خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا؛

چرا آب سد کمال صالح به روستاهای همسایه‌اش نمی‌رسد؟

asdasd
کد خبر : ۱۶۷۶۸۵

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود از مجموع آب سد کمال صالح آب شرب بخش سربند و شهر هندودر و تعدادی از روستاهای مسیر خط نیز برخوردار شوند، اما هنوز خبری نیست و به رغم قول‌ها متأسفانه بعد از گذشت سه سال از بهره‌برداری از این پروژه هنوز آب شرب کمال صالح به شهر هندودر نرسیده است.

سد کمال صالح با هدف تأمین آب شرب بخش‌هایی از اراک، شازند و شهر هندودر و روستاهای شهرستان شازند و واحدهای صنعتی مستقر در دو راهی شازند طراحی و ساخته شد. هرچند احداثسد سال‌ها بعد از زمان بندی پیش بینی شده به پایان رسید، اما در ‌‌نهایت پس از جاری شدن آب این سد در بخشی از لوله‌های آب شهر اراک مسئولان پروژه مرحله بعدی را پس از تکمیل آبرسانی شهر اراک تامین آب برای روستاهای همجوار با سد و شهر شازند عنوان کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اراک، از زمان طرح این وعده ۲۹ اردیبهشت سال ۱۳۸۸ تا امروز نزدیک به ۵ سال می‌گذرد، اما هنوز سهم آب شرب روستاهای محروم بخش سربند و شهر هندودر داده نشده است.
علیرضا کارخانه رئیس شورای اسلامی شهر هندودر از ماجرای این محرومیت با ایلنا اینگونه سخن می‌گوید: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌ گرفته قرار بود از مجموع آب سد کمال صالح آب شرب بخش سربند و شهر هندودر و تعدادی از روستاهای مسیر خط نیز برخوردار شوند و آب سد به این روستا‌ها منتقل شود، اما هنوز هیچ خبری نیست و به رغم قول‌ها متأسفانه بعد از گذشت سه سال از بهره‌برداری از این پروژه هنوز آب شرب کمال صالح به شهر هندودر نرسیده است.
کارخانه متذکر می‌شود: درست است که شهر اراک در الویت آبرسانی قرار داشته و ما هم از اینکه مشکل تأمین آب شرب کلانشهر اراک از سد کمال صالح رفع شده واقعا خوشحال هستیم، اما چرا نباید سهم بخش سربند و شهر هندودر از این طرح بزرگ ملی داده شود؟ مردم محروم این بخش تاکنون هیچ سودی از این طرح عایدشان نشده و خشکسالی سال‌های اخیر به خالی شدن روستا‌ها از سکنه منجر شده است. در حالی که قطره قطره آب پشت این سد از کوه‌ها و جویبارهای این روستا‌ها به سوی سد جاری و دریاچه‌ای پر آب روانه شده است، ولی یک قطره از آن آب‌ها سهم مردم محروم این روستا‌ها که همسایه سد هستند نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه محرومیت بخش سربند و شهر هندودر تمامی ندارد می‌افزاید: متأسفانه طی چند ساله اخیر به دلیل خشکسالی‌های متوالی جمعیت روستایی بخش در حال تخلیه شدن است و تعدادی از آن‌ها نیز به طور کلی از جمعیت تخلیه شده اند؛ به طوری که جمعیت این بخش از حدود ۵۰ هزار نفر در طی سه دهه گذشته در حال حاضر به کمتر از ۱۵ هزار نفر کاهش یافته است.

کارخانه با نگرانی از شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم این منطقه اضافه می‌کند: متأسفانه به واسطه خشکسالی نرخ بیکاری در بخش سربند افزایش یافته و همین امر باعثشده آسیب‌های اجتماعی در بخش زیاد شود.
رئیس شورای اسلامی هندودر امیدوار است با پیگیری مسئولان استانی به ویژه استاندار مرکزی، مدیرعامل آب و فاضلاب استان، مدیرعامل آب منطقه‌ای و سایر مسئولان استانی سهم آب بخش سربند و شهر هندودر از این طرح ملی داده شود تا عمران و آبادی به این منطقه بازگردد.


شرکت آب منطقه‌ای: آمادگی آبرسانی به بخش سربند و هندودر را داریم، اما لوله گذاری انجام نشده است
از آنجا که اولین شاخه از سلسله مراتب آبرسانی دایره جمع آوری و تامین آب است به سراغ شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی می‌رویم. در این رابطه بهاری مسئول روابط عمومی این شرکت که موضوع را از معاونت مربوطه جویا شده به نقل از آقایی معاون طرح توسعه سد کمال صالح به خبرنگار ایلنا می‌گوید: تامین آب با این شرکت و بحثآبرسانی با شرکت‌های آب فاضلاب شهری و روستایی است که در بخش تامین ما هیچ مشکلی نداریم و شرکت آمادگی دارد در صورت فراهم بودن زیر ساخت‌ها آب شرب این مناطق را تامین کند.

او می‌افزاید آب آماده انتقال است اگر این شرکت‌ها لوله گذاری را انجام داده باشند.


شرکت آب و فاضلاب روستایی: چند کیلومتر لوله گذاری شده؛ ساخت مخزن انتقال آب به عهده آب فاضلاب شهری است
تا لوله‌ای نباشد تا کار هدایت آب را انجام دهد عملا انتقال غیر ممکن است و این کار در بخش روستایی برعهده آب وفاضلاب روستایی است.

سید مهدی حسینی‌پور معاون طرح توسعه شرکت آب فاضلاب روستایی در رابطه با موضوع تاخیر در انتقال آب شرب از سد کمال صالح به روستاهای بخش سربند و شهر هندودر با بیان اینکه ۴ تا ۵ کیلومتر از مسیر لوله گذاری شده و باید مخازن برای ذخیره سازی موجود باشد اجرای این کار را متوجه آب فاضلاب شهری می‌داند و می‌گوید: مطالعات فاز یک و دو سد برای آبرسانی به بخش سربند انجام شده لوله‌ها تا مخزن رسیده، اما چون مخازن ساخته نشده لوله‌ها‌‌ رها شده‌اند.

او می‌افزاید: ساخت مخازن و تصفیه خانه برعهده آب فاضلاب شهری است، وگرنه ما در اجرا به جز مشکل مالی مشکلی نداریم.

به گفته او برای تکمیل لوله گذاری برای ۵۷ روستای بخش سربند و هندودر که مشکل کم آبی دارند ۱۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که قول داده‌اند در اعتبارات ملی امسال دیده شود.

حسین‌پور می‌گوید: خیلی از روستاهای این منطقه با کم آبی روبرو هستند، اما ۱۶ روستا در الویت قرار دارند که به لحاظ اهمیت در فاز اول لوله گذاری به این روستا‌ها انجام شد، اما آب فاضلاب شهری هم که باید مخازن را بسازد مشکل کمبود اعتبار دارد.


شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی: ظاهرآ این مشکل در گیر و دار کمبود اعتبارات از یکی دو سال قبل مانده است
محمدرضا محبی، معاون مهندسی توسعه شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی، در رابطه با علت تأخیر در آبرسانی به بخش سربند و هندودر می‌گوید: سال ۸۹ صورت جلسه‌ای در وزارت نیرو با حضور استاندار وقت تنظیم و تصمیماتی برای انتقال آب سدکمال صالح گرفته شد. بر اساس این صورت جلسه قرار شد ۵۰ لیتر در ثانیه از آب سد سهم شهرهندودر و ۵۰ لیتر در ثانیه برای ۴۸ پارچه آبادی بخش سربند اختصاص یابد. در بند دیگر این صورت جلسه قرار بود مطالعات اجرایی خط انتقال به این مناطق انجام شود تا اعتبار مورد نیاز از منابع استانی تامین شود.

او با اشاره به این شرکت آب و فاضلاب از آن تاریخ با انتخاب مشاور کارهای طراحی را انجام و برای تامین اعتبار موضوع را به کمیسیون ماده ۲۱۵ ارجاع و مصوبه ان را نیز گرفته می‌افزاید: آنچه اجرایی شدن طرح را به تعویق انداخته عدم تامین منابع مالی است که از سال ۹۱ در معاونت راهبردی کشور مانده و تاکنون اعتباری تخصیص نداده‌اند.
به گفته محبی این طرح برای ساخت ۲۵ کیلومتر خط انتقال یک تصفیه خانه و ۲ مخزن آب است که پیش بینی اعتباری آن ۲۰ تا ۲۲ میلیارد تومان است.

او می‌گوید: در حال حاضر شهر هندودر هیچگونه مشکل کم آبی ندارد، اما در روستاهای بخش سربند مشکل بسیار محسوس است انتقال آب تنها در صورت تامین اعتبار ممکن می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز