خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر مشهد مطرح کرد؛

نقش مهم طرح های تفصیلی در پیشرفت و توسعه شهرها

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۰۵۷۷

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: تهیه و تصویب طرح‌های تفصیلی باعث سرعت گرفتن توسعه و پیشرفت در شهر می شود.

به گزارش ایلنا از مشهد، حمید ضمیری در توضیح محاسن طرح‌های تفصیلی اظهار کرد: طرح‌های تفصیلی مزیت‌های فراوانی برای شهر دارد و با تصویب آنها می‌توان به حل بسیاری از مشکلات و معضلات شهری امیدوار بود. در پایان افق طرح‌های جامع هستیم و بر اساس آن لازم است افق پیش‌بینی جمعیت تمدید شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد ادامه داد: در تدوین طرح‌های تفصیلی لازم است به نکاتی توجه داشت که از جمله آنها می‌توان به سناریوی حداکثری تراکمی بر اساس پاسخگویی های انجام شده در شهر و مجاورت‌ها و شرایط، تهیه طرح بر اساس شبکه مسائل شهری، تعریف پروژه‌های پیشران توسعه اشاره کرد.

ضمیری تصریح کرد: شیب خدمات به سمت مناطق کمتر توسعه یافته، پیش بینی احیای محورهای تشرف، پیش بینی حفظ یکپارچگی کانون‌ها، پیش بینی محورهای پیاده متعدد، تقویت نشانه‌ها ( نشانه کالبدی، نشانه هویتی، نشانه عملکردی، نشانه تاریخی) و ارتقای هویت زیارتی از جمله مواردی است که در تهیه طرح‌ها به آنها توجه ویژه شده است.

وی بیان کرد: در تهیه طرح‌های تفصیلی باید به بافت‌های ویژه و منحصر به فرد شهر هم توجه ویژه صورت گرفته است مانند احیای راسته‌های رو به زوال: راسته جاروبانان، عقیق تراشان، ایجاد ضوابط تشویقی در بافت های فرسوده جهت بازسازی و بهسازی توسط مالکین، گونه بندی مختلف تراکمی مسکونی و تکمیل ساختار شبکه معابر جهت رفع گسستگی در حوزه های مختلف از جمله این موارد است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد افزود: کاربردی بودن و تطبیق طرح‌ها با فرهنگ منطقه از جمله نکات مهمی است که تاثیر بسزایی در قابل اجرا بودن طرح‌های تفصیلی دارد.

ضمیری ادامه داد: نکات مهمی در طراحی و شهرسازی باید مورد توجه قرار بگیرد از جمله ایجاد ساختار‌های سبز، توسعه پیاده مداری، طراحی منظم میادین فرهنگی، احیای محورهای تشرف، توسعه عرصه جمعی(فضای تعاملات اجتماعی)، احیا و توسعه مساجد کوچک، اختلاط کاربری‌های خدماتی با سایر کاربری‌های سازگار، ایجاد پیوستگی حوزه‌های مختلف با حرم مطهر رضوی، فعال سازی نظام رفتاری و جریان تاریخی، حداقل مداخله در بافت‌ها ( تعریض) و جلوگیری از تولید بافت فرسوده جدید است که می توان با رعایت آنها به پیشبرد و اجرای هر چه بهتر طرح‌های تفصیلی امید داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز