خبرگزاری کار ایران

خطر تعطیلی در کمین یک غرفه دیگر نمایشگاه کتاب؛

شیوا شکاری: شدت برخوردهای سلبی بیشتر از ایجابی است

asdasd
کد خبر : ۲۷۵۹۲۷

احتمال بسته شدن غرفه «انشارات جامعه شناسان» به دلیل کتابی که روز اول توسط خود ناشر جمع‌ آوری شده و حتی یک نسخه آن به فروش نرسیده است.

شیوا شکاری (مدیر انتشارات جامعه‌شناسان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ از جمع‌آوری کتابی به نام «علل بی‌وفایی زناشویی» خبر داد و در این باره گفت: صفحاتی از این کتاب که باید سانسور می‌شد، بدون سانسور منتشر شد. روز اول نمایشگاه آمدند و کتاب را جمع کردند و به من گفتند این کتاب مشکل دارد و واقعاً هم مشکل داشت؛ به همین دلیل همان روز اول تمام کتاب‌ها که بیش از ۱۰ جلد نبودند را جمع کردم.

او درباره کتاب «علل بی‌وفایی زناشویی» اظهار داشت: این کتاب پایان‌نامه منصور فتحی از دانشگاه تربیت علوم بهزیستی است. بسیار کتاب خوبی است. دلم می‌خواهد این کتاب را پس از انجام مراحل قانونی و حذفیات لازم بخوانید. بی‌وفایی زناشویی در جامعه ما واقعیت دارد و نمی‌توان آن را انکار کرد. این یک کتاب علمی است که دلایل و راه کارهای این موضوع را به خواننده نشان می‌دهد. این یک کتاب علمی است و به هیچ وجه قصد ترویج فساد در جامعه را ندارد.

شکاری در رابطه با شرایط به‌وجود آمده در غرفه توضیح داد: روز دوم نمایشگاه با حالت خشنی وارد شدند و غرفه را زیرورو کردند و سرانجام یک نسخه از این کتاب پیدا کردند و با خود بردند. امروز صبح من در راه نمایشگاه بودم که خبر رسید برای بستن غرفه آمده‌اند. من با وحشت عجیبی خودم را به غرفه رساندم و دیدم عده‌ای با لباس شخصی و بی‌سیم جلوی غرفه جمع شده‌اند و همکاران را مجبور کرده‌اند که جلوی غرفه را پرده بکشند. این اتفاق من را بسیار عصبی کرده بود چرا که نشر جامعه‌شناسان از نظر مالی در مضیقه است، بسیاری از مؤلفان ما بعد از گذشت دو سال هنوز دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند. تمام امید انتشارات به همین نمایشگاه کتاب است.

شکاری افزود: می‌توانم بگویم ما تنها ناشر تخصصی آثار جامه‌شناسی هستیم اما هر سال ما باید در یک دخمه ۱۲ متری در نمایشگاه حضور داشته باشیم؛ اسم اینجا غرفه نیست؛ دخمه است. نشرهای دیگر هر سال بهترین جای نمایشگاه نصیب‌شان می‌شود. تا کنون به این انتشارات حتی یک ریال از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا دیگر ارگان‌های دولتی نرسیده در حالی که ناشران بسیاری هستند که کمک‌های مالی و وام‌های هنگفت دریافت می‌کنند اما من بار‌ها به دنبال وام رفته‌ام که متأسفانه تعلق نگرفت. با وجود تمام این مشکلات انصاف نیست که به این شکل من را تنبیه کنند و جلوی کارم را بگیرند. چرا باید برای کتابی که حتی یک نسخه آن فروش نرفته به این شکل تنبیه شوم؟ قدرت ایجابی خیلی کم است و قدرت سلبی به شدت زیاد. هیچوقت از جانب وزارت ارشاد تشویق نشدیم. بسیاری از آثار انتشارات جامعه‌شناسان به فینال کتاب راه پیدا کرده است اما حتی یکبار از این نشر تجلیل نشده. چرا؟ شاید به این دلیل است که من لابی ندارم و به جایی وصل نیستم و تنها کار خودم را انجام می‌دهم.

 این ناشر در ادامه با بیان اینکه خودم دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی هستم اظهار داشت: انتشارات جامعه‌شناسان تاکنون حتی یک مورد کتاب‌سازی هم نداشته. ناشران بسیاری هستند که این کار را می‌کنند. بسیاری از موضوعاتی که تاکنون مشابه‌شان در بازار موجود نبوده را این نشر منتشر می‌کند. مؤلفان ما از بهترین اساتید دانشگاه هستند. آیا این کار درستی است که در این مدت کوتاه نمایشگاه غرفه ما را تعطیل کنند و جلوی فروش ما را بگیرند؟ من خودم روز اول این کتاب را جمع کردم و قصد حاشیه‌سازی نداشتم. من ۷۰۰ عنوان کتاب منتشر کردم و سال هاست که در نمایشگاه کار می‌کنم و در تمام این سال‌ها حتی به اندازه یک جمله تخلف نکرده‌ام. حالا سوال من این است که آیا کار درستی است که به خاطر کتابی که من خودم روز اول متوجه اشتباه شده و آن را جمع کرده‌ام، غرفه را تعطیل کنند؟ آیا این کار دور از عدل و انصاف نیست؟

مدیر انتشارات جامعه‌شناسان در ادامه گفت: ساعت ۱۲ نیمه شب‌‌ همان روز اول نمایشگاه با من تماس گرفتند و از من پرسیدند که با کتاب چه کردم؟ من بسیار عذرخواهی کردم و گفتم که کتاب را جمع کرده‌ام و در ۶۰ عنوان کتاب اشتباه پیش می‌آید؛ اما این‌ها دست بردار نبودند. من اکنون با حال بسیار بدی با شما صحبت می‌کنم. چرا باید تمام کارهای گذشته مرا نادیده بگیرند و تنها به خاطر کتابی که حتی یک نسخه از آن به فروش نرسید اینگونه مرا گردن بزنند؟! امروز با حالت بدی جلوی غرفه ایستاده بودند و هرکس نزدیک غرفه می‌شد او را دور می‌کردند و اجازه بازدید و خرید نمی‌دادند.

این ناشر ساعت ۳ بعداظهر امروز (۱۹ اردیبهشت) به دادگاه اظهار شده و  غرفه او با خطر تعطیلی مواجه است. شیوا شکاری می‌گوید به دلیل مشکلات مالی فراوانی که وجود دارد نمی‌تواند غرفه را تعطیل کند و نمی‌داند که این مشکل را چطور باید حل کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز