خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران فارس مطرح کرد؛

انتقال سند خودرو و ایرادات قانونی آن/ طرح مجوزات کسب و کار بنیاد سردفتری اسناد رسمی را هدف قرار داده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۴۷۲۹

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران فارس با اشاره به اینکه تعداد ۵۰۰ دفاتر اسناد رسمی در استان فارس فعالیت دارند، گفت: در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ دفاتر اسناد رسمی استان بیش از ۱۸۰ هزار ساعت مشاوره حقوقی رایگان به عموم مردم ارائه داده‌اند.

به گزارش ایلنا، علی آراد در نشست خبری به مناسبت ششم دی ماه روز دفاتر اسناد رسمی گفت: در دفاتر اسناد رسمی ، مشاوره حقوقی رایگان و در دسترس برای عموم جامعه است و به طور میانگین هر یک از سردفتران  روزانه حدود ۲ ساعت مشاوره حقوقی رایگان به مردم ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه دفاتر اسناد رسمی با بیش از ۹۰ سال سابقه به عنوان یک منصب حاکمیتی و زیر مجموعه قوه قضاییه محسوب می‌شود، تصریح کرد: ابلاغ سردفتری و دفتریاری اسناد رسمی توسط معاونت  قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نیابت از ریاست قوه قضائیه صادر می شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران فارس با اشاره به اینکه درحال حاضر برخی از دفاتر اسناد رسمی از نظر تامین معاش زندگی و هزینه‌های دفترخانه در سختی هستند، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۷ آزمون سردفتری اسناد رسمی در سراسر کشور برگزار شد که تعداد هزار و۱۰۰ دفترخانه جدید در کشور تاسیس شد اما متاسفانه اکثریت این دفاتر اکنون از نظر درآمدی و تامین هزینه زندگی و مخارج دفترخانه عاجز مانده اند .

عدم تناسب تغییر تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی هر ۴ سال یکبار با شرایط تورمی

آراد با بیان اینکه یکی از عمده مشکلات دفاتر اسناد رسمی ابلاغ تعرفه حق التحریر هر چهار سال یکبار است، ابراز کرد: با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد کشور تعرفه ابلاغی فقط در سال اول جوابگوی نیازهای همکاران است و پس از آن تا زمان تغییر مجدد تعرفه ، دفاتر می بایست با تعرفه چهارسال قبل  دفترخانه را اداره نمایند که بسیار سخت و دشوار است .

وی خاطرنشان کرد که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست دارین که در خصوص ماده ۴ طرح تسهیل برخی مجوزات کسب و کار که بنیاد سردفتری اسناد رسمی را هدف قرار داده و خسارات جبران ناپذیری در حوزه سردفتری و نظم عمومی و حقوقی جامعه به بار خواهد آورد تجدیدنظر کنند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران فارس با بیان اینکه دفاتر اسناد رسمی خاطرنشان کرد درصورتی که طرح مذکور با این کیفیت ناقص و شرایط اسف بار تصویب نهایی شود و به تایید شورای نگهبان برسد علاوه بر بیکاری جمعیت کثیری از سردفتران و دفتریاران و کارکنان دفاتر اسناد رسمی موجبات افزایش جعل و کلاهبرداری در حوزه سند رسمی فراهم خواهد شد.

انتقال سند خودرو و ایرادات قانونی آن

آراد همچنین به موضوع اتنقال سند خودرو در مراکز تعویض پلاک اشاره و عنوان کرد: در هیچ یک از قوانین موجود کشور ادارات راهنمایی و رانندگی و موسسه رهگشا مسئول نقل و انتقال خودرو شناخته نشده است و وظیفه ادارات راهنمایی و رانندگی صرفاً تعویض پلاک خودرو و بررسی اصالت خودرو ،شماره شاسی ،موتور و ... بوده است.

وی با بیان اینکه براساس ماده ۲۹ رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی  و بخشنامه مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ریاست وقت قوه قضاییه خط بطلانی بر برگ سبز صادره از ادارات راهنمایی و رانندگی به عنوان سند رسمی انتقال خودرو است ابراز کرد: این بخشنامه تمامی مراجع قضایی و اجرایی و دفاتر اسناد رسمی را از اعتبار دادن به برگ سبز منع کرده است و کماکان به قوت و اعتبار خود باقی است و تمامی مراجع مذکور ملزم به رعایت و اجرای آن هستند .

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران فارس یادآور شد که دفاتر اسناد رسمی در تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۱۴ رای شماره ۵۹۶۵ شورای عالی ثبت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صادر گردید که این رای برای کلیه ادارات ثبت اسناد و املاک و دوایر اجرائیات ثبت و دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور لازم الاجرا و لازم الاتباع است.

به گفته آراد همچنین مطابق با تبصره ۵ ماده ۲۹ و تبصره ۱ ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ صراحت سند انتقال خودرو را در صلاحیت دفاتر اسناد رسمی و تعویض پلاک را بر عهده نیروی انتظامی قرار داده است .

وی با بیان اینکه مطابق با تبصره ۱ ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۰۴/۱۲ مجلس شورای اسلامی که از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ لازم الاجرا خواهد شد ادارات راهنمایی و رانندگی موظفند در زمان تعویض پلاک خودرو مالیات نقل و انتقال خودرو را وصول نمایند ، ابراز کرد: با توجه به این موضوع هزینه تعویض پلاک به زودی افزایش چشمگیری خواهد داشت .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز