خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

نگاه درآمدزایی به دانشجویان خارجی نداریم

asdasd
کد خبر : ۸۴۲۸۵۶

وزیر علوم گفت: برخی کشورها با نگاه درآمدزایی به دانشجویان خارجی می‌نگرند ولی حضور این دانشجویان در ایران با نگاه معرفی فرهنگ ایرانی - اسلامی است.

به گزارش ایلنا، منصور غلامی امروز پنجشنبه در مراسم پنجمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ ملل در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: حضور دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ایران فرصت مغتنمی است تا دانشجویان سایر ملل با همدیگر آشنا شوند و این دوستی‌ها در آینده منشاء همکاری‌های دراز مدت علمی در سطح جهان شود.

وی ادامه داد: دانشگاه جندی‌شاپور در ۱۷۵۰ سال پیش به‌عنوان اولین دانشگاه علمی در جهان، سال گذشته به ثبت یونسکو رسید و از آن زمان تاکنون ایران به‌عنوان یکی از مراکز تبادل علمی در جهان به شمار می‌رود. ایران در رتبه‌بندی‎های بین‌المللی دانشگاهی سال ۲۰۱۹ جایگاه شانزدهم را به‌دست آورده و پیش‌بینی کرده‌ایم سال ۲۰۲۰ بتوانیم به رتبه پانزدهم جهان که در نتیجه فعالیت‌های علمی دانشگاهیان کشور است، دست یابیم.

غلامی افزود: اکنون توانسته‌ایم در رشته‌های نانو، بایو، هوافضا، سلول‌های بنیادی و مباحث مختلف علوم پایه جایگاه خوب و مناسبی را در دنیا به دست آوریم و دانشگاه‌های ایران، مکان مناسبی برای تحقیق علوم به شمار می‌روند. ظرفیت بسیار بالایی در دانشگاه‌های مختلف کشور وجود دارد و تلاش‌های گسترده‌ای برای افزایش تعداد دانشجویان خارجی انجام شده تا به عنوان پایه‌گذار ارتباط علمی بین ایران و سایر کشورها باشند.

شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: همه ما به عنوان شهروندان این شهر بدهکار دانشگاه فردوسی هستیم و برگزاری این جشنواره بر بدهی ما خواهد افزود.

محمدرضا کلایی افزود: امیدواریم بتوانیم بدهکاری خود را به این دانشگاه که منشاء خیر و برکات بسیار به شهروندان بوده است ادا کنیم و به همین دلیل وظیفه مدیریت شهری این شهر، حمایت از هرگونه فعالیت در مسیر قرارگرفتن این دانشگاه در پازل رشد و توسعه شهر است. یک شهر بین‌المللی مانند مشهد نیازمند گفتوگوی بیشتر، چند فرهنگی و تعاملات شهروندان با یکدیگر است، فرهنگ سایر ملت‌ها می‌تواند به درک متقابل کمک کند و شهر را به جایگاه اصلی آن نزدیک نماید.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: در مدت برگزاری نمایشگاه فرهنگ ملل و برای استفاده و حضور شهروندان، درهای دانشگاه فردوسی مشهد به روی آنان باز است.

محمد کافی افزود: اساتید این دانشگاه تلاش کرده‌اند دانشجویان خارجی دانشگاه در بازگشت به کشور خود از هیچ دانش‌آموخته‌ کشورهای دیگر کم نداشته باشند و این باعث افتخار است که دانش‌آموختگان دانشگاه فردوسی مشهد در مقایسه با دانشجویان کشورهای دیگر معیارهای بیشتری دارند. اکنون ۲۹ پرچم از ملیت‌های دانشجویان خارجی این دانشگاه در طول این نمایشگاه به اهتزاز درآمده است و امیدوارم با تلاش و پیشرفت‌های دانشگاه فردوسی شاهد به اهتزار درآمدن ده‌ها و صدها پرچم از کشورهای دیگر باشیم.

رییس اداره دانشجویان بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: ثمره علمی دیپلماسی این دانشگاه برپایی پنجمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ ملل همزمان با هفتاد سالگی دانشگاه فردوسی مشهد است.

زینب مؤذن‌زاده افزود: شعار پنجمین سال برگزاری این جشنواره "دیپلماسی علمی، توسعه پایدار روابط بین‌الملل" است.

وی ادامه داد: نماد پرچم در این جشنواره از پنج رنگ تشکیل شده که به معنای این است که افراد با وجود تمام تفاوت‌ها کنار هم جمع و دانشجوی بین‌الملل این دانشگاه هستند و این دانشجویان با برپایی این نمایشگاه در تلاش هستند ما را با فرهنگ‌ کشورها آشنا کنند. دانشگاه فردوسی دارای ۲۴ هزار دانشجو است که حدود ۲ هزار و ۱۰۰ نفر آنها را دانشجویان خارجی از ۳۰ کشور تشکیل می‌دهند.

پنجمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ ملل امروز طی مراسمی با حضور رییس دفتر ریاست جمهوری و وزیر علوم در چارچوب جشن هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه فردوسی در مشهد آغاز شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز