خبرگزاری کار ایران

دبیر جشنواره بین‌المللی فارابی:

در حوزه‌های مطالعات میان رشته‌ای علوم انسانی ضعف داریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۶۱۱۷

معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی گفت: نتایج حاصله از جشنواره فارابی حکایت از آن دارد که در حوزه های مطالعات میان رشته ای علوم انسانی ضعف داشته و با نقطه مطلوب فاصله چشمگیر داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "عبدالحسین کلانتری" امروز ۱۹ تیرماه در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی، این جشنواره را بذری دانست که حدود یک و نیم دهه پیش کاشته شد و اکنون به نهالی جوان و در حال بالیدن تبدیل شده است که با هرس هرساله آن توسط اندیشمندان جوانه های جدیدی می زند‌.

معاون وزیر علوم با تاکید بر اینکه ملاک ها و شاخص های داوری آثار در جشنواره فارابی به‌روزرسانی و دقیق‌تر شده است، گفت: با هدف افزایش تعامل یا دستگاه ها و کمک به حل مشکلات آنها بخش های جدیدی به جشنواره اضافه شده است که جایزه صلح و دوستی با همکاری سازمان تقریب مذاهب اسلامی یکی از این تغییرات است‌.

او با ابزار امیدواری نسبت به این مسیر با حفظ کنشگری مستقل و جهت‌بخش جشنواره فارابی در راستای کمک رسانی علوم انسانی به حل مسائل کشور افزود: نتایح جشنواره فارابی تصویری از وضعیت علوم انسانی کشور ارائه می دهد از این رو اگرچه عدم انتخاب آثار برگزیده در برخی حوزه های رقابتی تلخ است، اما از این روی که ابعاد آسیب گون علوم انسانی را بر ما مکشوف و برنامه ریزی را ممکن و تسهیل می کند، امیدبخش و سرشار از فرصت است‌.

دبیر جشنواره بین‌المللی فارابی ادامه داد: نتایج حاصله حکایت از آن دارد که در حوزه های مطالعات میان رشته ای علوم انسانی ضعف داشته و با نقطه مطلوب فاصله چشمگیر داریم، حال آنکه پرداختن به این حوزه مطالعاتی ضرورتی تاریخی دارد. بر مبنای نتایج حاصله می دانیم که در حوزه های علوم انسانی و اسلامی و علوم انسانی مرتبط با حوزه های قرآنی، تفسیر و حدیث ضعف داریم که ضرورت بازنگری سیاست ها و برنامه های مرتبط را دوچندان می‌کند.

معاون وزیر علوم بیان کرد: از دیگر نتایج حاصله فاصله معنادار علوم انسانی از تحولات فناورانه جدید است. این تحولات فناورانه به صورت عمیق و سریع و وسیع جهان را دگرگون کرده و مقدورات تمدنی متفاوتی را در آستین دارد‌ این معضل خود را در حوزه هایی نظیر فناوری های شناختی، فناوری اطلاعات مانند هوش مصنوعی، بلاکچین و اینترنت اشیا، به نحو بارزی نشان می دهد.

کلانتری تصریح کرد: اگر این نقیصه جبران نشود بار دیگر مانند روزهای آغاز صنعتی شدن شاهد انحرافی تاریخی و زیان بار خواهیم بود‌. علوم انسانی باید طرحی برای حرکت و نقشه ای به سوی هدف برای مدیریت و راهبری در اختیار کشور قرار دهد.

به گفته کلانتری اگر به درستی معتقد و مدعی هستیم که نظام حکمرانی باید مبتنی بر علم و دانایی باشد، تا رهنمون به اهداف شود، هیچ مسیر دیگری غیر از مسیر علم نداریم‌.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: مطابق این نگاه چه بخواهیم و چه نخواهیم؛ از علوم انسانی در خیلی از زمینه‌ها استفاده می کنیم و چون اکسیژن در همه حوزه ها آن را تنفس می کنیم. مطابق این نگاه تمام آنچه با انسان سروکار دارد و محصول اوست در علوم انسانی محفوظ است و در ذات خود با علوم انسانی عجین و مرتبط است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز