خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سکوت مسئولان درباره تخریب سینما ایران در اصفهان/ ملک 30-40 میلیاردی با 5 میلیارد تومان واگذار شد

asdasd
کد خبر : ۵۹۹۵۳۶

حسینی می‌گوید: فروختن سینما ایران، واگذاری آن به بخش خصوصی و بعد هم تخریب آن تخلف آشکار از قانون بوده است. مسئولینی که سکوت کرده‌اند به این تخلف کمک کرده‌اند و در آن سهیم بوده‌اند. از اداره ارشاد، استانداری، فرمانداری، شهرداری تا دیگر متولیان فرهنگی همه سکوت کردند و حالا هم سینما خراب شده و بازهم هیچکس چیزی نمی‌گوید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سینما ایران (سینما نقش جهان سابق) در چند روز گذشته به‌طور کامل تخریب شد. سیدمصطفی حسینی (مدیر اداره سینمایی استان اصفهان) به خبرنگار ما گفت: مباحث حقوقی‌ که اداره ما پیگیر آن بوده بر این اساس بود که سینما طبق دستور مقام رهبری به حوزه هنری واگذار شده بود ولی متاسفانه بنیاد شهید از این دستور تخطی کرده و سینما را به زیرمجموعه خودش یعنی بانک دی (بخش خصوصی) فروخته است.

وی با اشاره به اینکه برخلافِ ادعای بنیاد شهید که می‌گوید بعد از دستور رهبری این واگذاری صورت گرفته، افزود: چون همه این‌ امور، سوری اتفاق افتاده و طبق یک توافق‌نامه داخلی که بین بانک دی و بنیاد شهید منعقد شده، اعلام کردند که تاریخ این واگذاری مربوط به قبل از دستور رهبری است؛ در صورتی که سینما تا اواخر مردادماه سال 92 فعال بود و کار می‌کرد. سینما را مرداد ماه سال 92 به بانک دی فروختند و دقیقاً در همان روزنامه‌ها اطلاعیه زدند و بحث فروش سینما به بخش خصوصی را خبر دادند. این اسناد همگی موجود است و اگر قرار باشد که موشکافانه به این موضوع پرداخته شود، می‌توان این استناد به آن‌ها نشان داد که بعد از دستور مقام رهبری این واگذاری صورت گرفته است.

سکوت مسئولان درباره تخریب سینما ایران در اصفهان/ ملک 30-40 میلیاردی با 5 میلیارد تومان واگذار شد

حسینی ادامه داد: دستور مقام رهبری یکم اردیبهشت‌ماه سال 92 صادر شد؛ یعنی شش ماه قبل از آنکه سینما فروخته شود. این خرید و فروش بین نهادهایی صورت گرفته که در یک مجموعه قرار دارند یعنی بانک دی که زیرمجموعه‌ی بنیاد شهید است. از طرفی بانک دی نیز سال بعد آن را به آقایی که در حال حاضر ادعا دارد مالک بخش خصوصی سینماست، واگذار می‌کند. فروختن سینما ایران، واگذاری آن به بخش خصوصی و بعد هم تخریب آن تخلف آشکار از قانون بوده است. مسئولینی که سکوت کرده‌اند به نظر من؛ به این تخلف کمک کرده‌اند و در آن سهیم بوده‌اند. از اداره ارشاد، استانداری، فرمانداری، شهرداری تا دیگر متولیان فرهنگی همه سکوت کردند و حالا هم خراب شده و هیچکس هم چیزی نمی‌گوید. حداقل اداره فرهنگ و ارشاد نباید در این خصوص سکوت می‌کرد و به عنوان متولی فرهنگی می‌بایست جلوی این تخریب را می‌گرفت. این انفعال اداره ارشاد به هر حال شبهه ایجاد می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که مباحث حقوقی این پرونده به کجا رسیده، گفت: پرونده در حال پیگیری قضایی است. ما مکاتبات مکرری با بنیاد شهید انجام داده بودیم. این پرونده قبل از تخریب در دادگاه انقلاب پیگیری می‌شد و پرونده آن مطرح بود. واحد حقوقی مرکزی ما در تهران در حال بررسی این پرونده است.

وی در پاسخ به این سؤال که در آینده چه کاربری‌ای به این ملک داده خواهد شد، اظهار داشت: اینجا اگر بخواهد تغییر کاربری پیدا کند، باید مجوز شهرداری و مجوز اداره ارشاد را داشته باشد و روال قانونی نیز بر این اساس است که این مجوزها داده نشود. اینجا سینما بوده و باید سینما بماند. حال اینکه این نهادها چقدر بخواهند قانونی عمل کنند در آینده مشخص خواهد شد. باتوجه به حقایقی که در پشت پرده در رابطه با این مسئله بوده حالا که تخریب شده فکر نمی‌کنم غیر از پاساژ کاربری دیگری به آن نخواهند داد. خبری قبل از این منتشر شد مبنی بر اینکه پروژه‌ای تحت عنوان «کمال» که مجموعه‌ای تجاری است، اجرا خواهد شد و در آن تنها یک سالن 60 نفره نیز برای برنامه‌های فرهنگی قرار خواهد گرفت! اما با این حال طی این یکی دو سال مدام گفته می‌شد که ما نمی‌گذاریم سینما را تخریب کنند ولی حالا تخریب کرده‌اند. طبیعتاً بخش خصوصی عام‌المنفعه فکر می‌کند و برگشت منابع اقتصادی برایش مهم است. آن‌ها وارد عرصه‌ای نمی‌شوند که برگشت اقتصادی برایشان نداشته باشد.

سکوت مسئولان درباره تخریب سینما ایران در اصفهان/ ملک 30-40 میلیاردی با 5 میلیارد تومان واگذار شد

مدیر امور سینمایی استان اصفهان افزود: از طرفی گفته بودند که ما قصد داریم اینجا را یک سینمای مدرن بسازیم حال این سوال پیش می‌آید که اگر چنین قصدی داشتید چرا این سینما را تخریب کردید؟ سینمایی که شرایط مقاوم‌سازی را داشت چون مقطعی در اختیار ما بود. به راحتی می‌توانستند آنجا را مقاوم‌سازی کنند و بحث سینمای مدرن را با همین وضعیت ایجاد کنند. سال گذشته نیز به مجرد اینکه تخریب را شروع کردند شهرداری را در جریان گذاشتیم و آنها نیز در مقطعی از این تخریب جلوگیری کردند. سینما ایران، یکی از قدیمی‌ترین سینماهای اصفهان بود که بزرگ‌ترین سالن سینمایی را داشت.

وی درخصوص واکنش سازمان میراث فرهنگی گفت: این‌که میراث فرهنگی قصد داشته باشد اقدامی در این خصوص بکند من اطلاعی ندارم. سال گذشته خواستند تخریب کنند که ما به‌صورت جد وارد شدیم و حکم دادستانی را گرفتیم و توانستیم از تخریب آن جلوگیری کنیم اما این تخریب‌ها به صورت جزئی همینجور ادامه داشت و شدت آن در چند هفته اخیر زیاد شد تا اینکه به طور کامل تخریب شد.

وی در پایان جزئیاتی درخصوص ارزش‌های مادی این ملک گفت و خاطرنشان کرد: این ملک از لحاظ ارزش مادی فوق‌العاده قیمت بالایی دارد و فروشی که اتفاق افتاده خلاف قانون بوده است. به هر حال این ملک متعلق به مردم است و نباید فروخته می‌شد. در فروش آن هم اتفاق کثیفی رخ داده که اسناد و مدارکی موجود است که می‌توان ارائه داد. چطور می‌شود ملکی که 30-40 میلیارد ارزش مادی دارد پنج میلیارد تومان فروخته شود و بعد هم به‌صورت وام به یک شخص حقیقی واگذار شود؟ اتفاق‌هایی که درخصوص واگذاری این ملک افتاده اتفاقات خوبی نبوده. حوزه قصد داشت که این سینما را بازسازی کند و آن را به جمع دیگر سینماهای اصفهان بازگرداند ولی نگذاشتند که این اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز