خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کاهش ۱۰ درصدی شکایت شهروندان از موش‌های تهران با اجرای طرح ضربتی شهرداری/زنده‌گیری سگ‌های رهاشده و انتقال به نقاهتگاه آرادکوه

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۴۶۲۴

مدیر کنترل جانوران شهری سازمان مدیریت پسماند از کاهش ۱۰ درصدی میزان شکایت شهروندان از وجود موش‌ها در محلات پایتخت در سه ماه گذشته به دلیل انجام عملیات ضربتی مبارزه با جوندگان موذی توسط عوامل شهرداری تهران طی این مدت خبر داد.

«داوود گودرزی»، مدیر کنترل جانوران شهری سازمان مدیریت پسماند درباره تازه‌ترین اقدامات انجام‌شده توسط شهرداری تهران برای مبارزه با موش‌های پایتخت توضیح داد: از اوایل شهریورماه ۱۴۰۲، اجرای طرح ضربتی مبارزه با موش‌ها و جوندگان موذی در تمام مناطق ۲۲گانه شهر تهران آغاز شد و هم‌اکنون حدود سه ماه است که این طرح با همکاری نیروهای خدمات شهری شهرداری‌های مناطق در حال اجراست. 

وی افزود: خوشبختانه براساس بررسی‌های انجام‌شده می‌توان گفت با اجرای این طرح ویژه نه‌تنها از افزایش جمعیت موش‌ها جلوگیری شده، بلکه نسبت به چند ماه قبل تعداد آنها در معابر شهر کمتر شده است؛ بخصوص که براساس گزارش‌های دریافتی از سازمان بازرسی شهرداری تهران، پیام‌های ثبت شکایت شهروندان در سامانه ۱۳۷ در خصوص تعداد موش‌های سطح شهر طی زمان اجرای این طرح نسبت به ماه‌های قبلی، حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. 

تلاش برای استفاده بیشتر از روش‌های فیزیکی به‌جای سموم شیمیایی

گودرزی با تاکید بر این که در طرح ضربتی مبارزه با موش‌های تهران، به دو روش شیمیایی و فیزیکی با این جوندگان موذی مبارزه می‌شود، عنوان کرد: با توجه به مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی ناشی از به‌کارگیری روش‌های شیمیایی نظیر استفاده از سموم و طعمه‌های سمی، تلاش ما این است تا حد امکان از این روش‌ها استفاده نکنیم و بیشتر به سمت استفاده از روش‌های فیزیکی نظیر تله‌گذاری یا به‌کارگیری تله‌های چسبی برای مبارزه با موش‌ها می‌رویم. 

مدیر کنترل جانوران شهری تهران تاکید کرد: گسترش استفاده از روش‌های فیزیکی برای مبارزه با موش‌ها و جوندگان موذی نیاز به ساماندهی قراردادها با پیمانکاران مربوطه دارد و اصلاح این پیمان‌ها در دستور کار سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران قرار گرفته است. در همین راستا، پهنه‌بندی‌های لازم برای انعقاد قراردادهای جدید انجام شده و در مناطق یک، ۳ ، ۶ ، ۵، ۲۱ و ۲۲ مناقصه‌های مربوط به این قراردادها برگزار شده است. 

تا پایان سال شاهد کاهش محسوس جمعیت موش‌های تهران خواهیم بود 

این مقام مسئول در سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران خاطرنشان کرد: با انعقاد قراردادهای جدید در تمام مناطق شهر تهران، میزان کنترل جمعیت و شدت مبارزه با موش‌ها افزایش خواهد یافت و با توجه به این که برنامه‌ریزی برای کاهش جمعیت جوندگان موذی به صورت جدی در دستور کار سازمان مدیریت پسماند قرار دارد، امیدواریم تا پایان سال شاهد کاهش محسوس جمعیت موش‌ها در سطح پایتخت باشیم. 

وی در ادامه شایعات مربوط به جهش یافتن موش‌های تهران را رد کرد و گفت: رفتار موش‌های تهران و شرایط ژنتیکی آنها در سال‌های اخیر نسبت به گذشته هیچ تغییری نکرده و جهش پیدا کردن موش‌ها شایعه‌ای است که متاسفانه در بین برخی شهروندان رواج پیدا کرده است، اما بررسی‌های میدانی و کارشناسی عوامل اجرایی سازمان مدیریت پسماند به هیچ وجه این شایعه را تایید نمی‌کند. 

کاهش چشمگیر شکایت شهروندان از حضور سگ‌های رهاشده در تهران 

گودرزی همچنین درباره آخرین وضعیت ساماندهی سگ‌های بلاصاحب و رهاشده در سطح شهر و حاشیه پایتخت گفت: در تمام مناطقی که جزو حوزه استحفاظی شهرداری تهران محسوب می‌شود، زنده‌گیری سگ‌های رهاشده و انتقال آنها به نقاهتگاه آرادکوه انجام می‌شود و در این مرکز نیز سگ‌های بلاصاحب به محض ورود تحت معاینات پزشکی قرار می‌گیرند و سپس عقیم‌سازی می‌شوند و پس از انجام واکسیناسیون، از آنها نگهداری می‌شود. 

مدیر کنترل جانوران شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: با توجه به اجرای عملیات گسترده زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر طی یک سال گذشته، خوشبختانه طبق آماری که در شهریور امسال از سوی سامانه ۱۳۷ اعلام شد، تعداد گزارش‌های مردمی و تماس شهروندان برای جمع‌آ‌وری و ساماندهی سگ‌های رهاشده در سطح پایتخت به طور چشمگیری کاهش یافته است. 

وی در پایان اظهار داشت: رسیدگی به هرکدام از گونه‌های حیوانات شهری مستلزم صدور دستورالعمل خاصی است که باید توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ابلاغ شود، اما هنوز دستورالعملی درباره نحوه ساماندهی و رسیدگی به گربه‌های تهران یا اندک روباه‌های موجود در حاشیه پایتخت به ما ابلاغ نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز