خبرگزاری کار ایران

کارگران در روز کارگر خود را «نیمه بردگان» خواندند؛

تظاهرات‌های روز جهانی کارگر در سطح جهان؛ از سوزاندن خودروها در فرانسه تا بازداشت گسترده کارگران در ترکیه + فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۸۶۴

روز گذشته کارگران و بازنشستگان کارگری در سراسر جهان به دلیل فشار تورم و فقدان عدالت اقتصادی و برای بزرگداشت اول ماه می (۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر) در سراسر آسیا، اروپا و آمریکا به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خبرگزاری‌های مختلف جهان از برگزاری تجمعات و تظاهرات‌های مختلف در روز جهانی کارگر از شرق آسیا تا غرب آمریکای لاتین خبر می‌دهند. 

روز گذشته کارگران و بازنشستگان کارگری در سراسر جهان به دلیل فشار تورم و فقدان عدالت اقتصادی و برای بزرگداشت اول ماه می (۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر) در سراسر آسیا، اروپا و آمریکا به خیابان‌ها آمدند. 

خبرگزاری اسوشیتد پرس عنوان کرد: در طوفانی از نارضایتی کارگران در این روز قرار گرفتیم. این میزان از اجتماعات با این شور و حرارت تا قبل از قرنطینه جهانی به دلیل گسترش ویروس کرونا دیده نشده بود. 

فرانسه به دلیل بحث اصلاح سن بازنشستگی و کاهش درآمد بازنشستگان و افزایش تورم، یکی از کانون‌های اصلی اجتماع چندصدهزار نفره کارگران و بازنشستگان بود. 

طبق گزارش تلویزیون فرانس۲۴ فرانسه، پلیس فرانسه به معترضان تندرو و شورش‌گرانی که ویترین بانک‌ها و مغازه‌ها را شکستند و آتش زدند، حمله کرد. درگیری‌ها با شلیک گاز اشکاور از سوی پلیس فرانسه شروع شد و در نتیجه به انهدام تعدادی فروشگاه و سوزاندن چند دستگاه خودروی لوکس در خیابان منتهی شد. 

اتحادیه‌های کارگران و بازنشستگان در فرانسه رئیس جمهور را تحت فشار قرار دادند تا از طرح افزایش سن بازنشستگی خود در فرانسه منصرف شده و مطابق قانون اساسی فرانسه عمل کند. 

جرالد دارونین وزیر کشور فرانسه گفت که دیروز حدود یک میلیون نفر در سراسر فرانسه راهپیمایی کردند. آن‌ها علیه اقدام اخیر رئیس جمهور امانوئل مکرون برای افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال بسیج شدند. سازمان دهندگان اصلاحات بازنشستگی را تهدیدی برای حقوق کارگران می‌دانند، در حالی که مکرون استدلال می‌کند که با بالا رفتن سن جمعیت از نظر اقتصادی ضروری است. 

در حالی که راهپیمایان عمدتاً مسالمت‌آمیز بودند، خشونت توسط دانشجویان و جوانان آنارشیست رادیکال انجام شد. وزیر کشور در فرانسه گفت که یک افسر پلیس پاریس در میان ۱۰۸ افسر مجروح در اطراف فرانسه به شدت توسط کوکتل مولوتف مجروح شده و حال مساعدی را ندارد. مشخص نیست که چه تعداد از معترضان بالقوه مجروح شده اند. درگیری‌ها همچنین تظاهراتی را در لیون و نانت به همراه داشت.

همچنین طبق گزارش خبرگزاری شین هوای چین، کارگران و بازنشستگان در کره جنوبی مانند دیگران در سراسر آمریکای لاتین و اروپا پرداخت خواستار دستمزدهای بالاتر شدند زیرا تورم در این کشور نیز بالا رفته و سطح بالای فشار کاری روی کارگران مانند کشور ژاپن به صورت سنتی بسیار بالاست. 

همچنین پزشکان و وکلای اسپانیایی خواستار حق گرفتن روزهای مرخصی شدند که در مادرید پایتخت این کشور جمع شدند. 

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، کارگران خانگی مهاجر در لبنان نیز به دلیل حضور در کشوری که دچار بحران حاد اقتصادی شده است راهپیمایی کردند. 

طبق گزارش خبرگزاری دویچه وله، در آلمان البته اجتماعات روز جهانی کارگر اندکی متفاوت بود و بحث مهاجران، اقلیت‌ها و همچنین تغییرات آب و هوایی و بحران زیست محیطی موضوع اصلی اعتراضات بود. 

در آسیا اسویشیتد پرس گزارش می‌دهد: جشن‌های روز جهانی کارگر در پاکستان به دلیل اجبار پلیس و دستگاه امنیتی این کشور در داخل ساختمان‌های اتحادیه‌های کارگری برگزار شد و اجتماعات به دلیل خطرات تروریستی و سطح سرکوب به خیابان کشیده نشد. 

تجمعات کوچک در پاکستان در اعتراض به وضعیت معیشتی مانند ترکیه با تنش‌های سیاسی همراه بود، زیرا هر دو کشور با نزدیکی انتخابات پرتنش روبرو هستند. 

پس از تیراندازی افراد مسلح ناشناس در جشن اول ماه مه در میدان تکسیم استامبول در سال ۱۹۷۷ که ده‌ها کشته برجای گذاشت، این میدان برای اتحادیه‌های کارگری ترکیه اهمیت نمادین دارد. دولت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور، میدان تکسیم را برای تظاهرات ممنوع اعلام کرده است، اگرچه گروه‌های کوچک اجازه ورود برای گذاشتن تاج گل در یک بنای تاریخی را داشتند، اما هرگونه اجتماعی به شدیدترین شکل در برخی نقاط ترکیه مثل میادین اصلی آنکارا و استامبول سرکوب می‌شود. 

طبق گزارش گلوبال نیوز، در ترکیه بسیاری از کارگران چنان که از فیلم‌ها پیداست در دو شهر آنکارا و استامبول جمع شدند اما تشکل‌های حزبی و کارگری توسط پلیس محاصره شده و دستگاه امنیتی میت و پلیس در چند شهر مراسم روز جهانی کارگر را سرکوب کرد. علاوه بر زد و خوردها میان کارگران، فعالان احزاب و فعالان مدنی در ترکیه، تخمین زده می‌شود که حدود ۵۰ نفر از فعالان در این روز بازداشت شده باشند. فیلم‌ها نشان می‌دهد معترضان توسط نیروهای لباس شخصی دستگیر و به اتوبوس‌های درنظر گرفته شده منتقل می‌شوند. 

در روسیه نیز، جنگ روسیه در اوکراین اجتماعات کارگران در مسکو را تحت الشعاع خود قرار داد. روسیه کشوری است که هرساله جشن‌های اول ماه می‌به رهبری حزب کمونیست فدراسیون روسیه که باقی مانده از دوره حکومت شوروی است، برگزار می‌شود و امسال نیز به صورت اجتماعات نمادین برگزار شد. 

در اسکوپیه پایتخت مقدونیه شمالی، هزاران نفر از اعضای اتحادیه کارگری به تصمیم اخیر دولت مبنی بر اعطای ۷۸ درصد افزایش حقوق به وزرا اعتراض کردند. در یونان نیز فعالان کارگری و احزاب دسته چپی اجتماعاتی را در روز کارگر برگزار کردند. 

حداقل دستمزد ماهانه در مقدونیه این همسایه کوچک یونان، یکی از فقیرترین کشورهای اروپا، ۳۲۰ یورو (۳۵۰ دلار) است، در حالی که این افزایش دستمزد وزرای این کشور حدود ۲۳۰۰ یورو (۲۵۳۰ دلار) است. ژاکیم ندلکوفسکی، رهبر اتحادیه گفت: «ما اینجا هستیم، نه تنها (برای گرامیداشت) روز کارگر، بلکه برای هشدار دادن که اگر عدالت اجتماعی در مقدونیه که به شدت دارای جامعه طبقاتی است، وجود نداشته باشد، صلح اجتماعی نیز وجود نخواهد داشت و مانند یونان دهه گذشته شاهد شورش‌های گسترده باشید.»

هندوستان و سریلانکا نیز روز گذشته صحنه تظاهرات‌های گسترده بودند. سریلانکا این جزیره کوچک در جنوب هند با بدترین بحران اقتصادی تاریخ مواجه است و بازپرداخت بدهی‌های خارجی را به حالت تعلیق درآورده است تا بحران تورمی فرودست‌ترین اقشار فقیر این کشور را به شورش خیابانی نکشاند. 

اعتراضات کارگری البته محدود به کشورهای فقیر جنوب آسیا نیست. طبق گزارش گلوبال نیوز، علاوه بر پایتخت‌های فیلیپین، مالزی و کامبوج که شاهد اعتراضات ده‌ها هزار نفر از فعالان کارگری بود، در کره جنوبی این کشور پیشرفته شرق آسیا نیز ده‌ها هزار نفر در راهپیمایی‌ها در بزرگترین تجمعات اول ماه مه از زمان شروع همه‌گیری در اوایل سال ۲۰۲۰ شرکت کرده و به قوانین سخت‌گیرانه کار و مزد اندک خود به نسبت تورم اعتراض کردند. 

کارگران و بازنشستگان به شکل کاملا مسالمت‌آمیز در پایتخت کره اجتماع کرده و روی زمین نشستند و در حالت متحصن در خیابان اعلام کردند: "قیمت همه چیز به جز دستمزد ما افزایش یافته است. حداقل دستمزد ما را افزایش دهید!"

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، در توکیو پایتخت ژاپن نیز شاهد حضور نسبتا گسترده فعالان کارگری و جمعی از کارگران در مقابل دفتر نخست وزیری بود. در این اجتماع نسبتا بی سابقه، هزاران نفر از اعضای اتحادیه کارگری، قانونگذاران و سیاسیون مخالف و دانشگاهیان خواستار افزایش دستمزدها شدند تا تاثیر افزایش هزینه‌ها را جبران کنند. آن‌ها از برنامه فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن برای دو برابر کردن بودجه دفاعی انتقاد کردند و گفتند که این پول باید برای رفاه، امنیت اجتماعی و بهبود زندگی روزمره مردم هزینه شود. 

ژاپن و کارگران آن در زمینه دستمزد درحالی دچار مشکل امنیتی شدند که اوضاع امنیتی این کشور به دلیل بحران شبه جزیره کره و همچنین وقوع دو ترور در عرض چند ماه (ترور موفق نخست وزیر سابق و سوء قصد به دفتر نخست وزیر فعلی) ملتهب است.

در اندونزی، تظاهرکنندگان از دولت خواستند قانون ایجاد شغل را که آن‌ها معتقدند تنها به نفع تجارت خارجی است، لغو کند. 

خبرگزاری گرادا اعلام می‌کند در تایوان، هزاران کارگر به آنچه که آن‌ها نارسایی‌های سیاست‌های کارگری جزیره خودمختار می‌خوانند اعتراض کردند و حزب حاکم را قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ تحت فشار قرار دادند. 

در ونزوئلا، که سال‌ها از تورم افسارگسیخته رنج می‌برد، هزاران کارگر تظاهرات کردند و خواستار افزایش حداقل دستمزد شدند، در حالی که اکثریت آن‌ها علیرغم آخرین افزایش ۱۴ ماه پیش، نمی‌توانند نیازهای اساسی خود را تامین کنند.

 «حقوق و حقوق بازنشستگی مناسب اکنون!» شعار بازنشستگان معترض در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا بود.بسیاری از تجمع کنندگان نیز به تحریم‌های نفتی و اقتصادی ایالات متحده آمریکا علیه کشور خود اشاره کردند و شعار دادند: «این محاصره نیست، این غارت است!» 

در بولیوی، رئیس جمهور چپگرا، لوئیس آرس، خود شخصا یک راهپیمایی روز کارگر را در لاپاز با یک جمعیت بزرگ رهبری کرد و از افزایش ۵ درصدی حداقل دستمزد مطابق نرخ تورم در این کشور خبر داد. آرس گفت «دولت او قوی است زیرا اتحادیه‌ها قوی هستند.» 

طبق گزارش اسوشیتد پرس، در اجتماعات روز کارگر برزیل البته، تمرکز نه تنها بر اتحادیه‌های کارگری سنتی، بلکه تجمع شامل کارگران پاره وقت و کارگران بخش غیررسمی و پلتفرم‌های اینترنتی نیز بود.

 رئیس جمهور چپ‌گرای جدید، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا با حضور در اجتماعات، کارگروهی را تشکیل داد که در مورد پیشنهادهایی برای ساماندهی این کارگران فعالیت کند. کارگران غیر رسمی و موقت و فصلی برزیل در این تجمع خود را «نیمه بردگان» خواندند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز