خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از یاسوج ؛

دانش آموزانی که از سرما نمی توانند مشق هایش را بنویسد/ دانش آموزان لودابی برای گرم کردن خود درختان جنگلی را می سوزانند

asdasd
کد خبر : ۵۷۵۴۶۷

بخش لوداب یکی از بخش های سردسیر منطقه بویراحمد در استان کهگیلویه وبویر احمد است .در این بخش بیش از 2 هزار و 600 دانش آموز با 360 معلم درحال تعلیم و تربیت هستند.

ایلنا: استان کهگیلویه و بویراحمد به این دلیل نام استان چهارفصل را یدک می کشد که از دو منطقه سردسیری و گرمسیری تشکیل شده است.در بخش گرمسیری آن شش شهرستان و در بخش سردسیری 2 شهرستان قراردارد که خدمات رسانی به این شهرستان‌ها براساس فصول مختلف سال نیز متفاوت است.

براساس شرایط اقلیمی، سرما در فصل پاییز مناطق سردسیری را فراگرفته و این درحالی است که در مناطق گرمسیری شاید تا ابتدای زمستان هم نیازی به روشن کردن شعله‌های اجاق گاز و یا آتش زدن هیزم نباشد.

اگرچه در سال‌جاری باوجود گذشت یک هفته از زمستان 1396 هنوز بارشی در استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه بارش برف در مناطق سردسیری نازل نشده اما سرمای زودرس در فصل پاییز سبب شد تا ساکنان این منطقه زودتر از منطقه گرمسیری اجاق‌های گازشان را روشن کنند.

بخش لوداب یکی از بخش هایی است که در منطقه سردسیری بویراحمد واقع شده و بیش از 2 هزار و 600 دانش آموز با 360 معلم درحال تعلیم و تربیت هستند.

دراین بخش 139 مدرسه وجود دارد که 112 مدرسه ابتدایی، 18 مدرسه راهنمایی، هشت دبیرستان و یک هنرستان شبانه روزی است.

متاسفانه به‌دلیل نبود گازخانگی اکنون دانش‌آموزان بخش لوداب در شهرستان بویراحمد بایستی بااستفاده از نفت کلاس‌های خود را گرم نگه داشته تا بتوانند به تحصیلات خود ادامه دهند.

گزارش های دریافتی به ایلنا یاسوج نشان از نبود نفت برای این مدارس خبرمی دهد به گونه ای که دانش آموزان بخش لوداب بویراحمد هم اکنون با دست های زمخت و یخ زده بایستی تکالیف و مشق های خود را بنویسند.

برخی از نمایندگان فروش نفت در این بخش از انتقال این ماده سوختنی به روستاهای بخش لوداب خودداری و باصرفه نبودن آن را دلیل درخواست نکردن نفت از شرکت پخش فرآورده های نفتی استان کهگیلویه و بویراحمد و تعاون روستایی این استان عنوان می کنند.

یکی از این نمایندگان به ایلنا گفته است که فاصله روستاهای بخش لوداب با مرکز استان و خود بخش مرکزی طولانی و قیمت کنونی نفت باتوجه به هزینه های جانبی آن برای ما صرفه اقتصادی ندارد.

وی گفت: تامادامی که مشکلات ما حل نشود مانمی توانیم به روستاهای لوداب بویراحمد نفت بیاوریم.

مدیر آموزش و پرورش بخش لوداب بویراحمد باتائید اینکه متاسفانه اکنون 200 دانش آموز این بخش در 20 مدرسه روستایی هیچگونه وسیله گرمایشی ندارند، اظهارداشت: شرایط سختی براین دانش آموزان می گذرد.

" علی کمالی " به ایلنا از یاسوج افزود: نماینده فروش نفت در این بخش به ما می گوید که فروش نفت باقیمت موجود صرفه اقتصادی نداشته و ما نیز نمی توانیم به خود و خانواده مان ضرر بزنیم.

وی با بیان اینکه سرمای شدید و سختی در بخش لوداب در فصل پاییز و زمستان حاکم شده است، خاطرنشان کرد:‌معاون مالی آموزش و پرورش این بخش از ابتدای پاییز تاالان بطور مستمر با شرکت پخش فرآورده های نفتی و تعاون روستایی استان در ارتباط بوده اما متاسفانه هیچ نتیجه ای برای رفع این مشکل نگرفته ایم.

مدیر آموزش و پرورش بخش لوداب شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: واقعیت این است که اکنون بخاری‌های هیزم سوز را در کلاس های درس با استفاده از درختان جنگلی گرم نگه می داریم.

کمالی از مسئولان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد خواست تلاش بیشتری برای رفع مشکلات دانش آموزان بخش لوداب بکار بگیرند و اگر بارش ها بصورت برف باشد بدون شک شرایط کنونی و سرمای آن حادتر خواهد شد.

وی گفت: به معلمان این مدارس سفارش کرد‌ایم باتوجه به سرمای کنونی و سختی های ناشی از آن از دادن تکالیف زیاد خودداری کنند.

بخش لوداب یکی از بخش‌های شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.

در تصویب‌نامه‌ای که در تاریخ دوازدهم مهرماه 1374 به تأیید ریاست جمهوری وقت رسید بخش لوداب به مرکزیت روستای گراب سفلی (که بعداً شهر شد) از ترکیب دهستان‌های لوداب و چین در تابعیت شهرستان بویراحمد ایجاد و تأسیس شد.

درگذشته نام این منطقه به دلیل عبوررودخانه درآن لب آب بوده که بتدریج به لوداب تغیر یافته است.

ساختارجمعیتی آن طایفه ای وطوایف مختلفی ازقبیل تامرادی،بادلانی و کائد، سرکوهکی ، سادات امام زاده علی درآن ساکنند.

نام باستانی لوداب منطقه بویربوده است که طوایف قدیمی آن ازقبیل کایدان چهارده تایی بویری و بادلانی بنابرسیاست کوچ اجباری طوایف مخالف حکومت مرکزی صفویه درسال یک هزار و چهار مجبوربه کوچ اجباری و تبعیدشدند.

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش لوداب شهرستان بویر احمد حدود 20 هزار نفر است.

گزارش: ضرغام علی بازی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز