خبرگزاری کار ایران

عضو کمیته هماهنگی و ویرایش متن نهایی گزارش حادثه پلاسکو:

برخی تجهیزات به دلیل تحریم‌ها در اختیار آتش‌نشانی نبود

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۵۵۳

عضو کمیته هماهنگی و ویرایش متن نهایی گزارش حادثه ساختمان پلاسکو گفت: به دلیل تحریم‌ها برخی از امکانات و تجهیزات در اختیار سازمان آتش‌نشانی قرار نگرفته بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمزه شکیب؛ عضو کمیته هماهنگی و ویرایش متن نهایی گزارش حادثه ساختمان پلاسکو با اشاره به تشکیل تیم کارشناسی برای ارائه راهکار در راستای کاهش خطر گفت: این کارگروه بر سه محور پیشگیری از وقوع حریق در ساختمان‌های موجود، کنترل و اطفای حریق و امداد و جستجو و آواربرداری کار خود را آغاز کرد و تمرکز بر روی راهکار بوده و نمی‌خواستیم مقصر را شناسایی کنیم.

شکیب در ادامه با تاکید بر اینکه در این کارگروه فقط کار پژوهشی انجام شده تصریح کرد: در این تیم کمیته‌ تخصصی از دانشگا‌ه‌ها و اعضای مجرب حرفه‌ای تشکیل شد و با برگزاری جلسات متعدد و دو ماه کار خلاصه گزارشی در 40 صفحه در اختیار عموم قرار گرفت.

وی در تشریح علت شروع آتش سوزی ادامه داد: منشا آتش‌سوزی پلاسکو مشکلات برقی بود.هر کس به سلیقه خود سیم‌کشی کرده بود که در نتیجه به خاطر اتصالی در همین سیم‌کشی‌های نامناسب آتش سوزی آغاز شد.

شکیب با تاکید بر اینکه خبر حادثه دیر به آتش نشانی اطلاع داده شد، گفت: در ساعت 7:58 آتش سوزی به اطلاع آتش نشانان رسیده اما بر اساس نظر متخصصان و فیلم‌های موجود حداقل 8 دقیقه قبل آتش آغاز گشته است.

شکیب در پاسخ به سوال خبرنگاران که آیا ریزش قابل پیش بینی بود یا نه؟ تصریح کرد: آتش یک بار در ساعت 10 صبح اطفا شد و آتش نشانان مشغول لکه‌گیری بودند، اما از وجود انبارهای موجود در سقف کاذب اطلاع نداشتند و سقف‌های کاذب پر از مواد قابل اشتعال بوده و دور از چشم آتش نشانان در حال سوختن بودند از سوی دیگر به علت بالا بودن حرارت در داخل ساختمان کابل‌های نگهدارنده بر اثر حرارت ذوب شده و موجبات ریزش را فراهم کردند.

وی با تاکید بر اینکه ریزش ساختمان توسط هیچ کس قابل پیش بینی نبود ادامه داد: اگر مبحث 22 در ساختمان پیاده سازی می‌شد و نقشه معماری و سازه‌ای تهیه می‌گشت حتی اگر آتش سوزی اتفاق می‌افتاد باز هم حداقل می‌توانستیم از آن پیشگیری کنیم.

شکیب ادامه داد: ساختمان‌های زیادی همچون پلاسکو وجود دارد که باید به دنبال راهکار پشنهادی بود نه اینکه دنبال مقصر گشت. توسعه از مسیر پژوهش محقق می‌شود و ما کار پژوهشی عمیقی انجام داده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا آتش نشانان امکانات اولیه همچون جی پی اس و بیسیم نداشتند پاسخ داد: قبول داریم که آتش نشانان باید تجهیز شوند اما مطمئنا همه مشکلات با تجهیز آتش نشانان حل نمی‌شد اگر 10 برابر این هم مجهز بودند، فرقی نمی‌کرد. پیشگیری بهتر از درمان است و باید به بحث خودایمنی بپردازیم.

تقی‌پور، سخنگوی شورای شهر تهران به پیشرفته نبودن سیستم ارتباطی اشاره کرد و گفت: بیسیم های آتش نشانان آنالوگ بوده و محدودیت داشتند و اینکه چرا سیستم پیشرفته جایگزین آن نشده است به عدم همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دادن فرکانس برمی‌گردد.

در ادامه شکیب در پاسخ به این سوال که چرا تفاوت معنی‌داری میان گزارش کمیته فنی شورای شهر و گزارش ملی وجود دارد و اینکه چرا به نبود امکانات اولیه آتش نشانی و سطح پایین آموزش آتش نشانان اشاره نشده است افزود: در این گزارش ما در 7 سطح به مدیریت بحران پرداخته‌ایم و ورود کرده‌ایم بعضی از امکانات به خاطر تحریم‌ها در اختیار ما نبود در این گزارش به کمبود امکانات اولیه نیز اشاره کردیم.

وی افزود: وجود هلی کوپتر فایده‌ای در ماجرای پلاسکو نداشت، چرا که آب مخزن هلی کوپتر محدود است.

تقی پور نیز در این باره گفت: بر اساس سخنان معاونت عملیات آتش نشانی زاویه پرتاب آب توسط هلی کوپتر محدود است و اصلا در حادثه پلاسکو ما با آبرسانی مشکلی نداشتیم برخی از اعضا بر این موضوع تاکید می‌کند که تزریق بیش از اندازه آب و سنگینی سازه موجب ریزش ساختمان شد.البته علت واقعی آتش سوزی سقف کاذب و ذوب شدن اتصالات بود.

شکیب نیز ادامه داد: اگر آتش نزدیک نما بود می‌توانستیم از هلی کوپتر استفاده کنیم اما آتش در عمق ساختمان بوده و استفاده از هلی کوپتر تاثیر چندانی نداشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز