خبرگزاری کار ایران

تلاش‌ انجمن موسیقی کرمانشاه برای لغو کنسرت بی‌نتیجه ماند/عواید کنسرت «شرفنامه» به زلزله‌زدگان اهدا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۲۱۷

کنسرت «شرفنامه» پوریا اخواص و سپهر شهبازی در حالی قرار است پنجشنبه ۲۳ آذر به نفع زلزله‌زدگان کرمانشاه در سالن غدیر این شهر برگزار شود که تلاش‌های انجمن موسیقی کرمانشاه برای لغو این کنسرت بی‌نتیجه ماند.

پوریا اخواص در گفتگو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب گفت: پیش از این من و آقای سپهر شهبازی (نوازنده سه‌تار) با هم همکاری داشتیم و برنامه‌ای را با محوریت ساز و آواز برگزار کرده بودیم. ایشان از نوازندگان خوب سه‌تار و از شاگردان استاد شعاری هستند. چندی پیش پیشنهاد برگزاری یک کنسرت را به من دادند اما متاسفانه برنامه ما مصادف با زلزله کرمانشاه شد. بعد از وقوع زلزله ترجیح دادیم تمامی عواید این کنسرت را به زلزله‌زده‌ها اختصاص بدهیم.

این خواننده در ادامه درباره ساختار موسیقی این کنسرت نیز عنوان کرد: حال و هوای این کنسرت نیز براساس ساز و آواز است. در واقع به صورت بداهه‌خوانی و بداهه‌نوازی و مرکب خوانی برگزار خواهد شد. نوعی قدمت و دیرینگی در این فرم از ساز و آواز وجود دارد که فکر می‌کنم برای شنونده جذاب باشد و بیشتر نظر مخاطب را برای مراجعه به ساز و آوازهای قدیمی ترغیب کند.

وی همچنین عنوان کرد: اینگونه از موسیقی ساز و آوازی، بسیار نایاب و کم شده است. از آنجا که این فرم از موسیقی مخاطب خاص دارد به همین دلیل دچار محجوریت نیز شده است. البته تصمیم داریم در آینده نوازندگان دیگری نیز به گروه اضافه کنیم و با همین شکل از رپرتوار کارمان را ادامه بدهیم.

پوریا اخواص درباره تلاش‌هایی که برای برگزار نشدن این کنسرت صورت گرفته بود، گفت: متاسفانه با وجود اینکه تمامی عواید کنسرت ما قرار است به‌طور کامل به آسیب‌دیدگان زلزله کرمانشاه اهدا شود اما سنگ‌اندازی‌های بسیاری از سوی انجمن موسیقی کرمانشاه صورت گیرد تا این کنسرت برگزار نشود.

این خواننده در ادامه افزود: عنوان کنسرت ما در کرمانشاه «شرفنامه» است که براساس «شرفنامه» نظامی گنجوی طراحی شده. آقای شهبازی قطعه‌ای نیز روی یکی از شعرهای شرفنامه نظامی ساخته که بی‌مناسبت با حال و هوا نیست.

سپهر شهبازی نیز که به عنوان نوازنده سه‌تار در این کنسرت حضور خواهد داشت، گفت: کنسرت ما در حمایت از زلزله‌زدگان کرمانشاه است. ماهیت کنسرت نیز در بخش اول برنامه، براساس مرکب‌خوانی و مرکب‌نوازی است؛ بخش دوم برنامه نیز براساس شرفنامه نظامی‌برگزار می‌شود.

این نوازنده در ادامه افزود: ما بعد از وقوع زلزله تصمیم داشتیم کنسرتمان را به زمان دیگری موکول کنیم منتهی آقای پوریا اخواص پیشنهاد داد که می‌توانیم در این شرایط با همین برنامه کمکی به زلزله‌زده‌ها داشته باشیم. به همین دلیل بود که تصمیم به اجرای این کنسرت گرفتیم.

وی همچنین عنوان کرد: بعد از اینکه زلزله در کرمانشاه اتفاق افتاد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه بیانیه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه کنسرت‌های تا چهل روز لغو می‌شوند؛ البته در این بیانیه قید نشده بود که آیا منظور همه کنسرت‌ها است یا اینکه کنسرت‌های متناسب اب این فضا و حال و هوا می‌توانند برگزار شوند.

شهبازی گفت: ما درخواست مجوز برگزاری کنسرت را پیش از زلزله داده بودیم که با وقوع زلزله یکبار دیگر این کار را کردیم و خود مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان با این کنسرت موافقت کردند. ولی بعد‌ها که جلو‌تر رفتیم متوجه شدیم عده‌ای در تلاش هستند تا کنسرت برگزار نشود. ما از طریق انجمن موسیقی کرمانشاه برای برگزاری این کنسرت اقدام کرده بودیم که هیچ کمکی برای فراهم شدن مقدمات این کنسرت انجام نداند و فقط نامه‌ای که برای برگزاری به آن‌ها داده بودیم را امضا کردند. اما هرچه جلو‌تر رفتیم سنگ‌اندازی‌ها بیشتر شد و مدام می‌گفتند که مدیرکل ارشاد مخالف برگزاری این برنامه است؛ اما با پیگیری‌ها و صحبت‌هایی که شخصا با مدیرکل ارشاد داشتم ایشان گفتند هیچ مخالفتی با این برنامه ندارم و این کار خوبی به نفع زلزله‌زده‌هاست و حتما کارتان را انجام بدهید.

این نوازنده سه‌تار افزود: برنامه ما ماهیت و محتوایش متناسب با فضای بعد از زلزله است و موسیقی نامتعارفی با فضای این روزهای کرمانشاه نیست اما متاسفانه وقتی مجوز ما صادر شد دوستان انجمن موسیقی پیغام‌هایی برای ترقیب ما به لغو این کنسرت انجام دادند و در ‌‌نهایت این فشارها باعث شد ساعت ۱۲ پنجشنبه هفته گذشته از اداره ارشاد با من تماس گرفتند و گفتند بهتر است این برنامه را لغو کنید. من پاسخ دادم هیچ منع قانونی و عرفی برای این کار وجود ندارد و مدیرکل نیز از برگزاری آن حمایت کرده‌اند. ضمن اینکه خود ما با فضای این شهر آشنا هستیم و برنامه‌ای برگزار نخواهیم کرد که منافاتی با این حال و هوای شهر داشته باشد.

وی همچنین عنوان کرد: کار تا جایی پیش رفت که از طرف انجمن موسیقی کرمانشاه نامه‌ای به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زده شده و درخواست شده این کنسرت لغو شود. البته اداره ارشاد تمام تلاش خود را انجام داد که این مسئله دوستانه حل شود منتهی انجمن موسیقی کرمانشاه در این بین بسیار تلاش کرد تا این اتفاق نیافتد.

سپهر شهبازی گفت: اگر بلیت‌فروشی این کنسرت به طور کامل انجام شود حدود ده میلیون تومان درآمد خواهد داشت که به‌طور کامل به آسیب‌دیدگان اهدا خواهد شد. البته بحث پنهان ماندن چنین فعالیت‌هایی که با نیت خیر است را درنظر داشتیم منتهی با مشکلاتی که پیش آمده مجبور به بازگویی چنین جریانی شده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز