خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد؛

افزایش تقاضای مرغ همزمان با افزایش قیمت گوشت قرمز / توزیع مرغ منجمد در مناطق کم برخوردار / یک شهروند: دیگر توان خرید مرغ گرم را هم نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۰۹۳۴

نام سیستان و بلوچستان را که بیاوریم همواره مشکلاتی مانند، خشکسالی، بی آبی، محرومیت در عین برخورداری از زیرساخت های مناسب، صف‌های طولانی گاز، آب، بنزین، نان و ... به چشم می‌خورد. در حالیکه مدتی است صف‌های طویل مرغ هم به داشته‌های این استان اضافه شده و مردم در گرمای 50 درجه باید ساعت ها در صف بایستند که شاید یک یا دو عدد مرغ گیرشان بیاید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مردم سیستان و بلوچستان همیشه صف‌های طولانی بنزین، گاز، نان و.. را تجربه کرده اند‌ و مدت‌هاست با ایستادن در صف مرغ هم سعی بر تامین مایحتاج سفره معیشتی خود هستند.

افزایش سرسام آور قیمت‌ها روز به روز سفره‌های مردم این استان را کوچک‌تر کرده و با‌ گرانی‌های روزانه هر روز کورسوی امید این مردم نا امید می‌شود. بسیاری از مردم و بویژه کارگران و افراد کم درآمد برای تامین مواد غذایی پروتئینی مورد نیاز خانواده های‌شان با گرانی گوشت قرمز مدت‌هاست که به ناچار به مصرف مرغ منجمد روی آورده‌اند‌ و عطای مصرف مرغ گرم را به لقایش بخشیده‌اند.

حال آنکه مدتی است قیمت‌ مرغ گرم از کیلویی 57 تومان به حدود 84 هزارتومان رسیده و مرغ منجمد هم از دسترس مردم خارج شده است.

در خیابان‌های این استان و بویژه زاهدان که قدم بزنیم صف‌های طولانی مرغ را می‌بینیم که عده زیادی از مردم در گرمای بالای 40 درجه و زیر آفتاب چشم انتظار نشسته‌اند تا مرغ منجمد توزیع شود و پس از گذشت ساعت‌های طولانی و به شرط عدم اتمام مرغ، این کالای منجمد را بر سر سفره‌های‌شان ببرند.

در واقع هیچکدام از مردم این استان رضایتی برای خرید مرغ منجمد ندارند اما به ناچار و به دلیل پایین بودن قیمت آن مجبورند با ایستادن و انتظار در صف‌های طویل توزیع مرغ، این کالا را خریداری کنند.

عبدالله یکی از افراد منتظر در صف توزیع مرغ است که شال بلوچی‌اش را روی سرش انداخته تا سوزش آفتاب را کمتر احساس کند.

وی می‌گوید: الان چند ساعت است که منتظر توزیع مرغ منجمد هستیم از صبح چند بار برای خرید مرغ آمده‌ام اما هر دفعه می‌گویند یک ساعت دیگر بیایید و برای اینکه نوبتم آخر صف نیفتد و بی نصیب بمانم زودتر می‌آیم.

دستمزد‌ کارگری کفاف خرید مرغ کیلویی 84 تومان را نمی دهد 

وی می‌گوید: من 5 فرزند و 2 نوه دارم که زندگی‌ام را با کارگری روز مزد می‌گذرانم. مگر با دستمزد کارگری می شود بلند پروازی کرد و مرغ کیلویی 84 هزار تومان خرید؟  گوشت قرمز که با قیمت‌های فضایی‌اش کلا از سفره ما خارج شده و پول خرید مرغ گرم را هم نداریم و مجبوریم مرغ را بصورت منجمد بخریم که آن هم معلوم نیست چقدر برای سلامتی‌مان مضر باشد اما باز هم چاره‌ای نداریم فعلا همین مرغ منجمد را هم به سختی و با صف می‌توانیم بخریم.

عبدالله می‌گوید: مردم چه گناهی دارند که باید هر روز شاهد افزایش چند برابری قیمت‌ها باشند؟ شب می‌خوابیم صبح که بیدار می‌شویم قیمت ها دو برابر شده و جیب‌مان خالی‌تر  می‌شود. حرف هم که بزنیم فایده‌ای ندارد.

رابطه مستقیم‌ افزایش قیمت گوشت قرمز و احساس کمبود مرغ 

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در خصوص مشکل کمبود مرغ در سیستان و بلوچستان می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز، گوشت سفید هم در استان افزایش پیدا کرده و مصرف کنندگان بیشتری برای استفاده از پروتئین گوشت سفید تقاضا دارند. بنابراین افزایش، تعادل بین عرضه و تقاضا را بهم زده، به گونه‌ای که میزان تولیدی که به بازار عرضه می‌شود با میزان تقاضای مردم تعادلی ندارد و به طبع باعث احساس کمبود این کالا می‌شود. در حالیکه مرغ گرم به اندازه کافی در سطح استان عرضه می‌شود.

توقف توزیع مرغ منجمد تا زمان تامین سهمیه دوباره استان

محمد‌مهدی اکبری افزود: در بازار مصرف با توجه به سلیقه مردم مرغ زنده هم عرضه می‌شود که در کنار این‌ها توزیع مرغ منجمد با توجه به قیمتی که برای آن در نظر گرفته شده، مدتی است متوقف شده تا اینکه سهمیه جدید به استان ابلاغ شود و ما بتوانیم این کالا را در بازار مصرف توزیع کنیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر تنها در مناطق کمتر برخوردار و حاشیه شهر زاهدان، توزیع مرغ منجمد انجام می‌شود تا افرادی که توان خریدشان محدود است بتوانند از قیمت مناسب این کالا برای خرید و مصرف استفاده کنند.

اکبری اذعان داشت: آمارها نشان می‌دهد که سرانه مصرف هر نفر بطور متوسط باید سالیانه 26 کیلوگرم مرغ باشد که با مصارف عمده مانند خوابگاه‌های شبانه روزی، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، زندان‌ها و مصارف در مناسبت‌ها و مراسمات این عدد افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: گوشت مرغ یک‌سری مولفه‌ها برای تولید دارد که شامل، خرید جوجه یک روزه، دان، هزینه‌های بهداشتی، جاری و حمل‌ و‌ نقل است و این ها همه افزایش داشته است.

این مسئول می‌گوید:در تولیدات استان سیستان و بلوچستان هر کیلوگرم مرغ 73 هزار تومان است که با هزینه‌های حمل با مبلغ 84 هزارتومان به فروش می‌رسد.

بیش از 100 واحد تولید مرغ در دست بهره برداری 

وی می‌گوید: برای تولید و خودکفا شدن در صنعت طیور گوشتی، گام بسیار بلندی را استان برداشته و از سال قبل استارت این کار خورده و بیش از 100 واحد تولیدی مرغ آماده بهره برداری است که اکثر این واحد ها به بهره برداری رسیده، یعنی جوجه ریزی انجام شده و در چرخه تولید قرار گرفته و تعدادی دیگری از واحدها از نظر ساختاری آماده شده و در مرحله خرید و انتقال جوجه است و امیدواریم در 6 ماهه اول سال، با جوجه ریزی واحدهای جدید بتوانیم شاهد کفایی استان باشیم.

اکبری می‌افزاید: مرغ فرآیند تولید خود را دارد و باید همه شرایط برای تولید این کالا فراهم باشد تا این کالا به زودی در دسترس مردم قرار بگیرد. ما سال‌های گذشته 30 درصد از نیاز مرغ استان را تامین می‌کردیم اما امسال بیش از 50 درصد از نیاز مردم به مرغ را از طریق تولیدی‌های استان تامین کرده‌ایم و مابقی از استان‌های دیگر وارد می‌شود.

وی می‌گوید: سهمیه مرغ منجمد نه برای تامین آن بلکه برای تنظیم بازار تزریق می‌شود. توزیع مرغ منجمد برای گذار از حالتی به حالت دیگر و با قیمتی کمتر، صورت می‌گیرد از این رو آنچه که سهمیه مرغ منجمد داشتیم به بازار تزریق شده و منتظریم سهمیه جدید به استان برسد که بلافاصله توزیع شهری و استانی را آغاز کنیم.

گزارش: فائقه راغی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز