خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه الزهرا در گفت‌وگو با ایلنا:

دختران دوست دارند در وادی علم قدم بگذارند و مشکلاتش را هم تحمل می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۷۰۰

رئیس دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به سکونت ۲۵۰۰ دانشجو در خوابگاه گفت: دختران دوست دارند در وادی علم قدم بگذارند و مشکلاتش را نیز تحمل می‌کنند.

«زهرا ناظم بکایی» رئیس دانشگاه الزهرا (س) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد حضور زنان در مدیریت آموزش عالی بیان کرد: دانشگاه الزهرا دانشگاهی جامع با قدمتی ۶۰ ساله است و از این نظر با یکی دو دانشگاهی که به تازگی تاسیس شده‌اند، از نظر تنوع رشته‌ها و جامعیت، تفاوت‌هایی دارد. 

رئیس دانشگاه الزهرا ادامه داد: در رابطه با حضور زنان در آموزش عالی، به طور کلی از آنجایی که آموزش علم و ورود به وادی علم یک مسئله انسانی، فارق از جنسیت است، در دیدگاه ما فرقی نمی‌کند که پسر یا دختر وارد فضای علم شود و آمارها هم نشان می‌دهد که دختران ما در آموزش عالی بسیار جلو هستند و در آمار کنکور نیز می‌بینید که حدود ۶۰ درصد داوطلب خانم داریم و تعداد داوطلبان آقا کمتر است. 

او در ادامه عنوان کرد: این نکته نشان می‌دهد که دختران دوست دارند در این وادی قدم بگذارند و مشکلاتش را نیز تحمل می‌کنند. ظرفیت‌ها و توانمندی افراد جدا از جنسیت در فضای علمی و آموزش عالی موثر است و به همین دلیل راه رشد برای دختران و پسران و رسیدن به آخرین مدارج علمی باز است. 

ناظم بکایی تاکید کرد: بحث مدیریت آموزش عالی از موضوع آموزش جداست. فکر نمی‌کنم منعی برای حضور زنان در مدیریت آموزش عالی وجود داشته باشد. هر خانمی که مراحل و مدارج علمی را به خوبی طی کرده باشد، امکانی برایش فراهم هست تا بتواند مدیریت یک دانشگاه را به عهده بگیرد، البته که این امر مبنی بر تشخیص وزارت علوم و قوه مجریه است که در این راه قدم بردارند. 

رئیس دانشگاه الزهرا خاطرنشان کرد: در آموزش و مدیریت آموزشی، شایستگی‌های افراد مهم است و ما روی کمیت‌ها نمی‌ایستیم و بیشتر کیفیت را در نظر می‌گیریم. از این نظر فکر می‌کنم تفاوتی وجود ندارد و برای رسیدن به جایگاه مدیریتی، مهم این است که فردی شایسته بتواند مدیریت دانشگاه را عهده دار باشد. 

ناظم بکایی در مورد مشاوره‌های خاص برای دانشگاهی با فضای دخترانه نیز بیان کرد: ما مرکز مشاوره مستقلی در دانشگاه داریم که مراجعات بیرونی نیز دارد و بسیار فعال است. ضمن اینکه ما حدود دو هزار و ۵۰۰ دانشجویی داریم که در خوابگاه زندگی می‌کنند و بمنظور رفاه حال این دانشجویان، مرکز مشاوره‌ای نیز در خوابگاه داریم. 

رئیس دانشگاه الزهرا در مورد بیشترین آسیب‌های اجتماعی که متوجه دختران دانشجوست، توضیح داد: موضوع جدایی و دوری از خانواده و زندگی در شهری دور از محل سکونت اصلی، مشکلات خاصی برای دختران به همراه دارد که شاید تا به حال چنین مسائلی را تجربه نکرده باشند و به همین دلیل نیازمند مشاوره‌ هستند که از همین روی مراکز مشاوره در ساعات گوناگون به ارائه خدمت می‌پردازند. 

رئیس دانشگاه الزهرا در مورد توسعه علوم انسانی در این دانشگاه و خودباوری و صدور نظریه علمی از دل دانشگاه اظهار کرد: ما در رشته‌های مختلف علوم انسانی پیشرو هستیم و هر کدام طیف گسترده‌ای دارند مانند روانشناسی و حقوق که ابعاد مختلفی مانند حقوق خصوصی، مدنی و حتی حقوق زنان را دارد که می‌تواند به صورت خاص مورد توجه داوطلبان قرار بگیرد. همچنین رشته‌های اقتصاد، حسابداری، مالی و جامعه‌شناسی و… دارای گرایش‌های مختلفی هستند و از اهمیت خاصی برخوردارند. 

ناظم بکایی با بیان اینکه لازمه توسعه علوم انسانی و رسیدن به خودباوری، جذب اساتید باکیفیت بالاتر است، اظهار کرد: نقطه‌ای که ما در دیدگاه خودمان مد نظر داریم، این است که اساتیدی را جذب کنیم که در رشته‌های مختلف علوم انسانی فعال باشند و پتانسیل کارهای جهانی را داشته باشند. 

او اضافه کرد: چنین هدف مهمی به تنهایی امکان‌پذیر نیست و به واسطه همکاری با دیگر مراکز تجلی پیدا خواهد کرد؛ مراکز علمی، دانشگاه‌های دیگر، مراکز حوزوی و پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی که روی چنین موضوعاتی متمرکز هستند، می‌توانند به ما کمک کنند. 

ناظم بکایی افزود: ما طبق فراخوانی که هر سال وزارت علوم اعلام می‌کند فرایند جذب را پیش می‌بریم و هر سال به صورت مرتب تعدادی که مراحل مختلف را با موفقیت طی کنند، جذب می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز