خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی هشدار داد :

خودداری مردم از تردد در محدوده زیست پرندگان شکاری و مهاجر در تالاب‌ها/ جمع‌آوری بیش از ۱۲۰۰ لاشه پرندگان در تالاب میقان اراک

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۸۵۸۷

هر ساله همزمان با فرا رسیدن فصل پاییز و موسم مهاجرت پرندگان از مناطق سردسیری به سرزمین های گرمسیری، تالاب میقان اراک نیز میزبان این پرندگان مهاجر است. اما در کنار تمامی زیبایی هایی که این مهاجرت ها دارد، گاهی بیماری هایی از جمله آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مناظر ناراحت کننده ای از تلف شدن این پرنده ها را پدید می آورد. امسال نیز شاهد شیوع این بیماری در تالاب میقان هستیم و تاکنون بیش از ۱۲۰۰ لاشه از پرندگان تلف شده جمع آوری شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،اقدامات حفاظتی لازم برای جلوگیری از شیوع بیماری از سوی دستگاه های اجرایی مسئول انجام می شود. به همین دلیل و به علت مخاطراتی که شیوع این بیماری می تواند ایجاد کند، هشدارهای بسیاری از سوی محیط زیست و دامپزشکی اعلام شده که اهمیت به این هشدارها بسیار ضروری است. 

موردی از ابتلای حیوانات به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر ابتلای حیوانات اهلی و وحشی به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دریافت نشده ، گفت: این بیماری حتی در میان طیور روستایی و طیور صنعتی نیز گزارش نشده است. تاکنون این بیماری تنها در تالاب میقان اراک و در میان پرندگان مهاجر مشاهده شده است. 

محسن شانقی، در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: در این خصوص بحث انتقال بیماری به سایر مناطق و همچنین بهداشت عمومی انسان از عوامل شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است. زمانی که در تالاب میقان اراک تلفات پرندگان به صورت گسترده مشاهده می شود، می توان دریافت که به نوعی آلوده است و اگر تردد به محدوده تالاب انجام شود، می تواند آلودگی را به مناطق دیگری منتقل کند و باعث آسیب های بیشتر و جدی تری خواهد شد. بنابراین اگر هشدار داده می شود که تردد به این منطقه محدود شود، برای جلوگیری از آسیب های بیشتر و درگیر نشدن واحدهای صنعتی و طیور روستایی است. 

او ادامه داد: بیماری آنفلوانزای فوق حادپرندگان بین انسان و حیوانات مشترک بوده و موارد متعددی دارند. سویه ای که امسال مشاهده شده هنوز نتوانسته به انسان سرایت کند، اما به صورت بالقوه می تواند با یک جهش این قابلیت را پیدا کرده و به انسان منتقل شود. بنابراین یکی دیگر از هشدارهایی که وجود دارد از این جهت است که به علت آنکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از نوع بیماری های مشترک انسان و دام است، مردم از حضور در مناطقی که به عنوان کانون این بیماری است خودداری کنند. همچنین از تماس و نزدیک شدن به پرندگان شکاری و به خصوص پرندگان مهاجر به شدت خودداری شود. 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: مردم اگر پرنده بیماری را مشاهده کردند، مراتب را سریعا به دامپزشکی و محیط زیست گزارش دهند تا از طریق آموزش های لازم چگونگی دفن پرنده های بیمار به آنها ارائه شود. باید احتیاط های لازم انجام شود و تماس با عوامل شیوع ویروس کم شود تا حتی الامکان بیماری به انسان منتقل نشود. 

شانقی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی نیز با توجه به شرح وظایفی که در ستاد مبارزه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دارد، باید افراد در معرض خطر را واکسیناسیون کند که درحال حاضر این فرایند انجام شده و افراد شاغل در مجموعه های دامپزشکی و محیط زیست در این راستا واکسینه شده اند. همچنین مراقبت های انسانی در کانون های بیماری باید به صورت کامل رعایت شود. به دلیل اینکه کانون این بیماری در حال حاضر تالاب میقان است، بالتبع مجموعه محیط زیست به دلیل جمع آوری لاشه های پرندگان بیشتر در معرض خطر هستند، دانشگاه علوم پزشکی بر روی افراد این حوزه نظارت می کند و این افراد را تحت مراقبت دارد تا اگرعلایم خاصی در هر کدام از آنها مشاهده شد ، سریعا مباحث درمانی اجرایی شود. 

وی بیان داشت: اگر بیماری به مرغداری های صنعتی و یا طیور روستایی منتقل شود، مجموعه دانشگاه علوم پزشکی پرسنل مرغداری و یا افراد روستا را که در تماس با پرندگان هستند؛ تحت مراقبت قرار می دهد و واکسیناسیون و فرایندهای درمانی را اجرا می کند. 

تاکنون 1200 لاشه پرنده جمع آوری شده است 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه تاکنون حدود 1200 لاشه پرندگانی که به دلیل ابتلا آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تلف شده اند، گفت: از ابتدای شیوع بیماری روند تلفات پرندگان دارای نوسان است. در ابتدا یک موج بزرگی از این بیماری آغاز شد و تلفات گسترده ای را ایجاد کرد که این موج کنترل شد. در حال حاضر نیز مجموعه های ذیربط باید  بسته به نوسانات دمایی هوایی موجود و کم و زیاد شدن تلفات، روند پایش را انجام دهند. 

رضا میرزایی، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: بعضا به دلیل صعب العبور بودن مسیرهای تالاب میقان اراک، در روند جمع آوری لاشه ها با مشکلات متعددی روبرو هستیم. در برخی از روزها به دلیل شرایط جوی امکان ورود به تالاب وجود ندارد و در روزهایی که ورود به تالاب راحت تر امکان پذیر است با لاشه هایی روبرو می شویم که چندین روز از مرگ آنها گذشته است. 

وی ادامه داد: تمام پرندگان مهاجر ناقل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند. در این راستا به صورت مرتب تست می شوند و مجموعه دامپزشکی نیز فرایندهای نمونه گیری را انجام می دهد تا روند پیک کاهش یا افزایش این بیماری مشخص شود. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تاکنون تنها در تالاب میقان اراک مشاهده شده است. در این راستا تمامی آبگیرهای استان مرکزی آزمایش شده اند و هیچگونه موردی از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سایر آبگیرها گزارش نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز