خبرگزاری کار ایران

بکارگیری زنان در معادن زغال‌سنگ اوکراین به جای مردان معدنچی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۸۴۴

از زمان جنگ روسیه و اوکراین، حدود ۴۰۰ زن در معادن زغالسنگ به‌صورت زیرزمینی کار می‌کنند.

به گزارش ایلنا و به نقل از رویترز، گزارش‌ها حاکی از بکارگیری زنان در معادن زغال‌سنگ اوکراین به جای مردان معدنچی است. 

رویترز در هفته اخیر در مصاحبه با کریستینا زن ۲۲ساله جوان اوکراینی، از شرایط کار او در معادن اوکراین گزارش داده است. 

پس از آنکه بیش از هزار کارگر معدن توسط ارتش اوکراین برای مقابله با حملات روسیه از معدن خارج شدند، یک شرکت معدن زغال سنگ در شمال شرق اوکراین با کمبود شدید نیرو در منطقه مواجه شد. پاسخ آن شرکت به بحران این بود که برای اولین بار در تاریخ خود به زنان اجازه کار زیرزمینی داده شود. 

حدود صد نفر زن اوکراینی این پیشنهاد را پذیرفتند زیرا باتوجه به شرایط اقتصادی این کشور ناگزیر باید افرادی نان‌آور خانواده باشند. 

کریستینا ۲۲ساله با صراحت گفت: «من این شغل را با همه سختی آن پذیرفتم زیرا جنگ شروع شد و شغل دیگری وجود نداشت.» 

او به مدت ۵ ماه به عنوان تکنسین در ۴۷۰ متر زیر زمین کار کرده است و به قطارهای الکتریکی کوچکی که کارگران را بیش از چهار کیلومتر از چاه آسانسور می‌کشند، خدمات‌رسانی می‌کرد. 

این معدن، یک برج وسیع با شفت‌هایی که بیش از ۶۰۰ متر زیر سطح زمین قرار دارند، در برابر چشم‌انداز صاف و هوای خاکستری این فصل اوکراین قرار دارد. 

از سوی دیگر، مدیریت معدن از رویترز خواسته است که اسمی از نام خانوادگی مصاحبه شوندگان ارائه ندهد. 

کریستینا تنها پس از غلبه بر ترس از رها کردن پسر چهار ساله‌اش، دنیس، در خانه با مادرش، تصمیم گرفت این کار را انجام دهد. زادگاه او پاولوهراد به عنوان یک منطقه درگیر در ۱۰۰ کیلومتری جبهه قرار دارد، اما اغلب توسط موشک‌های روسی مورد اصابت قرار می‌گیرد. 

او گفت: درب باتری ماشین‌هایی که جابه‌جا می‌کنیم سنگین است و بخار می‌تواند برای تنفس ناخوشایند باشد. دستمزد خوب است، اما با این حال، ما احساس وظیفه می‌کنیم که باید بمانیم و سهم خود را برای کسانی که به جنگ رفته‌اند ادا کنیم. 

صنعت زغال سنگ اوکراین که زمانی یکی از بزرگترین صنعت‌های اروپا بود، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی چندین دهه دچار رکود شده است. بازار داخلی تحت مدیریت مرکزی که عرضه می‌کرد، دیگر وجود ندارد. 

شبه نظامیان اوکراینی تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین در سال ۲۰۱۴ بسیاری از مناطق غنی از زغال‌سنگ را تصرف کردند. پس از حمله سال ۲۰۲۲، روسیه معادن بیشتری را تصرف کرد. 

شرکت DTEK، مالک معدن و بزرگترین شرکت انرژی خصوصی اوکراین، می‌گوید که نزدیک به ۳۰۰۰ نفر از کارگران معدن‌های این شرکت اکنون برای ارتش در جبهه‌ها می‌جنگند. 

از هزار معدنچی این معدن خاص، نزدیک به ۴۲ نفر در جبهه‌های جنگ کشته شده‌اند. اگرچه برخی از زنان قبل از جنگ در معادن کار می‌کردند، اما دولت آن‌ها را از انجام کارهای زیرزمینی منع کرده و آن‌ها بیشتر در روی سطح زمین و در امور فنی تصفیه و. . خدمت می‌کردند، زیرا این کار از نظر فیزیکی بسیار سخت بوده و از زمان اتحاد شوروی حضور زمان در کار زیرسطحی معدن ممنوع بوده است. 

پس از لغو این ممنوعیت در زمان جنگ، اکنون حدود ۴۰۰ زن در معادن DTEK به صورت زیرزمینی کار می‌کنند. 

ناتالیا ۴۳ساله که به عنوان تکنسین بازرسی قطارها نیز کار می‌کند، گفت: «ما همه چیز را در همان سطح مردان انجام می‌دهیم–مگر اینکه چیز بسیار سنگینی باشد که نتوانیم آن را بلند کنیم.» 

او قبلاً در یک مغازه فروش لوازم الکترونیکی کار می‌کرد اما با کاهش تقاضای این لوازم در بازار،  شغل خود را از دست داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز