خبرگزاری کار ایران

عضو شورای اسلامی کار سازمان آتش‌نشانی در پاسخ به ایلنا:

رشادت‌های آتش‌نشانان و بازنشستگی پیش از موعد یک‌جا فراموش شدند

asdasd
کد خبر : ۵۸۲۵۴۸

قصه آتش‌نشانان پلاسکو گرفتار استثناها و تبصره‌ها شد. اول آتش‌نشانان کارگر از کارمندان این حوزه جدا شدند بعد هم قانون سخت و زیان‌آور خود را بالا کشید تا تاج تبصره شرط سنی را بر سر خود بنشاند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، درست ساعاتی پس از حادثه موج همدردی‌ها و همراهی‌ها از گوشه و کنار آغاز می‌شود. مجلس پا به میدان می‌گذارد تا قوانین سهل‌تری را مصوب کند، دولت وعده ارائه پوشش‌های حمایتی همه‌جانبه می‌دهد و البته در بیشتر موارد مقصران اصلی پا به فرار می‌گذارند. اما بعداز چند ماه؛ همه مساعدت‌ها از بروکراسی رایج در تمام کشور سردرمی‌آورد و قصه این می‌شود که استثناها پا به میدان می‌گذارنند و تبصره‌ها قدرت‌نمایی می‌کنند تا وعده‌ها رنگ ببازند و بی‌خاصیت شوند. قصه آتش‌نشانان پلاسکو هم گرفتار همین استثناها و تبصره‌ها شد. اول آتش‌نشانان کارگر از کارمندان این حوزه جدا شدند بعدهم قانون سخت و زیان‌آوری خود را بالا کشید تا تاج تبصره شرط سنی را بر سر خود بنشاند.

با نادر مرادی (عضو شورای اسلامی کار سازمان آتش‌نشانی) درباره همین قید و بندهای قانونی صحبت کردیم. مرادی با بیان اینکه آتش‌نشانان به دو دسته کارگری و کارمندی تقسیم می‌شوند و هم اکنون تنها مشاغل بخش کارمندی سازمان آتش‌نشانی در ردیف مشاغل سخت قرار گرفته‌اند که این به هیچ وجه کافی نیست، می‌گوید: وقتی در صف مقدم مقابله با آتش باشی و شب تا صبح بیدار، چنین بی‌توجهی قطعا سنگین و غیرقابل درک است. از همین رو بار‌ها از سازمان تامین اجتماعی و مسئولان اداره کل بیمه‌ای غرب تهران که درخواست‌ها در آنجا رسیدگی می‌شود، خواسته‌ایم که در این‌باره با ما همکاری کنند تا کارگران آتش‌نشان نیز از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بهره‌مند شوند. 

عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران این‌طور ادامه می‌دهد: سال گذشته با توجه به فاجعه فرو ریختن ساختمان پلاسکو و شهادت جمعی از آتش‌نشانان، با پیشنهاد نمایندگان مجلس، مشاغل کارگری آتش‌نشانی در برنامه ششم توسعه جزو مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گرفت؛ با این حال تاکنون توجهی به الزمات قانونی آن نشده است. انگار که سانحه پلاسکو به دست فراموشی سپرده شده و رشادت نیروهای آتش‌نشانی کاملا از یاد‌ها رفته است. 

مرادی البته باور دارد که آتش‌نشانان گروه کارمندی هم با مشکلات زیادی روبرو هستند از همین رو می‌گوید: از حدود ۴ سال پیش این آتش‌نشانان نیز در لیست مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گرفتند؛ اما به دلیل اینکه تابع قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت هستند با ۲۰ سال سابقه و داشتن شرط سنی ۵۰ سال بازنشسته می‌شوند که این شرط سنی به نوبه خود مشکل‌زاست.

عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران سخنش را این‌طور به پایان می‌برد: اگر فردی در ۲۵ سالگی وارد شغل آتش‌نشانی شود قاعدتا براساس قانون سخت و زیان‌آور باید در ۴۵ سالگی بازنشسته شود؛ اما به دلیل وجود شرط سنی ۵۰ سالگی عملا امکان بازنشستگی این افراد وجود ندارد؛ لذا باید این شرط برداشته شود وگرنه این قانون برای بخش کارمندی هم کارایی ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز