خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر مشهد مطرح کرد؛

معماری شهری از ضعف فرهنگی رنج می‌برد/ کپی ناقص روم و یونان در مشهد

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۳۰۸۴

عضو هیأت رئیسه شورای‌شهر مشهد گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی از سبک‌های معماری با کپی‌های ناقص از مبدا، در شهر اجرا می‌‍‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، مهدی ناصحی درباره معماری ایرانی و اسلامی در بناهای سطح شهر مشهد اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی که در مشهد و بر اساس ماموریت‌های شهرداری با آن مواجهیم، سیما و منظر شهری بوده که نماد ساز و هویت بخش است.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر مشهد تاکید کرد: نماهای شهری که امروز به صورت متفاوت و متناقض با آن مواجهیم، ناشی از نوعی ذائقه سازی در حوزه شهری است که بخشی از آن در حوزه مدیریت شهری تعریف می‌شود.

ناصحی اعلام کرد: ما با ازهم پاشیدگی در حوزه معماری شهر، نما و منظر مواجه هستیم، این در عین حالی است که معماری تنها نما و منظر نیست بلکه شامل کاربری‌های درون بنا نیز می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه نگاه ضابطه‌مندی در این حوزه وجود نداشته است، گفت: بایستی بپذیریم که نماهای شهری بخشی از مشاعات شهر است و همه مردم از آن بهره‌مند هستند؛ این بدان معنا نیست که صاحب ساختمان بنا به سلیقه خود اتفاقی رقم بزند و شهرداری مداخله مستقیم داشته باشد.

عضو شورای شهر مشهد با اعلام این نکته که ما بیشتر در حوزه معماری و سیما با ضعف فرهنگی مواجه هستیم، تاکید کرد: اتفاقی که در این راستا باید صورت پذیرد این است که شورای ششم در قالب کارگروه سیما، منظر و معماری اسلامی و ایرانی، تا مقداری ذائقه‌ها را تغییر دهد.

ناصحی اذعان کرد: تلاش است بتوانیم مدل‌های قابل توجه ارائه کرده، با سازندگان مذاکره کنیم و قوانینی آماده کنیم تا شهر به سمتی پیش رود که مردم با عبور و مرور در سطح شهر، متوجه شوند که در شهر اسلامی و ایرانی حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه وقتی در سطح شهر حرکت می‌کنیم، گویی وارد روم و یونان شده‌ایم؛گفت: این قضیه برای بنده سخت است،متاسفانه شاهد هستیم که برخی از سبک‌های معماری با کپی‌های ناقص از مبدا، در شهر اجرا می‌‍‌شود. در کارگروه مدنظر از متخصصان امر دعوت شده تا با نگاشتن ضوابط و ساز وکارها، وارد عرصه اجرا با شیب قابل قبول شویم.

عضو هیات رئیسه شورای شهر مشهد تاکید کرد: مداخلات شهرداری اگر با شیب زیاد صورت گیرد، با برخورد سلبی و مقاومت مواجه می‌شویم؛ از همین رو شیب قابل قبول در قالب ارائه مشوق‌ها و حمایت‌ها صورت می‌پذیرد تا بتوانیم از وقوع برخی سبک‌های معماری، سیما و منظر در شهر جلوگیری کرده و این آشفتگی را تعدیل بخشیم.

ناصحی با تاکید بر این نکته که اگر بتوانیم درصد قابل قبولی اصلاح کنیم، شرایط خوبی برای مشهد ایجاد می‌شود، اظهار کرد: گام نخست این است که ضوابط و مقررات ساختمان‌هایی که شهرداری می‌سازد، رعایت شود تا الگویی برای سایر سازندگان قرار گیرد و به تبع آن شهر از نظر ظاهری سر و سامان بگیرد.

وی افزود: کار در شهر به عنوان موجود زنده، نمی‌تواند با سرعت بالا انجام شود؛ بایستی با در نظر گرفتن روند، زیر ساخت‌هایی در این دوره از شورای اسلامی شهر مهیا کنیم تا کار با ضابطه‌مندی انجام شود.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر مشهد بیان کرد: شرایطی که با آن مواجهیم حاصل اقدامات چند روزه نیست، بلکه حاصل فعالیت‌های چند نسل از افرادی است که آموزش‌هایی دیده و با نگاه خود، دسترسی‌هایی پیدا کردند.

ناصحی افزود: متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی از سبک‌های معماری با کپی‌های ناقص از مبدا، در شهر اجرا می‌‍‌شود، امیدواریم در زمان قابل قبولی با تهیه و تصویب این ضوابط و ارائه مشوق‌های لازم به سمت بهبود شرایط حرکت کنیم.

عضو هیات رئیسه شورای شهر مشهد ادامه داد: موضوعات تمدنی، فرهنگی و تغییر ضائقه، موضوعات کوتاه مدت و دستوری نیست، سوگیری در این مسیر قرار داده شده و در حوزه تخصصی به دنبال پیشبرد امور هستیم تا کمیته نما ارتقا سطح پیدا کرده و شاهد گام‌های مثبت باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز