خبرگزاری کار ایران

مسابقه بزرگ عکاسان رسانه‌ای جهان برگزیدگانش را شناخت+آثار برتر

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۳۲۹

«World Press Photo» یا به عبارتی مسابقه عکاسی رسانه‌ای جهان، یکی از مهمترین رویدادهایی است که صرفا روی عکس‌های خبری تمرکز دارد. این رویداد که بر اساس شش منطقه جهانی برگزار می‌شود، به تازگی برگزیدگان بخش‌های مختلف خود را معرفی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بنیاد «World Press Photo» به تازگی آثار بخش منطقه‌ای خود را معرفی کرده است. 

گفتنی است مسابقه عکاسی «ورلد پرس فتو» یکی از مهمترین رویدادهای دنیا است که آثار اهالی رسانه و عکاسان خبری رسانه‌های جهان را در قالب چهارچوبی رقابتی مورد ارزیابی‌های بین‌المللی قرار می‌دهد. باید گفت این رویداد از سال ۱۹۹۵ آغاز به کار کرده و تا به امروز ادامه حیات داده است. 

در این جشنواره که به صورت سالانه برگزار می‌شود، هر سال عکس‌ها و فتواستوری‌هایی از سرتاسر جهان در حوزه‌ی عکاسی خبری و نیز آثار چندرسانه‌ای در بخش‌های موضوعی مختلف انتخاب می‌شوند. 

معمولا اینگونه است که برگزارکنندگان این جشنواره به دلیل گستردگی مناطق؛ تعدد رسانه‌ها و عکاسان در هر کشور، به صورت منطقه‌ای برگزار می‌کنند. این رویداد رقابتی سال گذشته بر اساس شش ناحیه جغرافیایی برگزار شد.

بنیاد «World Press Photo» همچنین به برگزیدگان خود جایزه‌های چندین هزار یورویی می‌دهد. جشنواره عکس‌های رسانه‌ای به ۲۴ برگزیده در بخش‌های مختلف جایزه می‌دهد. نفر اول در این رویداد ۵۰۰۰ یورو جایزه می‌گیرد و آن بیست و چهار نفر برگزیده هم نفری ۱۰۰۰ یورو دریافت می‌کنند. 

در آخرین خبر از جشنواره جهانی عکس‌های خبری که «گاردین» طی گزارش به آن پرداخته، منتخبی از آثار ۲۴ پروژه برگزیده منتشر شده است. 

هیئت داوران جایزه جهانی «World Press Photo» در رویداد امسال به عکاسان برگزیده شش جایزه افتخاری داده‌اند، به اضافه اینکه دو جایزه ویژه نیز به آثار برتر اعطا شده است. در نهایت اینکه چهار برنده اصلی در روز هجدهم آوریل معرفی خواهند دشت. موضوع دیگر اینکه آثار منتخب هیئت داروان بخشی از یک نمایشگاه جهانی خواهند بود که در ماه می‌در لندن برگزار می‌شود. 

در ادامه گزارش آمده است: آثار انتخاب شده توسط هیئت داوان بنیاد این جایزه جهانی، تابلویی از دنیای امروز ما هستند که بر اساس احترام و صداقت خلق شده‌اند. عکس‌های انتخاب شده همچنین زبان جهانی دارند و بیش از حد تصورو و فراتر از واقعیت با مخاطبان سراسر دنیا درک می‌شوند. حضور در «World Press Photo» فرصتی برای تشویق و تحسین عکاسان خبری و مستند است تا وقایع انسانی و جهانی را هر چه بهتر ثبت کنند. 

 

بخش تک‌عکس

نام اثر: مصائب یک پدر 

منطقه: ترکیه

عکاس: آدم آلتان

مسابقه بزرگ عکاسان رسانه‌ای جهان برگزیدگانش را شناخت+آثار برتر

توضیحات عکس: مسعود هنچر با خانواده‌اش در زلزله کوهرامانماراش، جنوب ترکیه، که در ۷ فوریه ۲۰۲۳ اتفاق افتاد، گیر افتاده است. او دست دختر ۱۵ ساله‌اش ایرماک را که به دلیل ریزش خانه مادر بزرگش زیر آوار مانده را گرفته است. باید گفت در زلزله کوهرامانماراش ترکیه بیش از پنجاه و پنج هزار نفر کشته شدند. همچنین در این واقعه سه میلیون و سیصد هزار نفر آواره شدند. عواملی که به بالا رفتن آمار کشته‌ها و زخمی‌ها منجر شده بود ساختمان‌های ضعیف بوده که در میان آنها بناهایی هم وجود داشته که غیر قانونی ساخته شده‌اند. این کاستی باعث شد در ساعات ابتدایی زلزله افراد زیادی که در خواب بودند زیر آوار بمانند و کشته و زخمی شوند. یکی از مواردی که در رابطه با عکس وجود دارد این است که پدر ِدختر حاضر نشده او زیر آوار دفن شود. ناراحتی و غم این پدر تا جایی سهمگین بوده که افراد و هیئت منصفه منطقه را تحت قرار داده است.

 

بخش تک‌عکس

نام اثر: جنگیدن و غرق نشدن

منطقه: آسیای جنوب شرقی و اقیانوسی

عکاس: ادی جیم

مسابقه بزرگ عکاسان رسانه‌ای جهان برگزیدگانش را شناخت+آثار برتر

توضیحات عکس: لوتومائو فیافیا یک پیرمرد هفتاد و دو ساله است که او را با نوه‌اش در عکس می‌بینیم. این مکان خلیج سالیا، واقع در جزیره کیوآ، فیجی است. مردم این جزیره حدود سال‌های ۱۹۴۰ پس از بالا آمدن آب دریا به سمت شمال منطقه رفتند. این در حالی است که در آگوست سال ۲۰۲۳، پانصد نفر به این مکان نقل مکان کردند. این مردم که برای احیای جزیره و بهتر کردن شرایط زیستی و اقلیمی به جزیزه نقل مکان کرده‌اند با بحران اقتصادی مواجهند. قاعدتا شغل این دسته از مردم استرالیا با توجه به اقلیم باید ماهیگیری و کشاورزی باشد که با بحران مواجه است. این تهدید وجود دارد که در صورت ادامه این روند آن پانصد نفر که حال تعدادشان به ششصد نفر افزایش یافته، مجددا مجبور به نقل مکان شوند. 

 

بخش تک عکس

نام اثر: یک روز زندگی یک خدمه آتش‌نشانی

منطقه: آمریکای شمالی و مرکزی (کانادا)

عکاس:  Charles-Frédérick Ouellet برای رسانه  The Globe and Mail

مسابقه بزرگ عکاسان رسانه‌ای جهان برگزیدگانش را شناخت+آثار برتر

توضیحات عکس: تئو داگنود آتش نشان مشغول نظارت تا از اوضاع موجود مطمئن شود و پس از آن همکارانش منطقه را به عنوان بخشی کنترل شده علامت‌گذاری کنند. ماجرا از این قرار است که در روز ۱۳ ژوئیه سال ۲۰۲۳ آتش‌سوزی‌های تابستانی و گسترده سراسر جنگل‌های کانادا را درنوریدیده بود. این حادثه تا جایی جدی بود که آن را در گستردگی و زمان کنترل خاموش کردن نوعی رکورد  می‌دانند چراکه تقریبا سه برابر آتش‌سوزی‌های معمول تابستانی بوده است.  

 

بخش تک عکس

نام اثر: مرگ در آغوش یک زن

منطقه: فلسطین 

عکاس: محمد سالم از رویترز

مسابقه بزرگ عکاسان رسانه‌ای جهان برگزیدگانش را شناخت+آثار برتر

توضیحات عکس: زنی که در عکس چهره‌اش پنهان است ایناس ابو معمار نام دارد و ۳۶ ساله است. او در کنار گهواره‌ای نشسته که خارج از کادر است. ایناس جسد خواهرزاده پنج ساله‌اش را در آغوش گرفته است. او چهار عضو دیگر خانواده‌اش را هم  به تاریخ  ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ در اثر اصابت موشک اسرائیلی‌ها به خان یونس از دست داده است. عکاس این عکس را اینگونه توصیف کرده است: «لحظه‌ای قدرتمند و غم‌انگیز که مفهوم گسترده‌تر آنچه در نوار غزه اتفاق می‌افتد را خلاصه می‌کند».

باید گفت بر اساس گزارش OHCHR، تا پایان سال ۲۰۲۳، زنان و کودکان فلسطینی بیش از دو سوم از تلفات غزه را تشکیل می‌دادند. 

 

بخش ویژه هیئت داوران

نام اثر: پیامدهای حمله به جشنواره ابرنواخترا

نام منطقه: نوار غزه

عکاس:لئون نیل 

مسابقه بزرگ عکاسان رسانه‌ای جهان برگزیدگانش را شناخت+آثار برتر

توضیحات عکس: اعضای نیروی امنیتی اسرائیل صهیونیستی پس از عملیات «طوفان الاقصی» به دنبال نشانه‌هایی برای دستیابی به هویت کشته‌شدگان منطقه را جستجو می‌کنند. گفتنی است این عملیات در روز هفتم اکتبر سال گذشته رخ داد و حال نیروهای اسرائیلی در دوازده اکتبر یعنی چند روز پس از واقعه به تفتیش منطقه پرداخته‌اند. گفتنی است «طوفان‌الاقصی» حمله غافلگیرانه نیروی حماس بود که از طریق زمین، دریا و هوا انجام شد. در این حمله نیروهای حماس تعدادی از سربازان و غیرنظامیان اسرائیلی را گروگان گرفتند و آنها را به غزه منتقل کردند.

 

بخش ویژه هیئت داوران

نام اثر: «حملات هوایی اسراییل به غزه»

عکاس:  مصطفی حسونا برای رسانه «آناتولی»

مسابقه بزرگ عکاسان رسانه‌ای جهان برگزیدگانش را شناخت+آثار برتر

توضیحات عکس: زمان ثبت این عکس نوزدهم اکتبر سال گذشته است. در این عکس یکی از ساکنان الزهرا را می‌بینیم که از میان آوار خانه‌های ویران شده توسط اسرائیل، در حال عبور کردن است. باید گفت طی این حمله حدود بیست و پنج بلوک آپارتمانی مورد اصابت بمب و موشک قرار گرفتند و دست کم سی هزار نفر کشته شدند و بیش از هفتاد هزار نفر زخمی شدند.

 

بخش داستانی

نام اثر: «افغانستان در لبه»

نام عکاس: ابراهیم نوروزی برای  آسوشیتدپرس

مسابقه بزرگ عکاسان رسانه‌ای جهان برگزیدگانش را شناخت+آثار برتر

توضیحات عکس: یک پناهجوی افغان در هفدهم نوامبر سال گذشته در گذرگاه مرزی تورخم پاکستان. باید گفت از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱، اقتصاد این کشور در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. در این میان خشکسالی رخ داده و دو زلزله بزرگ بحران‌های جدی‌تری را برای افغان‌ها رقم زده است. در همین راستا، تعداد زیادی از پناهجویان قبل از مهلت دولت پاکستان (برای خروج غیرقانونی از این کشور یا اخراج از کشور)، برای بازگشت به کشور وارد مرز شدند. 

 

بخش داستانی

نام اثر: «ولیم بابنا»

منطقه: آفریقا | داستان‌ها | ولیم بابنا |

عکاس: Lee-Ann Olwage 

مسابقه بزرگ عکاسان رسانه‌ای جهان برگزیدگانش را شناخت+آثار برتر

توضیحات عکس: در ماداگاسکار، عدم آگاهی عمومی در مورد زوال عقل به این معنی است که افرادی که علائم از دست دادن حافظه را نشان می‌دهند اغلب در جامعه مورد برچسب قرار می‌گیرند. این شخص که در عکس دیده می‌شود پل راکوتوزندرینی، دادا پل است که  نود و یک سال سن دارد و با زوال عقل روبروست و دختر چهل و یک ساله‌اش فارا رافارانریانا از او مراقبت می‌کند. این پیرمرد نود و یک ساله روز یکشنبه دوازدهم مارس سال گذشته به کلیسا رفته و عکاس او را به عنوان سوژه شکار کرده است. 

 

بخش پروژه‌های بلند مدت

نام اثر: «سرزمین هیچ مردی»

منطقه: اروپا

عکاس: دانیل چاتارد

مسابقه بزرگ عکاسان رسانه‌ای جهان برگزیدگانش را شناخت+آثار برتر

توضیحات عکس: تظاهرکنندگان در بدبورگ آلمان به تاریخ بیست و ششم اوت سال ۲۰۱۷ از محاصره پلیس فرار می‌کنند، سپس به جاده برمی‌گردند تا به مسیر راه‌آهن برسند که در امتداد آن معدن زغال‌سنگ «روباز هامباخ» قرار دارد و به سمت سه نیروگاه برق می‌رود. 

این معدن محلی که شامل سه بخش است حدود صد میلیون تن زغال سنگ تولید می‌شود. به گفته «OHCHR» تغییرات آب و هوایی ناشی از عملکرد انسانی، فراگیرترین تهدیدی برای محیط طبیعی و جامعه است که جهان تا به امروز تجربه کرده است. همه اینها در حالی است که اتحادیه اروپا اهدافی را برای کاهش بیش از ۵۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ و به صفر رساندن خالص تا سال ۲۰۵۰، تعیین کرده است. 

 

بخش پروژه‌های بلند مدت

نام اثر :«ماپوچه؛ بازگشت صداهای باستانی»

منطقه: آمریکای جنوبی

نام عکاس: Pablo E. Piovano

گفتنی است این عکاس جایزه صلح سبز، GEO را انجمن نشنال جئوگرافیک دریافت کرده است.

مسابقه بزرگ عکاسان رسانه‌ای جهان برگزیدگانش را شناخت+آثار برتر

توضیحات عکس: کودکان در گورستان ماپوچه، مایهو، لوس ریوس، شیلی، ژوئیه ۲۰۱۹، ماسک‌های Ngillatun می‌پوشند. جامعه محلی با موفقیت با ساخت سد برق آبی که می‌توانست محل تشریفات را سیل کند، مخالفت کرد. جوامع ماپوچه ساکنان بومی مناطقی هستند که اکنون بخشی از آرژانتین و شیلی هستند. زمین اجدادی آن‌ها برای استخراج معدن، جنگلداری و پروژه‌های برق آبی در شیلی و برای فرکینگ در آرژانتین مورد بهره برداری تجاری قرار می‌گیرد.

 

بخش پروژه‌های بلند مدت

نام اثر: «انقلاب میانمار»

منطقه: آسیا

نام عکاس: Ta Mwe/

مسابقه بزرگ عکاسان رسانه‌ای جهان برگزیدگانش را شناخت+آثار برتر

توضیحات عکس: سربازان نیروی دفاعی ملیت‌های کارنی (KNDF)، گردان ۰۸، سوار بر کامیون برای  رفتن به خط مقدم (برای تقویت شهرک دموسو) در ایالت کایا (کارنی) واقع در  میانمار آماده می‌شوند. 

 

 بخش پروژه های داستانی

نام اثر: «نبرد برای حاکمیت»

منطقه: آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه

نام عکاس: مایکل وارکاس برای فیلم «ستاره فیلیپین»

مسابقه بزرگ عکاسان رسانه‌ای جهان برگزیدگانش را شناخت+آثار برتر

توضیحات عکس: ماهیگیران فیلیپینی با قایق‌های‌شان در تاریخ بیستم سپتامبر سال قبل، در کنار یک کشتی تدارکاتی دولتی که نفت و غذا توزیع می‌کند، پهلو گرفته‌اند. این در حالی است که  چین در حال تقویت صنعت دریایی خود در جنوب این کشور است. این توجه، زندگی ماهیگیران فیلیپینی را دستخوش تغییرات منفی قرار داده است. طی این پروژه عملا زندگی ماهیگیران سنتی فیلیپینی و محل زندگی آنها با آسیب‌های جدی مواجه خواهد شد.

 

بخش پروژه‌‌های بلند مدت

نام اثر: «فرار»

عکاس: Zied Ben Romdhane

مسابقه بزرگ عکاسان رسانه‌ای جهان برگزیدگانش را شناخت+آثار برتر

توضیحات عکس: مرد جوانی در یک زمین فوتبال در غفسا. غفسا منطقه‌ای است  که وجود آن برای اقتصاد حیاتی است چراکه سرشار از معادن فسفات است. وجود این معادن می‌تواند آمار بیکاری اهالی غفسا را مرتفع کند، که اینطور نبوده است. باید گفت  اهالی کشور تونس پس از بهار عربی نسبت به بهتر شدن اوضاع بسیار امیدوار بودند اما یک دهه بعد بود که که بی ثباتی سیاسی، بحران‌های اقتصادی و بی عدالتی‌های اجتماعی بر زندگی مردم این کشور بخصوص جوانان آن تاثیر گذاشت. این پروژه که یک عکس از آن در جایزه عکاسی مطبوعاتی جهان برگزیده شده به بررسی زندگی جوانان تونسی می‌پردازد.

 

بخش آزاد

نام اثر: «جنگ؛ مقوله‌ای شخصی»

منطقه: خارکف در کشور اوکراین

نام عکاس: جولیا کوچتووا

مسابقه بزرگ عکاسان رسانه‌ای جهان برگزیدگانش را شناخت+آثار برتر

توضیحات عکس: کودکی در «Zelene» واقع در منطقه خارکف در حال تنظیم تابلوی «ایست بازرسی» است. همه این ها در حالی است که با توجه تلفات ده‌ها هزار نفری جنگ روسیه و اوکراین، هیچ نشانه‌ای از صلح وجود ندارد.

در حالی که رسانه‌های خبری، مخاطبان خود را با آمار و نقشه‌ها به روز می‌کنند اما توجه جولیا کوچتووا به عنوان عکاس یک سایت شخصی همچنان برای ثبت اتفاقات ادامه دارد. او عکاسی خبری را با سبک مستند کار می‌کند. مجموعه عکس‌هایش را می‌توان یک دفتر خاطرات با موضوع زندگی روزمره و جنگ تلقی کرد.

 عکاس یک وب سایت شخصی ایجاد کرده است که عکاسی خبری را با سبک مستند یک دفتر خاطرات ترکیب می‌کند تا به جهان نشان دهد که زندگی با جنگ به عنوان یک واقعیت روزمره چگونه است. 

 

بخش افتخارات

نام اثر: «به دنبال ساتیروی

منطقه: اروپا

عکاس: رنا افندی

این اثر مورد تحسین انجمن نشنال ژئوگرافیک قرار گرفته است. 

مسابقه بزرگ عکاسان رسانه‌ای جهان برگزیدگانش را شناخت+آثار برتر

توضیحات عکس: «Satyrus effendi» یک گونه پروانه نادر است که به نام رستم افندی نامگذاری شده است. رستم افندی کسی است که ده‌ها هزار پروانه را در سراسر مناطق مرزیِ مورد مناقشه بین ارمنستان و آذربایجان جمع آوری کرد. مرگ او در سال ۱۹۹۱، مصادف با آغاز دهه‌ها درگیری در منطقه رقم خورده است. عکاس رنا برای این پروژه رد پای پدرش را دوباره دنبال کرد. شخصی که او را در عکس می‌بینیم دوست و شاگرد افندی است که پارکف کازاریان نام دارد. پارکف و افندی بیش از یک دهه با هم به شکار پروانه‌ها می‌رفته‌اند.

 

بخش افتخارات

نام اثر: «بازماندگان»

منطقه: آفریقا

عکاس:  آرلت باشیزی، 

مسابقه بزرگ عکاسان رسانه‌ای جهان برگزیدگانش را شناخت+آثار برتر

توضیحات عکس: زمان عکس دوم نوامبر سال ۲۰۲۳ است. زنی که در عکس دیده می‌شود شیلا مکله نام دارد و مادر سه فرزند است که جنگ اتیوپی زندگی او را دچار تغییرات زیادی کرده است. او حین حمله سربازان اریتره به شهرش سه ماه مورد تجاوز قرار گرفته است. حال او یک آرایشگاه دارد و می‌توان گفت به زندگی عادی برگشته است. 

درگیری تیگری در اتیوپی، بین سال‌های  ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ منجر به کشته شدن حدود ۶۰۰۰۰۰ نفر شد و میلیون‌ها نفر با قحطی شدید مواجه شدند. تخمین زده می‌شود که طی جنگ مذکور، حدود ۱۰۰۰۰۰ زن قربانی خشونت جنسی شده‌اند. بسیاری از این زنان در انزوا به سر می‌برند چون توسط خانواده و جامعه طرد شد‌ه‌اند. 

 

بخش فرمت باز

نام اثر: «یک مکان گمشده»

منطقه: آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه

عکاس: آلتهیا کیسی

مسابقه بزرگ عکاسان رسانه‌ای جهان برگزیدگانش را شناخت+آثار برتر

توضیحات عکس: خلیج کالالا (منطقه شوالهاون)  در ۱۵ دسامبر  سال۲۰۱۹. مجموعه آثار  آلتهیا کیسی آثاری دستکاری شده از کشور زادگاه او هستند. او در این آثار به نا امیدی و وحشتش از ویرانی سال ۲۰۱۹  اشاره دارد؛ در این مقطع بیست آتش سوزی جنگلی در در نیو ساوت ولز استرالیا رخ داده است. این اتفاقات باعث شده اهالی منطقه بارها به تخلیه خانه‌هایشان بپردازند. و البته خطر آتش سوزی در نیو ساوت ولز همچنان وجود دارد.

 

بخش افتخاری

نام اثر: «لبه»

منطقه: آسیا

نام عکاس: زیشان ع لطیف

مسابقه بزرگ عکاسان رسانه‌ای جهان برگزیدگانش را شناخت+آثار برتر

توضیحات عکس: روستاییان مسلمان بنگالی از جزایر شنی که توسط رسوبات گل و لای در رودخانه برهماپوترا، هند، ژوئن ۲۰۲۳ تشکیل شده، به سرزمین اصلی منتقل می‌شوند. زمانی که بنگلادش در سال ۱۹۷۱ استقلال خود را اعلام کرد، بسیاری از هندوها و مسلمانان بنگالی به ایالت عمدتا هندو آسام در هند مهاجرت کردند؛ که به تنش‌ها دامن زد.

سال ۲۰۱۹ بود که دولت هند اعلام کرد که تابعیت بیش از یک میلیون و نهصد هزار نفر از هندی‌هایی که در بنگلادش زندگی می‌کنند، در هاله‌ای از ابهام است.

 

بخش افتخارات

نام اثر: آلودگی در رودخانه Cileungsi 

منطقه: اندونزی

عکاس: آری باسوکی

مسابقه بزرگ عکاسان رسانه‌ای جهان برگزیدگانش را شناخت+آثار برتر

توضیحات عکس: ساکنی در آبشاری که زمانی خوش منظره‌ترین بخش  رودخانه «Cileungsi» بوده به صید ماهی مشغول است. تاریخ ثبت این عکس ۲۷ اوت سال ۲۰۲۳ است.

موضوع قابل توجه در این اثر کف غلیظ روی آب  است که عمدتاً از شیرابه‌های زباله‌های صنعتی کارخانه‌های مجاور حاصل شده است.

 زباله‌های صنعتی و طولانی شدن فصل خشک، رودخانه Cileungsi را مسموم کرده و تامین آب پاک را برای منطقه Bekasi مختل نموده است. این تصویر نیاز فوری به حفاظت از محیط زیست در برابر اقدامات مضر صنعتی را برجسته می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز