خبرگزاری کار ایران

معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی مرکزی خبر داد؛

آغاز مرمت بام بازار تاریخی اراک با 40 میلیارد ریال اعتبار

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۱۸۸۶

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: هشتمین مرمت بازار تاریخی اراک در سال جاری با 40 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات سال 1401 برای بام این بنا، آغاز شد.

به گزارش ایلنا، حسین محمودی به فرایند چگونگی مرمت و بازسازی بام بازار تاریخی اراک در این مرحله اشاره کرده و افزود: این مرمت در بخش راسته اصلی بازار شامل سبک‌سازی بام، اصلاح و مرمت پوشش بام و طاق‌های شکسته است.

وی ادامه داد: همچنین سرای فدایی در بازار تاریخی اراک با هدف جلوگیری از تخریب در اثر عوامل جوی در فصل سرد سال نیز در حال مرمت است. در این قسمت از مرمت، بالکن‌ها و تیرهای شکسته در سرای فدایی بازار تاریخی اراک جمع‌آوری و بر اساس الگوی سنتی مجدد اجرا می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: لازم است با هدف جلوگیری از تخریب احتمالی و حفظ سراهای بازار تاریخی اراک، این مجموعه‌های ارزشمند مرمت و بازسازی شوند.

محمودی تصریح کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در 10 سال اخیر 12 سرا از مجموعه 20 سرای بازار تاریخی اراک را مرمت و بازسازی کرده است. اکنون بام تمام سراهای بازار تاریخی اراک با نظارت کارشناسان مرمت شده تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

وی بیان داشت: بازار تاریخی اراک، یکی از مهمترین جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ارزشمند شهر اراک است که پس از گذشت 200 سال از عمر آن همچنان مرکز فرهنگی و اقتصادی این شهر محسوب می‌شود. این بازار دارای 20 سرا و تیمچه است که هر یک از سراها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز