خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی:

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی کنترل و مختومه شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۷۷۱

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: با اقدامات انجام شده در تالاب کویری میقان اراک، شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این تالاب پس از 2 ماه، مدیریت، کنترل و مختومه شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن شانقی در جمع خبرنگاران افزود: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از ابتدای آذر ماه سال جاری در پرندگان مهاجر تالاب کویری میقان اراک مشاهده است.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون 1349 بال لاشه پرنده مهاجر توسط مجموعه حفاظت محیط زیست استان مرکزی در این تالاب جمع آوری و دفن بهداشتی شده‌ است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: در این بازه زمانی و در راستای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی، 3767 مورد بازدید، رصد و پایش فعال و غیر فعال از واحدهای مرغداری صنعتی استان، 1895 مورد بازدید، رصد و پایش فعال و غیرفعال طیور روستایی، 40 مورد بازدید از مراکز عرضه پرندگان زینتی و 190 مورد بازدید از تالاب‌ها، سدها و آبگیرهای استان انجام شده است.

شانقی تصریح کرد: همچنین در این مدت برای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق پرندگان، 177 مورد بازدید، رصد و پایش از کشتارگاه‌های طیور استان و 84 مورد بازدید نیز از مراکز غیرمجاز توسط اداره کل دامپزشکی استان انجام شده‌ است. در مجموع این بازدیدها 1600 مورد نمونه برداری انجام شده که بر اساس بررسی های موجود به جز تالاب میقان، موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق پرندگان در واحدهای مرغداری، طیور روستایی و سایر نقاط استان مرکزی مشاهده نشده‌ است.

وی با اشاره به اینکه با رصد و پایش روزانه در این مدت، موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغداری، طیور روستایی و سایر نقاط استان گزارش نشده‌ است، بیان داشت: با توجه به قطع تلفات پرندگان مهاجر از 18 دی ماه سال جاری در تالاب کویری میقان اراک، رصد و پایش‌ها تا پایان بیماری به مدت 21 روز پس از تاریخ مذکور در این تالاب ادامه یافت و در تاریخ 9 بهمن ماه جاری، استان مرکزی از لحاظ بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پاک اعلام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تأکید کرد: در سال جاری برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان 3 میلیون و 455 هزار قطعه طیور حساس در مرغداری‌های استان مرکزی علیه این بیماری واکسیناسیون و ایمن سازی شدند.

شانقی ابراز داشت: انجام واکسیناسیون پرسنل دامپزشکی و محیط زیست استان استان مرکزی، کارگران فعال در زمینه جمع آوری تلفات در تالاب، تهیه دست نوشته های اقدامات امنیت زیستی در مراکز فروش پرنده زینتی در سطح شهر با همکاری اتاق اصناف استان مرکزی و ایجاد سایت شستشو و ضدعفونی در انبارهای پشتیبانی امور دام و شست و شو و ضدعفونی خودروهای حمل نهاده قبل از بارگیری، از اقدامات اداره کل دامپزشکی استان مرکزی برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان بوده‌ است.

وی با بیان اینکه اقدامات دیگری نیز برای مهار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی انجام شده است، اضافه کرد: اطلاع رسانی وسیع (رادیویی، تلویزیونی، خبرگزاری، نشریات استانی و سراسری و فضای مجازی)، برگزاری جلسات قرارگاه مقابله با آنفلوانزای فوق حاد در استانداری، برگزاری 15 نشست ستاد مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد در اداره کل دامپزشکی، ممنوعیت صید و شکار پرندگان مهاجر و ورود بازدیدکنندگان به تالاب میقان توسط محیط زیست استان و هماهنگی برای حذف گله‌های با سن بالای 110 هفته از دیگر اقدامات این اداره کل برای مهار این بیماری بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز