خبرگزاری کار ایران

همزمان با روز بزرگداشت شاهچراغ (ع)؛

سند راهبردی «سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی» رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۵۰۲

همزمان با روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) از سند راهبردی سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی رونمایی شد.

به گزارش ایلنا، این سند که به گفته دست‌اندرکاران آن ۴ هزار نفرساعت صرف تدوین آن شده است، شامل ۱۴ ساحت است. 

ساحت اول: معرفت دینی مردم شیراز، ساحت دوم: رفتار و تقدیات دینی، ساحت سوم: فرهنگ عمومی، ساحت چهارم: تعلیم و تربیت، ساحت پنجم: تعاملات اقتصادی، ساحت ششم: حضور در عرصه‌های سیاسی، ساحت هفتم: نظام مدیریت شهری و دستگاه‌های اداری، ساحت هشتم: معماری شهرسازی مبلمان شهری و حمل و نقل عمومی، ساحت نهم: حفظ محیط زیست، طبیعت، آب و هوای سالم، ساحت دهم: سلامت شخصی بهداشت عمومی و نظام پزشکی، ساحت یازدهم: ورزش، تفریحات و گردشگری، ساحت دوازدهم: تبلیغات شهری، رسانه‌های عمومی و فضای مجازی، ساحت سیزدهم: هنر و ادبیات، ساحت چهاردهم: مسائل قضایی، امنیتی و پدافند غیرعامل

مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیت و حوزه‌های علمیه کشور در آیین رونمایی از سند راهبردی «شیراز، سومین حرم اهل‌بیت علیهم السلام» که در شبستان امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: رونمایی از سند راهبردی شیراز اقدام بزرگی در راستای تقویت حرکت استکبارستیز اسلامی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی گفت: از ویژگی‌های مهم این سند این است که حرکت تمدن مهمی قرار داده و این سند منحصر به حرم نشده است بلکه سندی برای شیراز است و شهر شیراز را برای حرم اهل بیت علیه السلام مورد توجه قرار داده است.

 تدوین سند راهبردی به معنی توسعه حرم نیست

به گفته تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع) تدوین سند راهبردی «شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع)» به معنی توسعه حرم نیست و معانی گسترده‌تری در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و معماری در کل استان را در بر می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری  با بیان اینکه تدوین این سند، گام اولیه برای آغاز یک راه بلند و برداشتن گام‌های بزرگ است، گفت: در سال ۱۳۸۷ مقام معظم رهبری در سفر به شیراز اعلام کردند که این شهر سومین حرم اهل بیت(ع) است و در سال گذشته که خدمت مشرف شدیم، رهبر انقلاب با اشاره به آن فرمایش، فرمودند «شما بروید همه همت خود را به کار بگیرید تا به این تراز کشوری و جهانی دست پیدا کنید.» 

وی افزود: همه باید در جهت تحقق این هدف همت کنیم. ظرفیت ذاتی وجود دارد و باید تلاش کنیم تا به این جایگاه دست پیدا کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین کلانتری برای رفع برخی ابهامات در خصوص سند مذکور، گفت: وقتی سخن از سند سومین حرم اهل بیت(ع) به میان می‌آید، کسی فکر نکند قرار است این حرم توسعه پیدا کند، فضای جدیدی خریداری شود یا از فضای دیگری کاسته شود. قرار نیست پای دلال‌ها و انسان‌های مغرض وسط بیاید. 

وی با بیان اینکه محتوای این سند مربوط است به کل استان فارس، همه استان‌های هم‌جوار و در نهایت کل کشور است، گفت: توسعه‌ای که در عصر جدید مورد نظر اندیشمندان است، باید از جنبه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و معماری در این سند مانند یک الگو، مقدمه‌ای برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باشد. 

تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع) با تاکید بر اینکه سند سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی، یک بحث ملی است، اظهار کرد: با احداث بزرگراه حضرت شاهچراغ (ع) تعداد زائران حرم مطهر شاهچراغ (ع) در ایام نوروز بیش از ۳٠٠ هزار نفر نسبت به سال قبل افزایش داشت و این یعنی نیاز داریم به راه‌اندازی سایر بزرگراه‌ها بین شیراز و سایر شهرهای بزرگ که این امر، فضای سیاحتی و زیارتی شهر را متحول خواهد کرد.

سند راهبردی «سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی» رونمایی شد

 سند راهبردی «شیراز؛ سومین حرم اهل‌بیت (ع)» یک نقطه عطف است 

شهردار شیراز نیز در آیین رونمایی از سند راهبردی «شیراز سومین حرم اهل‌بیت (ع)» گفت: رونمایی از این سند یک نقطه عطف برای شیراز، استان فارس و کل کشور است.

محمدحسن اسدی، اظهار کرد: رونمایی از این سند یک نقطه عطف برای شیراز، استان فارس و کل کشور است. 

وی با بیان اینکه امروز آغاز یک‌راه بزرگ است، گفت: در این سند وظایف کلیه دستگاه‌های اجرایی در سطح شهر و استان مشخص‌شده است و همه ما وظیفه‌داریم که به اهداف این سند جامه عمل بپوشانیم. 

شهردار شیراز گفت: همان‌طور که همه شیراز را به‌عنوان قطب پزشکی و گردشگری می‌شناسند، امروز می‌توانیم آن را به‌عنوان یک‌قطب فرهنگی و مذهبی در ایران قرار بدهیم و روی آن تبلیغ کنیم.

 اسدی ادامه داد: آیت‌الله دژکام امام‌جمعه شیراز اخیراً اشاره کردند که شیراز باید عروس شهرهای ایران شود، پس ما به‌عنوان مدیریت شهری و ۱۳ عضو شورای شهر باید تلاش کنیم که فرمایش ایشان و سند راهبردی را عملی کنیم. 

وی با اشاره به اینکه نقاط دیگر دنیا روی کمترین چیزهایی که در مقبولیتشان هم شک و تردید است، مانور می‌دهند و گردشگر جذب می‌کنند، گفت: شیراز با برخورداری از چند حرم مطهر، می‌تواند تحولی را در زندگی معنوی و حتی مادی مردم ایجاد کند.

این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز گفت: ظرفیت گردشگری مذهبی شیراز می‌تواند منشأ تحولات اقتصادی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز