خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور درگفتگو با ایلنا:

کاهش ۷۰ درصدی تولید عسل/ اجتناب صندوق حمایت کشاورزی از پرداخت کمک دولت به زنبورداران

asdasd
کد خبر : ۹۱۴۵۰

عدم نظارت دقیق، سودآوری صادرات عسل را پایین آورده است، بر اساس آمار سال ۹۱ میزان صادرات عسل هزار و هفتصد تن بوده كه کیلویی ۱۰ هزار تومان هم فروخته می‌شده است، به رغم اینکه که پتانسیل صادرات عسل طبیعی در ایران بالا‌تر از این قیمت و این مقدار است.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور گفت: شرکت مادر تخصصی‌صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از پرداخت کمک ۱۵ میلیاردی دولت به زنبورداران اجتناب می‌کند.

عفت رییسی، مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: هزینه‌های زنبورداری صد در صد افزایش داشته است اما قیمت عسل تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی تولید عسل، گفت: در سال جاری کمبود نقدینگی، بدی آب و هوا، گرد و غبار و همچنین کمبود منابع شهد و گرده از دلایل کاهش تولید عسل بوده‌اند، بطور نسبی در سال گذشته از هر کندو ۱۰ کیلو عسل برداشت شد اما در سال جاری تنها ۲ تا۴ کیلو برداشت شده است.

وی با اشاره به کمک ۱۵ میلیاردی دولت به زنبورداران برای جبران کمبود نقدینگی ادامه داد: متاسفانه شرکت مادر تخصصی‌صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از پرداخت آن اجتناب می‌کند، این شرکت ادعا دارد نیمی از این مبلغ سهم خود شرکت است.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران با اشاره به قیمت عسل طبیعی گفت: بهای عسل طبیعی بین ۲۵ هزار تومان تا ۳۰هزار تومان است در حالی که مغازه داران ۳۰ درصد کمتر از این قیمت را بعنوان قیمت خرید می‌پردازند، اتحادیه زنبورداران همواره خواستار برگزاری مراکز عرضه مستقیم عسل بوده است تا بتواند عسل را با قیمت کمتری به دست عموم مردم برساند اما متاسفانه هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

وی تاکید کرد: مردم باید از خرید عسل‌های موم‌دار خوداری کنند چراکه موم عسل‌های موم دار غالباً پارافین است.

رییسی اظهار داشت: یکی از راه‌های ترغیب زنبورداران برای تولید عسل طبیعی، قیمت گذاری عسل براساس کیفیت آن توسط کار‌شناسان اتحادیه زنبورداران است که این اتحادیه آمادگی نظارت و کنترل بر عسل‌های تولید شده با همکاری سایر دستگاه‌های نظارتی که مسئول نظارت بر مواد غذایی و استاندارد سازی هستند را دارد.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور با اشاره به اینکه عسل ایران جزء بهترین عسل‌های دنیاست و با اظهار تاسف از عدم نظارت بر صادرات عسل کشور بیان کرد: عدم نظارت دقیق، سودآوری صادرات عسل را پایین آورده است، بر اساس آمار سال ۹۱ میزان صادرات عسل هزار و هفتصد تن بوده كه کیلویی ۱۰ هزار تومان هم فروخته می‌شده است، به رغم اینکه که پتانسیل صادرات عسل طبیعی در ایران بالا‌تر از این قیمت و این مقدار است.

وی با تاکید بر مشکل عمده زنبورداران در نبود ستاد گردافشانی گفت: گرده افشانی توسط زنبور عسل همانند نیاز باغداران برای عوامل تولیدی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز