خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی فارس خبر داد؛

آمادگی ۵۰ خانه میراث در بافت قدیم شیراز برای ایجاد خانه کارگاه / گران و بوتیکی بودن مشکل تولیدات صنایع دستی شیراز

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۷۶۹۸

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: تاکنون ۵۰ پلاک برای ایجاد خانه کارگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، موید محسنی نژاد در یک کنفرانس خبری با خبرنگاران افزود: مهمترین موانع رونق صنایع دستی فارس را تجاری و کاربردی نبودن تولیدات این حوزه است.

وی تاکید کرد: هنرمندان فارس باید به گونه‌ای تولید کنند که بتواند در سبد خرید قشرهای مختلف جامعه قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: بافت تاریخی شیراز به دلیل گذراندن دوره‌های تاریخی گوناگون و معماری خاص از ارزشمندترین بافت‌های ایران است.

محسنی نژاد با اشاره به آسیب‌های کنونی بافت تاریخی شیراز افزود: احیای این بافت با استفاده از مشارکت بخش خصوصی و دادن کاربری فرهنگی و صنایع دستی بهترین راه صیانت از این بافت است.

ثبت ۱۱ برند صنایع دستی  فارس

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز گفت: تا کنون ۱۱ برند صنایع دستی استان فارس به ثبت رسیده است.

بهزاد احمدی فارسانی با بیان اینکه ۱۶ غرفه صنایع دستی دائمی تخت جمشید در اختیار ۱۶ کارگاه قرار می‌گیرد که محرک اشتغال ۵۰ فعال این حوزه است، ادامه داد: در ۴۰ سال گذشته اعتبارات مشاغل خانگی صنایع دستی به بیش از ۱۰ میلیارد تومان نرسیده است.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه این شورا ساختمان‌های نوساز ملزم به استفاده از یکی از نماد های صنایع دستی در نمای بیرونی یا داخلی خود شدند.

احمدی گفت: این تصمیم تأثیر بسزایی در اشتغالزایی و رونق فعالیت‌های صنایع دستی شیراز دارد.

وی یادآور شد: هر چند این مصوبه برای همه ساختمان‌ها است اما بر اجرای آن در ساختمان‌های تجاری تاکید بیشتری می‌شود.

این مقام مسئول یاد آور شد: با ابلاغ تسهیلات مشاغل خانگی، از اسفندماه گذشته تا کنون ۳۷ میلیارد تومان به فعالان این حوزه در استان پرداخت شد.

وی بیان کرد: تاکنون ۹۰۰ پرونده برای دریافت این تسهیلات به بانک‌های استان فارس معرفی شده‌اند و این روند تا تیرماه ادامه دارد.

احمدی از رفع مشکل پذیرش خانه‌های بافت تاریخی به عنوان وثیقه خبر داد و گفت: پیش از این بانک‌ها با این استدلال که سال ساخت این خانه‌ها بیش از ۲۰ سال است، از پذیرش آن خودداری می‌کردند که با پیگیری از طریق کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید این مسئله حل شد.

اعلام برنامه های هفته صنایع دستی در فارس

وی اضافه کرد: از سهمیه ۶۰۰ نفری بیمه صنعتگران صنایع دستی استان فارس تاکنون پرونده ۵۸۰ نفر به مرکز ارجاع و کارشناسی شده تا بزودی به استان ابلاغ شود.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی فارس از آغاز به کار نخستین مدرسه گره چینی فارس خبرداد و افزود: رونمایی از اولین محله صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در محله"بالاکفت"، افتتاح غرفه‌های دائمی عرضه تولیدات صنایع دستی در تخت جمشید و سه نقطه شیراز و ثبت برند سرو ناز خاتم در شیراز از جمله برنامه‌های هفته صنایع دستی در فارس است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: در زمان حاضر ثبت نشان جغرافیایی جوک، و گلیم پارچه‌ای داراب و قلاب سنگ سپیدان پیگیری می‌شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس نیز در ادامه این نشست بیان کرد: نخستین مشکل صنایع دستی استان فارس و شهر شیراز این بود که تولید اقتصادی صنایع دستی نداشتیم و تولیدات صنایع دستی شیراز گران و بوتیکی بود. اکنون اصفهان برنامه‌ای در این باره پیاده کرده که نتیجه بخش بوده است.

احمدی خاطرنشان کرد: حدود ۲۱ هزار هنرمند صنایع دستی در فارس حضور دارند که تنها ٥٠٠ تا ١٠٠٠ نفر آنان آثار هنری استاندارد و فاخر تولید می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز