خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تولید روزانه ۱۲۰ تن زباله در تربت حیدریه / روزانه ۵۶۰ میلیون تومان نصیب زباله گردها می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۷۱۷

شهردار تربت حیدریه گفت: متوسط تولید زباله شهرستان تربت‌حیدریه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن در روز است.

وحید فرخ تبار در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: برای تولید کود کمپوست باید حداقل ۲۵۰ تن زباله به صورت روزانه در شهر داشته باشیم. 

شهردار تربت حیدریه گفت: حجم زباله تولیدی در شهر (روزانه) به طور متوسط صد تا  ۱۲۰ تن است که این زباله‌ها به مرکز دفن پسماند شهرداری واقع در کیلومتر ۸ جاده تربت حیدریه –خواف منتقل و به صورت روزانه دفن می‌شود.

وی افزود: شهرداری در نظر دارد در آینده نزدیک و با جذب حداقل دو پیمانکار متخصص در زمینه مدیریت پسماند، نسبت به پردازش (تولید کمپوست) و دفن پسماند و همچنین تفکیک پسماند خشک از مبداء (درب منازل) اقدام کند.  

وی درخصوص تفکیک و تولید کمپوست از زباله‌های شهر ماهیانه چه مقدار درآمد ایجاد می‌کند اظهار کرد : به صورت بالقوه میانگین پسماند خشک تولیدی شهر تربت حیدریه روزانه حدود ۸ تن است که اگر به طور میانگین هر کیلوگرم پسماند خشک را ۸۰ هزار ریال در نظر بگیریم مبلغی حدود ۶۴۰ میلیون ریال می‌شود. 

 وی تصریح کرد: در خصوص کمپوست نیز می‌توان به طور روزانه حدود ۱۰ تن تولید کرد که اگر قیمت هر کیلوگرم کمپوست را ۷ هزار ریال در نظر بگیریم مبلغی حدود ۷۰ میلیون ریال می‌شود. 

فرخ تبار تاکید کرد: البته مطابق نظر مشاور (سازمان پسماند شهرداری مشهد) صرفه و صلاح در تولید کود کمپوست برای تولید ۲۵۰ تن روزانه زباله در شهر هست که به لحاظ اسمی دو و نیم برابر پسماندهای تولیدی شهر تربت حیدریه است.

وی افزود: از این میزان زباله هفت تن آن ارزشمند است که روزانه افزون بر ۵۶۰ میلیون تومان را نصیب زباله گردها می‌کند؛ همچنین ۵۰ تا ۶۰ درصد زباله تولیدی در تربت حیدریه تر و قابل تبدیل به کمپوست است.

فرخ تبار در خصوص پیمانکار قبلی و شنیده‌هایی مبنی بر فساد در سیستم سابق، افزود‌: در مورد شرکت پیمانکار طرح تفکیک پسماند خشک و ساماندهی زباله، یکسری اختلافات در نحوه اجرای مفاد قرارداد وجود دارد که پس از برگزاری جلسات متعدد در حال مرتفع شدن است وضمناً هیچ گونه فسادی در قرارداد مذکور نیست.

وی گفت: زباله گاه کنونی تربت حیدریه با وجود تلاش شهرداری و پیشرفت‌های حاصله با استانداردهای مورد نظر محیط زیست فاصله زیادی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز