خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

سرنوشت کتابخانه مرکزی اراک در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۱۲۵

شهرداری برای صدور پروانه حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تعیین کرده است، در حالی که مدت‌هاست سهم نیم درصدی شهرداری به اداره کتابخانه‌ها که به حدود ۲ میلیارد تومان می‌رسد هنوز پرداخت نشده است.

در طرح تفصیلی شهر اراک کاربری محدوده سه میدان به صورت فضای سبز در نظر گرفته شده و اگر مسئولان وقت در شورای دوره قبل اجرای پروژه مجتمع تجاری و خدماتی را وعده داده بودند، قطعآ بدون بررسی کارشناسی صورت گرفته است و مطابق با مستندات و مطالعات کافی نبوده است.

شهردار اراک در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب در خصوص دلایل تغییر طرح پروژه سه میدان از سیتی سنتر و احداثمجتمع تجاری و خدماتی به فضای سبز گفت: در طرح تفصیلی شهر اراک کاربری محدوده سه میدان به صورت فضای سبز در نظر گرفته شده و اگر مسئولان وقت در شورای دوره قبل اجرای پروژه مجتمع تجاری و خدماتی را وعده داده بودند، قطعآ بدون بررسی کارشناسی صورت گرفته است و مطابق با مستندات و مطالعات کافی نبوده است.
وی تصریح کرد: در اجرای پروژه‌های عمرانی نباید بر اساس سلائق شخصی عمل شود. باید درگذشته همه جوانب و تبعات اجرای این طرح مورد توجه قرار می‌گرفت، چرا که احداثمجتمع تجاری(سیتی سنتر) در این منطقه مشکلات ترافیکی و تردد را برای شهروندان افزایش خواهد داد.
شهردار اراک در حالی از اجرای طرح احداثپارک و فضای سبز در بخشی از محدوده سه میدان(حد فاصل میادین جهاد، سرداران و ولیعصر) خبر داده که بحثاجرای طرح سیتی سنتر در این محدوده یکی از پروژه‌های عمرانی بی‌سرانجام در دوران فعالیت شوراهای دوره قبل بود؛ به طوری که در مهرماه سال ۸۹ در یکی از جلسات صحن رسمی شورای دوره سوم، با حضور شرکت مشاور طرح این پروژه بررسی شد و مسئولان شهری اجرای طرحی شامل مجتمع تجاری، اداری، پارکینگ، رستوران، کافی شاپ، هتل لوکس ۵ ستاره، تالار کنسرت سخنرانی و… را وعده دادند.
اگرچه در همان جلسه شهردار وقت اراک به حل نشدن بحثتملک زمین‌های این محدوده و مشکلات وجود معارض خصوصی و دولتی اشاره و تاکید داشت، اما بسیاری از اعضای شورای دوره سوم بر این موضوع تاکید داشتند که حتی اگر توان و ظرفیت اجرای این پروژه برای ۱۰ سال آینده هم وجود نداشته باشد همین که با پیگیری و جدیت به دنبال تهیه طرح‌های مختلف در این زمینه باشیم، می‌توان مسیر حرکت و برنامه ریزی در چشم انداز آینده شهر اراک را مشخص کرد. این در حالی بود که در همان زمان برخی از اعضای شورا معتقد بودند برای ایده پردازی و تهیه طرح‌هایی این چنین باید به توان و ظرفیت اجرایی و مالی شهرداری نیز توجه داشت.
اما کش و قوس شورای سوم برای اجرای پروژه سه میدان تا آخرین سال فعالیت شوراییان نیز ادامه داشت و هیچ گاه به عملی شدن این وعده‌ها و شروع اجرای این طرح منجر نشد. سرانجام، تهیه و اجرای طرح مطالعاتی این پروژه در پایان ۶ سال سپری شده از عمر شورای دوره سوم همچنان در ابهام باقی ماند.
این مباحثدر حالی است که با گذشت ۱۰ ماه از شروع به کار شورای جدید، هنوز اجرا یا عدم اجرای این طرح در جلسات شورا مطرح نشده، اما شهردار اراک طرح اجرای فضای سبز در این محدوده را از اولویت‌های اصلی می‌داند و اینگونه به نظر می‌رسد که اجرای پروژه سه میدان فعلا مورد توجه مسئولان شهری قرار ندارد.

رئیس سابق شورای دوره سوم: احداثفضای سبز در محدوده سه میدان بدون مجوز شورا در حال انجام است
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک با طرح این سوال که احداثپارک و فضای سبز در محدوده سه میدان چگونه بدون مصوبه و مجوز شورا و اختصاص اعتبار آغاز شده است؟ می‌افزاید: این موضوع تاکنون در جلسات شورای دوره چهارم مطرح نشده و مورد بررسی قرار نگرفته است. اینکه چرا شهرداری طرحی را که هنوز مصوبه‌ای به همراه نداشته و نحوه تامین اعتبار آن نامشخص است و در بودجه امسال پیش بینی نشده شروع به اجرا کرده، قابل تامل است و شهردار باید پاسخگوی دلایل این اقدام باشد.
منوچهر کاظمی در خصوص اظهارات شهردار در رابطه با پیش‌بینی کاربری فضای سبز در این منطقه بر اساس طرح تفصیلی شهر اراک و کارشناسی نبودن مصوبه شورای سوم می‌گوید: در شهر اراک مناطق زیادی وجود دارند که بر اساس نیازها و ضرورت‌ها تغییر کاربری داده می‌شوند، بنابراین اینکه چه کاربری برای این منطقه در طرح تفصیلی شهر اراک در نظر گرفته شده بحثی جداگانه است و باید دید چه طرحی با توجه به موقعیت مناسب این منطقه مناسب‌تر است.
وی به مصوبه شورای دوره سوم برای اجرای طرح سیتی سنتر(شهر تجاری) در این منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: بر اساس این طرح که در زمان فعالیت شورای سوم حتی توسط شرکت مشاور، مطالعات و پیشنهاداتی نیز در این خصوص ارائه شد قرار بود، به منظور تمرکز زدایی از مرکز شهر و کاهش ترافیک، این طرح اجرا شود و کاربری‌های مختلف تجاری، اداری، خدماتی و فرهنگی نیز طراحی و پیش بینی شده بود که در صورت اجرا سبب ایجاد نمای مناسب در منظر ورودی شهر نیز می‌شد.

محدوده سه میدان مکان بسیار مناسبی برای اجرای طرح سیتی‌سنتر و تمرکز زدایی از مرکز شهر است.
کاظمی ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی نیز که بخشی از این منطقه به پایانه اتوبوس‌های درون شهری اختصاص داده شده از موقعیت و فضای مناسبی برای اجرای طرح سیتی‌سنتر برخوردار است تا با احداثکاربری‌های مورد نیاز، میزان مراجعات به هسته مرکزی شهر کاهش می‌یابد ضمن اینکه در این طرح پیش بینی احداثپارکینگ مورد نیاز نیز شده بود بنابراین قطعآ مشکلات ترافیکی به دنبال نخواهد داشت.

شهرداری نباید در منطقه‌ای که مشکل تملک وجود دارد پارک و فضای سبز احداثکند
رئیس سابق شورای دوره سوم تصریح می‌کند: یکی از مسائل و مشکلاتی که در شورای سوم سبب اجرا نشدن این طرح شد بحثتملک اراضی واقع در این محدوده بود که بخش مهمی از آن متعلق به شرکت نفت است و درجلساتی که درآن زمان برگزار شد، مقرر شد شهرداری حدود ۱۸ میلیارد تومان برای تملک به شرکت نفت پرداخت کند و یا به صورت معوض واگذار کند، اما اقدامی در این خصوص انجام نشد.
وی می‌افزاید: این محدوده دارای معارض خصوصی نیز هست که ادعای مالکیت دارند و مشکلات مربوط به تملک هنوز هم ادامه دارد و در این شرایط قطعا شهرداری نمی‌تواند در منطقه‌ای که زمین‌های آن مشکل تملک دارد طرح احداثپارک و فضای سبز اجرا کند و این اقدام شهرداری قابل تامل است و باید دلایل آن به روشنی بیان و پاسخ داده شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل وترافیک شورای چهارم: با اجرای طرح سیتی سنتر مخالفم و معتقدم مشکلات ترافیکی به همراه دارد
اما عضو دیگر شورای دوره چهارم با تاکید براینکه مصوبه شورای دوره سوم برای اجرای طرح سیتی سنتر درست و منطقی نبوده است می‌افزاید: شخصآ با اجرای این طرح مخالفم و معتقدم اجرای فضاهای تجاری در این محدوده، مشکلات ترافیکی را افزایش خواهد داد و طرح‌های اینچنین باید در حاشیه شهر که از فضای مناسب و کافی برخوردار هستند اجرا شود.

احداثپارک و فضای سبز اقدام موثری برای ساماندهی وضعیت فعلی این منطقه است
مسعود آبایی اقدام شهرداری را در راستای ساماندهی این منطقه به عنوان طرحی موقت عنوان می‌کند و می‌گوید: احداثپارک و فضای سبز در زیبایی و سر و سامان دادن به بخشی از این منطقه موثر خواهد بود و اگر قرار باشد طرح سیتی سنتر یا هر طرح دیگری در این فضا اجرا شود باید در شورا مورد بحثو بررسی قرار گیرد.
وی ادامه می‌دهد: قطعآ مشکلات تملک این اراضی و وجود برخی معارضین نیز در آینده مورد بحثقرار خواهد گرفت و نحوه تملک و راهکارهای لازم باید در شورا بررسی شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک: برای اجرای طرحی مناسب در این منطقه باید بررسی بیشتری صورت گیرد
سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک به این نکته که احداثپارک و فضای سبز از طرح‌های کوتاه مدت شهرداری برای ساماندهی وضعیت فعلی این منطقه است اشاره کرده و می‌گوید: با توجه به اینکه این منطقه منظر ورودی شهر اراک محسوب می‌شود، قطعآ باید اجرای طرح مناسب در بلند مدت بررسی کارشناسی دقیق صورت گیرد تا بهترین و مناسب‌ترین طرح در این منطقه اجرا شود.
غلامعباس آجرلو تصریح می‌کند: در حال حاضر که بخشی از کار اجرای فضای سبز شروع شده برخی معارضین خصوصی ادعای مالکیت دارند، اما بحثاصلی مربوط به مشکلاتی است که با شرکت نفت از گذشته وجود داشته و متاسفانه تا به امروز نیز حل نشده و اختلافات به قوت خود باقی است.
وی می‌افزاید: حتی بر اساس مصوبات سفر استانی دولت دهم مقرر شد این اراضی به شهرداری اراک واگذار شود و جهت اجرای طرح در اختیار شهرداری گذاشته شود، اما هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشد و بر اساس آخرین جلسات، استاندار محترم قول پیگیری این موضوع را داده است.

بحثپروژه سه میدان هنوز در شورای چهارم مورد بررسی قرار نگرفته است
آجرلو با اشاره به اینکه بحثپروژه سه میدان و مشکلات مربوط به تملک این اراضی و اجرای طرح هنوز در جلسات شورای دوره چهارم مورد بحثو بررسی قرار نگرفته و مصوبه‌ای در این خصوص ارائه نشده است می‌افزاید: شهرداری راسآ اقدام به اجرای طرح فضای سبز در این منطقه کرده است و شخص شهردار باید پاسخ و استدلال مناسب را در رابطه با دلایل این اقدام ارائه دهد، اما در قانون نیز آمده که اراضی بلااستفاده را می‌توان در جهت زیباسازی به کاربری فضای سبز تبدیل کرد.

معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان: شهرداری سهم نیم درصدی اداره کتابخانه‌ها را پرداخت نکرده است
اما معاون اداره کل کتابخانه‌های استان مرکزی با بیان اینکه مشکل صدور پروانه برای احداثکتابخانه مرکزی اراک در ۶ هزار متر مربع از محدوده سه میدان هنوز حل نشده است می‌افزاید: شهرداری برای صدور پروانه حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تعیین کرده است، در حالی که مدت‌هاست سهم نیم درصدی شهرداری به اداره کتابخانه‌ها که به حدود ۲ میلیارد تومان می‌رسد هنوز پرداخت نشده است.
ستوده نژاد تصریح می‌کند: ظاهرآ قرار است شهرداری طرح احداثپارک و فضای سبز به وسعت ۶ هکتار را درآن منطقه اجرا کند و اقداماتی هم در این خصوص انجام شد، اما با توجه به اینکه بخشی از این زمین برای احداثکتابخانه مرکزی شهر اراک اختصاص داده شده به این اقدام شهرداری واکنش نشان دادیم و با پیگیری معاون سیاسی استاندار، عملیات اجرایی متوقف شد.
وی ادامه می‌دهد: طرح احداثکتابخانه مرکزی شهر اراک مورد تاکید جدی استاندار محترم قرار دارد و امیدواریم با پیگیری‌هایی که درحال انجام است شهرداری پروانه این پروژه را سریعتر صادر کند، چرا که اجرای این طرح از نیازهای ضروری و مهم شهر اراک است که از مکان و موقعیت بسیار مناسبی برای دسترسی مردم برخوردار است.

****

اینکه چه زمانی پرونده طرح بایگانی شده سه میدان یا همان عبارت نام آشنای سیتی‌سنتر که امروز برای بسیاری از شهروندان یادآور وعده های تکراری مدیران شهری در سال‌های گذشته است، بار دیگر در شورای دوره چهارم گشوده خواهد شد سوالی است که باید منتظر ماند و دید در ماه‌های آینده چه پاسخی باید به آن داد و چه مصوبه‌ای را به همراه خواهد داشت.

گزارش از: زهرا نصیری

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز