خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد:

یزد به عنوان پایتخت قصه و قصه‌گویی ایران انتخاب شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۷۹۸

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی استان یزد، شهر یزد را به عنوان پایتخت قصه‌گویی معرفی کرد.

به گزارش ایلنا از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حامد علامتی در آیین تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی استان یزد، گفت: یزد به نام قصه و قصه‌گویی شناخته شده است و شاخص‌های بارز فرهنگی این استان زبانزد است و از شاخص‌های اصلی استان یزد قصه و قصه‌گویی است. 

وی ادامه داد: کانون پرورش فکری اقداماتی در زمینه قصه انجام داده؛ اما هنوز کافی نیست و اقدامات بیشتری نیاز است. 

علامتی گفت: بیست و پنجمین مرحله استانی قصه‌گویی در سراسر کشور برگزار می‌شود و امسال یکی از سال‌های خوب جشنواره قصه و قصه‌گویی است و بیش از ۱۷ هزار نفر تا کنون ثبت نام کرده اند. 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: نیم‌قرن فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه قصه و قصه‌گویی به ثمر نشسته و ما دنبال عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه و قصه‌گویی هستیم و جشنواره امسال با نگاه متفاوت و مردمی برگزار می‌شود. 

علامتی ادامه داد: قصه پایه همه هنرها است و شعر و داستان و هنرهای تجسمی و تئاتر و فیلم و سریال و نقاشی و مجسمه‌سازی همه از قصه است و قصه هنر مادر برای ماست و سرمایه‌گذاری در این بخش سرمایه‌گذاری در همه حوزه‌های فرهنگ است. 

وی افزود: صریح‌ترین و پرمایه‌ترین و جامع‌ترین ابزار تربیتی برای کودک، قصه و قصه‌گویی است و از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به ما رسیده و همه این تجربه شیرین را دارند و معتقدیم قصه اصیل‌ترین ظرفیت برای هدایت و تربیت انسان‌ها و به‌ویژه کودکان و نوجوانان است و برگرفته از سنت الهی است و در قرآن کریم هم خداوند متعال از ابزار قصه استفاده کرده است. 

معاون وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: پیچیده‌ترین و سخت‌ترین کار در عالم، هدایت انسان است و برای این کار خداوند بهترین بندگان خود یعنی پیامبر را انتخاب می‌کند و با ابزار قصه و ۲۶۰ قصه قرآنی برای تربیت اقدام می‌کند و آیات قرآن سرشار از این مسئله تربیتی است. 

علامتی افزود: یکی از موثرترین ظرفیت‌های فرهنگی، قصه و قصه‌گویی است و این باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری در این عرصه داشته باشیم و در سال‌های گذشته قصه موردتوجه نبود و در دولت سیزدهم نگاه متفاوتی در حوزه تعلم و تربیت و به موضوع قصه شده است و طی چند سال اخیر سیر صعودی را شاهد هستیم و دغدغه ما در کانون نیز احیای قصه و قصه‌گویی و مردمی‌سازی و بازگرداندن قصه به سبک زندگی مؤمنانه است. 

وی ادامه داد: البته فن قصه و قصه‌گویی نیاز به تدوین و تولید داشته و باید به سمت راه‌اندازی محافل و کرسی‌های قصه‌گویی حرکت کنیم همچنین موضوع قصه و قصه‌گویی به ثبت آثار ناملموس ملی نیز رسید و در تلاش هستیم برای ثبت جهانی نیز اقدام شود. 

مدیرعامل کانون افزود: برای ماندگار کردن قصه و قصه‌گویی به سمت معرفی شهرهای خلاق نیز حرکت شد و در این زمینه پیگیری می‌شود و بررسی کارشناسی مجموعه فرهنگ دوستان کانون پرورش فکری نشان می‌دهد استان یزد یکی از بهترین و اصیل‌ترین خواستگاه‌های قصه و قصه‌گویی است. 

علامتی ادامه داد: در استان یزد نام آذر یزدی می‌درخشد و قدمت استان نیز مبتنی بر این امر است و اهالی فرهنگ و مسئولان ارشد استان نیز حمایت ویژه‌ای داشته‌اند و با افتخار یزد به‌عنوان پایتخت قصه و قصه‌گویی اعلام می‌شود و دبیرخانه دائمی جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی نیز به استان یزد منتقل خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز