خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور خبر داد:

استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی قانونی

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۲۲۴۴

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: ۱۵۰ شهرستان فاقد پزشکی قانونی است که عمدتا در مناطق محروم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس مسجدی، رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در نشست خبری خود که ظهر امروز در سازمان پزشکی قانونی برگزار شد، گفت:  آن چیزی که در سازمان پزشکی قانونی دنبال می شود تحت عنوان نهضت خدمت رسانی توام با تکریم ارباب رجوع است و تلاش می کنیم در بالاترین حد علمی نظرات مان را اعلام کنیم.

وی با اشاره به صفات امام خمینی (ره) ادامه داد: آن چیزی که در پزشکی قانونی دنبال می شود برگرفته از تفکرات ناب امام عزیزمان است.

 او با بیان اینکه در سراسر کشور ۴۴۶ مرکز فعال پزشکی قانونی داریم که ۲۳۰ مرکز ملکی است، گفت:  دو مولفه مهم یکی ابنیه و نیروی متخصص در ارائه خدمات ما بسیار مهم است. ۴۹ مرکز استیجاری است.

وی ادامه داد: ۱۳ پروژه در استانهای مختلف در ایام دهه فجر افتتاح خواهد شد. ۱۴ هزار و ۷۵۰ متر مربع براساس این پروژه ها به فضای ملکی ما اضافه خواهد شد که بیش از هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

مسجدی با اشاره به بازدیدهای استانی گفت: ۹ واحد تشریح و ۱۲ واحد معاینات راه اندازی شده است و همچنین ما پنجمین کشوری هستیم که توانستیم کیت ژنتیک با کیفیت مطلوب بسازیم.

وی ادامه داد: سایتی نیز برای ثبت سفارش کیت اعلام خواهد شد. ما به آمریکایی ها توصیه می کنیم که در این سایت برای خرید کیت از ما ثبت نام کنند ما هم قول می دهیم که نظر مسئولان جمهوری اسلامی را برای فروش کیت به آنها جلب کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه بانک ژنتیک با همکاری سازمان زندانها حدود ۱۳۰ هزار نمونه اخذ و ۴۰ هزار پروفایل احصا شده است.

او درباره قانون جوانی جمعیت گفت: دستورالعملی در این خصوص تهیه شده و به استانها ابلاغ خواهد شد. همچنین برای جلوگیری از قصور پزشکی هماهنگی با وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها علوم پزشکی انجام شده و همکاران ما با حضور در بیمارستانها تلاش می کنند با بررسی پرونده ها قصور پزشکی کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: از وزارت بهداشت درخواست می کنیم استاندارد بالینی را ابلاغ کنند چراکه ابلاغ استاندارد بالینی برای رسیدگی سریع در پرونده های قصور پزشکی به ما کمک می کند مردم هم مراقب پزشک نماها باشند و حتما قبل از مراجعه به پزشک از توانمندی علمی آن فرد آگاه باشند. تمام خدمات پزشکی قانونی با دستور قضات انجام می شود و ما در هیچ بیمارستان و درمانگاهی شعبه و دفتر نداریم.

او با اشاره به ابلاغ دستورالعمل پرونده های معسر گفت:۱۵۰ شهرستان فاقد پزشکی قانونی است که عمدتا در مناطق محروم است. قرار شد در دانشگاه پذیرش دانشجو داشته باشیم. تا بتوانیم در این مناطق استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه امروز استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی قانونی به عنوان یک نیاز جدی دنبال می‌شود، درباره اقدامات پزشکی قانونی در خصوص صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی توضیحاتی داد.

سجدی ادامه داد: در دو سال گذشته با استفاده از ظرفیت  بافت و نسوج به درمان ۴۰۰ هزار نفر کمک شده است.

وی با اشاره به مشکلات سازمان پزشکی قانونی گفت: ما در حوزه نیروی انسانی با کمبود نیرو مواجه هستیم. همکاران من براساس مصوبه سند تحول قوه قضاییه موضوع دانشکده پزشکی قانونی را از وزارت بهداشت دنبال می کنند و از دولت خواهش می کنم برای تخصیص منابع و اعتبار سال ۱۴۰۰ نگاه ویژه به ما داشته باشند چراکه در دو سال گذشته حدود ۴۰۰ درصد تجهیزات ما افزایش قیمت داشته است.

وی با اشاره به اینکه در خصوص کرونا هم پرونده های قصور پزشکی تشکیل شده است، گفت:  حدود ۸۵ هزار خانواده فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی برای انجام آزمایش ژنتیک به آزمایشگاه ارجاع داده شده اند. در استانهای شرقی، استان گلستان و مازندران تعداد پرونده‌ها بیشتر است.

در ادامه این جلسه سعید شاه حسینی درباره بانک سلول، بافت و عضو گفت: حدود ۳۰ درصد مصاحبه با خانواده متوفیان منجر به رضایت می شود هر بافتی که برداشت می شود باعث نجات بیماران قلبی، بیماران پوستی، جراحی ارتوپدی و ... می شود. ما هنوز نتوانستم نیاز کشور را در این زمینه برآورد کنیم و حدود ۳۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات این محصولات از کشور خارج شده و امیدواریم بتوانیم با تولید داخلی از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم. ما در کشور از بافتهایی که مناسب محصولات است استفاده می کنیم. در ۱۰ ماه گذشته از ۸۰۰ متوفی توانسته ایم بافت برداشت کنیم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی با اشاره به افزایش پرونده های قصور پزشکی نسبت به سال گذشته  گفت:  در این ۹ ماه، شاهد قصور پزشکی در ۸ هزار و ۸۵۰ پرونده بودیم.  از این تعداد ۴ هزار و ۱۲۴ پرونده منجر به محکومیت شده و  ۴ هزار و ۷۲۶ پرونده منجر به تبرئه شده است.

مسجدی گفت: بیشترین میزان شکایت به حوزه‌های دندان پزشکی با ۹۲۱ پرونده، جراحی عمومی با ۷۷۵ پرونده، پرستاری با ۵۷۶ پرونده، جراحی زنان و زایمان ۵۲۷ پرونده و پزشکی عمومی با ۵۱۷ پرونده مربوط می‌شود.

وی گفت:  در ۹ ماه گذشته یک میلیون و ۲۵۸ هزار و ۸۳۸ مورد معاینه در پزشکی قانونی انجام شده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴.۹ درصد افزایش داشته است. در این مدت ۵۴ هزار و ۶۹۵ مورد معاینه اجساد نیز در پزشکی قانونی انجام شده است که نسبت به مدت مشابه ۱۲.۹ درصد داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز