همواره برای خدمت به مردم شریف ، نجیب و صبور شهرستان رودبار تمام تلاش خود را به کار خواهد بست .

من الله التوفیق

روابط عمومی فرمانداری شهرستان رودبار

پاسخ ایلنا به جوابیه فرمانداری رودبار

روح حاکم بر جوابیه ارسالی فرمانداری رودبار برای خبرگزاری کار ایران (ایلنا) نشانگر عصبانت، دستپاچگی توام با تکذیب واقعیات و نادیده گرفتن اصول حرفه‌ای در پاسخ به یک رسانه است.

لازم است قبل از هر چیز به این نکته اشاره شود که حداقل 10 نفر در جلسه مورد اشاره که به اصطلاح برای حل مشکل آب روستای داماش برگزار شده بود، حضور داشتند که فرماندار به عنوان رئیس جلسه با خطاب قرار دادن دهیار و وکیل اهالی روستا به آنها توهین و حتی دهیار را تهدید به برکناری از سمت خود کرده است!

البته برای ایلنا به عنوان یک رسانه حرفه‌ای که همواره مقید به رعایت اصول اخلاقی در اطلاع رسانی بوده این اولین مرتبه‌ای نیست که با موضوع نشر اکاذیب روبرو می‌شود.

اولین حربه‌ای که معمولا دستگاه‌های اجرایی برای فرافکنی و فرار از پاسخگویی به افکار عمومی به آن متوسل می‌شوند متهم کردن رسانه به نشر اخبار کذب است که البته این حنا دیگر رنگی ندارد.

دست اندرکاران تهیه این جوابیه حتی زحمت این را به خود نداده‌اند که اخبار منتشر شده از ایلنا را درست بخوانند و پس از آنکه متوجه حقیقت ماجرا شدند، آنگاه دست به قلم شوند و پاسخ دهند.

در گزارش‌های ایلنا آمده بود که بدلیل بی تدبیری برخی مسئولان و نادیده گرفتن مطالبات و خواسته‌های مردم،  که البته در راس آنها فرمانداری رودبار قرار دارد، مردمی که شما از آنها به عنوان مردم نجیب و صبور یاد می‌کنید، چون اتفاقاً کارد به استخوان‌شان رسیده و کاسه صبرشان از این همه وعده دروغ لبریز شده، قصد داشتند در برابر فرمانداری رودبار تجمع کنند و همزمان نیز جلوی انتقال آب توسط کارخانه آب معدنی داماش به خارج روستا را بگیرند که البته هنوز این موضوع را در صورت عدم تحقق وعده‌های مسئولان در دستور کار دارند.

جای بسی تاسف است که فرمانداری با نعله وارونه زدن می‌خواهد از زیر بار مسولیت‌ هایش شانه خالی کند.

همین جا لازم می‌دانیم یادآوری کنیم عصر جمعه مورخ 1402/04/27 جلسه‌ای با حضور اهالی روستا، نماینده کارخانه آب معدنی داماش، اعضای شورای روستا و وکیل مردم در مسجد روستا برگزار شد.

در این جلسه برخی ریش سفیدان منطقه از مردم می‌خواهند تا همان روز با یکدیگر هم قسم شوند و با شکستن لوله انتقال آب چشمه روستا به کارخانه آب معدنی، مانع از تداوم بی آبی مردم شوند و روز شنبه نیز با در دست گرفتن پلاکارد، اقدام به تجمع در برابر فرمانداری کنند تا بلکه گوشی شنوا برای حل مشکل مردم پیدا شود. اگر نبود پادرمیانی و میانجی گری اعضای شورا، دهیار و برخی دلسوزان منطقه، شخص فرماندار و نهاد فرمانداری امروز به دلیل ترک فعل یا باید پاسخگوی نهادهای نظارتی می‌بودند یا غائله‌ای درست می‌شد که علاوه بر متضرر شدن مسئولان شهرستان، قطعا سودجویانی که فقط با نیت کسب سود بیشتر روز را به شب می‌رسانند، جرات حضور در منطقه را نداشتند.

حال فرمانداری به جای تقدیر از کسانی که بی تدبیری‌های مسئولان ذیربط را جبران کرده اند، فقط اقدام به توهین و تهدید و تکذیب می‌کند!

بخشداری که بیشتر وقت خود را در محل ماموریت خود حضور ندارد و همواره پا در رکاب فرماندار است و به جای انجام وظایف محوله، مشغول نمایش خدمت به مردم نجیب و البته مظلوم منطقه به بالادستی‌ها برای خوش رقصی بیشتر است، باید هم از روند مسایل مربوط به بخش خود بی اطلاع باشد. چنین بی هنری‌ای واقعا مثال زدنی است.

در خصوص ایجاد و حفظ اشتغال پایدار در منطقه نیز واقعیت این است که فرمانداری یا تجاهل می کند و یا واقعا همان اطلاعات دروغ و غیر واقعی را که در اختیارش قرار می دهند عینا طوطی وار تکرار می کند که این خود نیز جای تاسف دارد. مالک جدید کارخانه آب معدنی معدنی داماش به رغم اینکه به بانک ملی متعهد شده تا سطح اشتغال کارخانه هنگام واگذاری را می بایست حفظ می کرد، کاملا سلیقه ای عمل کرده و در پاره ای موارد حتی برای دو یا سه ماه حقوق ناچیز کارگران به تعویق می افتاد. ضمن آنکه در فصول پاییز و زمستان به بهانه نبودن بازار مناسب بخش قابل توجهی از کارگران شغل خود را از دست می دهند، یعنی همانند کارگران فصلی با آنها برخورد می‌شود. آیا این نوع رویکرد به موضوع اشتغال و کارآفرینی در منطقه به زعم فرمانداری ایجاد اشتغال پایدار یا حفظ سطح اشتغال تلقی می شود؟

نکته آخر اینکه مسئولان ما یاد گرفته‌اند بی‌هنری، بی‌تدبیری و خرابکاری‌های ناشی از بی‌عرضگی های شان را گردن رسانه‌های معاند و آن طرف آبی بیاندازند.

سئوال این است که چه کسی سوژه لازم و کافی را در اختیار به قول شما رسانه‌های معاند قرار می‌دهد؟

آیا غیر از این است که نتیجه بی تدبیری‌های چون شما کارگزارانی تحمیل هزینه‌های گزاف به مردم و کشور است.

اینگونه اتهامات دیگر کهنه و نخ نما شده است، لااقل کمی هوش بخرج دهید و برای ماله کشیدن بر خرابکاری های تان به شیوه های جدیدتری متوسل شوید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز