خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد:

لزوم توجه بیشتر به بیمه هنرمندان صنایع دستی گلستان

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۸۵۹۵

گلستان یکی از قطب های قوی تولید کننده صنایع دستی در کشور است

در استان گلستان بیش از ۲۲ قوم با صلح و آرامش در کنار هم زندگی می کنند و گلستان یکی از قطب های قوی تولید کننده صنایع دستی در کشور محسوب می شود.اکثر هنرمندان صنایع دستی استان بیمه تامین اجتماعی ندارند که باعث گلایه آنها شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، استان گلستان یکی از قطب های تولید کننده صنایع دستی در کشور محسوب می شود. قالیچه، بافندگی الیاف، سبد بافی، فرش ترکمنی، زیور آلات ترکمنی، نمد بافی، ریسندگی و بافندگی، وسایل چوبی و ... در این استان به دست هنرمندان تولید می‌شود.

استان گلستان هنرمندان صنایع دستی بسیاری دارد و اکثر آنها مشکل بیمه تامین اجتماعی دارند و هنوز دولت آنها را بیمه نکرده است. از سال ۱۳۸۸ قانون بیمه هنرمندان صنایع‌دستی در مجلس تصویب شده است ولی متاسفانه تاکنون اقدام خاصی صورت نگرفته است.

تولید کنندگان صنایع دستی بارها گفته‌اند که به دلیل شرایط نامناسب بازار محصولات تولیدی آنها به خوبی به فروش نمی‌رسد. اکثر آنها در بازپرداخت تسهیلات با مشکلات زیادی رو به رو شده‌اند. وام هایی که در اختیار تولید کنندگان صنایع دستی قرار می گیرد بسیار کم و سود آن بسیار بالا  است و اکثر هنرمندان از این وضعیت گلایه دارند.

فعالان حوزه صنایع دستی بیشتر از اقشار ضعیف جامعه هستند و دولت و مجلس باید اقدمات موثر وفوری برای معیشت این قشر انجام دهند. صادرات صنایع‌دستی از گلستان به ۲ صورت چمدانی و گمرکی انجام می‌شود.

در حال حاضر بازار صنایع‌دستی با رکود کامل مواجه است

یک هنرمند صنایع دستی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: استان گلستان ظرفیت های بسیار خوبی در صنایع دستی دارد و افراد زیادی در این کار مشغول به کار هستند. اقوام زیادی در استان زندگی می‌کنند و قطعا این فرهنگ ها می‌تواند یک فرصت باشد که متاسفانه مسئولان به این موضوع توجهی نمی‌کنند.

امیر حسینی افزود: مشکل بیمه تامین اجتماعی هنرمندان صنایع دستی از گذشته تاکنون وجود داشته و هنوز رفع نشده است. در حال حاضر بازار صنایع‌دستی با رکود کامل مواجه بوده و معیشت هنرمند دچار مشکل شده است.

وی ادامه داد: ما هنوز به طور ثابت در شهرهای بزرگ استان جایی برای فروش محصولات خودمان نداریم و فقط در ماه اسفند که نزدیک به عید است شهرداری ها مکانی دراختیار ما قرار می دهند که استقبال مردم آنچنان که باید برای خرید خوب نیست.

حسینی گفت: حتی نمایشگاه‌های صنایع دستی هم در استان برگزار می شود و آنطوری که باید کارشناسی شده نیست و این‌ نمایشگاه‌ها را در گوشه یک پارک با داربست ایجاد می‌کنند. اگر مسئولان می‌خواهند یک نمایشگاه برای رونق صنایع دستی ایجاد کنند ابتدا باید پیش از برگزاری نمایشگاه‌ها با کارشناسان این زمینه مشورت کنند.

اکثر هنرمندان صنایع دستی مشکل معیشتی دارند

وی ادامه داد: ما از دولت و نمایندگان که به تازه گی به مجلس راه پیدا درخواست داریم مشکل بیمه تامین اجتماعی هنرمندان صنایع دستی را حل کنند. اکثر هنرمندان صنایع دستی مشکل معیشتی دارند و دولت موظف است که به این افراد کمک کند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان اظهار کرد: از سال گذشته بحث بیمه هنرمندان با پیگیری‌های وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با دستور اکید رئیس‌جمهوری در دستور کار قرار گرفت.

محمد جواد ساوری ادامه داد: نظر به ابلاغ دستورالعمل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در خصوص بیمه کردن افراد جدید از شاغلان صنایع‌دستی شناسه‌دار و در اجرای قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی مصوب ۹۶/۱۱/۱۸، تعداد 224 نفر متقاضی در استان گلستان مورد تأیید وزارتخانه و سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفتند.

وی یادآور شد: از سنوات گذشته تعداد 427 نفر از صنعتگران استان در لیست انتظار بیمه بوده‌اند که از این تعداد 224 نفر از سوی وزارتخانه تایید و به استان ابلاغ شدند.

ساوری با اشاره به این‌که فعالان حوزه صنایع‌دستی و رشته‌های فعال در استان گلستان بسیار گسترده هستند و تعدادی از این هنرمندان از گذشته نیز دارای خدمات بیمه تأمین اجتماعی بودند، اظهار امیدواری کرد با شروع روند جدید بتوانیم در ادامه، زمینه بهره‌مندی سایر هنرمندان را نیز برای استفاده از این خدمات فراهم کنیم.

وی تأکید کرد: افراد برای بیمه شدن علاوه بر مجوز میراث‌فرهنگی باید کارت فنی حرفه‌ای نیز داشته باشند ازاین‌رو به همه صنعتگران صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شناسه دار استان تأکید می‌شود در اسرع وقت با مراجعه به اداره فنی و حرفه‌ای نسبت به اخذ کارت مهارت اقدام کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز