خبرگزاری کار ایران

دبیر بخش «تله‌تئاتر» جشنواره تئاتر فجر:

محتوای تله‌تئاترها رویکرد هویت ایرانی-اسلامی دارد/ برای این پخش با صداوسیما تعامل کردیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۸۲۸

محسن سوهانی، ارزیابی تله‌تئاتر در حوزه کارگردانی را دارای دو بخش کارگردانی فنی و کارگردانی هنری می‌داند و معتقد است در بخش محتوایی نیز با توجه به رویکردی که انقلاب اسلامی به هویت ایرانی اسلامی دارد، آثار شرکت‌کننده با در نظر گرفتن ابعاد این محتوا، انتخاب شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جشنواره تئاتر فجر امسال با افزوده شدن پنج بخش، در مجموع در دوازده بخش برگزار می‌شود. تله‌‌تئاتر یکی از بخش‌هایی است که پس از چند سال تعطیلی در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دوباره احیا شده است. این بخش از ۲۷ تا ۳۰ دی‌ماه میزبان ۱۱ اثر از سراسر کشور خواهد بود. 

محسن سوهانی (دبیر بخش تله‌تئاتر جشنواره تئاتر فجر) درباره اهداف و برنامه‌های این بخش از جشنواره تئاتر فجر گفت: بخش تله‌‌تئاتر، پیش از این هم در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت، ولی در برهه‌ای از زمان شاید در حدود ۳ سال، در جشنواره تئاتر فجر حضور نیافت و امسال تصمیم بر آن شد تا دوباره در جشنواره حضور یابد. دلیلش هم این است که تله‌تئاتر یک ژانر میان‌رشته‌ای جذاب در میان هنرهای نمایشی، به‌ویژه تئاتر و تلویزیون است.

وی افزود: مدیریت سازمان صدا و سیما نیز توجه ویژه‌ای به این هنر دارد تا جایی که در مرکز «سیمرغ»، بخش و مأموریتی را برای تولید تله‌تئاتر در نظر گرفته‌ است تا این هنر رونق یابد.

سوهانی در ادامه بیان کرد: این هنر، برای مخاطبان نیز قالبی خاطره‌انگیز و جذاب است؛ به‌ ویژه آنکه یادآور دهه‌های ۶۰ و ۷۰ است. در آن دوران، آثار بسیار فاخری در این قالب تولید شد و به نمایش درآمد.

دبیر بخش تله‌تئاتر جشنواره تئاتر فجر درباره شیوه گزینش آثار راه‌ یافته به چهل و دومین جشنواره افزود: برای انتخاب آثار تله‌تئاتر، از همه مراکز صدا و سیما در سراسر کشور فراخوان‌هایی دراینباره اعلام شدند. اگرچه وجود بیماری کرونا در سال‌های پیش، باعث استقبال کمی در این زمینه شده بود، ولی امسال با استقبال خیلی خوبی از سوی هنرمندان روبه‌رو شد و آثار زیادی به دبیرخانه ارسال شدند که هم شامل تولیدات مراکز صدا و سیما و هم تولیدات بخش خصوصی هستند. آثار شرکت‌کننده، توسط هیئت داوران این بخش شامل آشا محرابی، بهرام ابراهیمی و مسعود فروتن مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت آثار مناسب، به جشنواره راه یافتند.

سوهانی درباره محدودیت‌های محتوایی آثار راه‌ یافته به رویداد امسال نیز گفت: ما برای محتوای آثار  محدودیت زیادی ایجاد نکردیم، اگرچه محتوا جایگاه ویژه خود را دارد، ولی فرم و ساختار هم حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: تله‌تئاتر در ارزیابی از منظر کارگردانی، دارای دو بخش کارگردانی فنی و کارگردانی هنری است و در بخش محتوایی نیز با توجه به رویکردی که انقلاب اسلامی به هویت ایرانی اسلامی دارد، با در نظر گرفتن ابعاد چنین محتوایی، داوران آثار را برگزیدند.

دبیر بخش تله‌تئاتر جشنواره تئاتر فجر امسال گفت: تأکید اصلی انتخاب آثار راه‌یافته را مهارت‌ها و توانایی‌های کارگردانی آثار عنوان کرد؛ چراکه با توجه به بخش فنی تله‌تئاتر، هم کارگردانی تصویری و هم کارگردانی هنری آنها دارای ارزش ارزیابی هستند. 

وی درباره امکانات برگزاری این بخش جشنواره نیز توضیحاتی داد. او گفت: با توجه به اینکه این گونه نمایشی، نیازمند امکانات اجرای صحنه‌ای نیست و امکانات آسان‌تری را می‌طلبد، در این موضوع مشکل خاصی وجود ندارد. همچنین امسال برای این بخش، امکان داوری و ارزیابی مردمی را نیز فراهم کرده‌ایم، بویژه آنکه یکی از آثار این بخش با موضوع انقلاب اسلامی و مبارزان انقلابی، در موزه عبرت اکران خواهد شد.

سوهانی درباره امکان نمایش آثار برگزیده جشنواره در رسانه‌های تصویری مانند تلویزیون گفت: البته این موضوع در قالب یک پیشنهاد به سازمان صدا و سیما ارائه شده است که امیدواریم مورد قبول این سازمان قرار گیرد و از این ظرفیت‌ها نیز استفاده شود.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: تله‌تئاتر دارای جذابیت‌ها و زیبایی‌های بسیاری است که شاید هم از سوی صدا و سیما و هم از سوی اداره هنرهای نمایشی مورد غفلت قرار گرفته باشد، ولی بعد از مدت‌ها با توجه ویژه‌ای که هر دوی این سازمان‌ها از خود نشان دادند، این بخش دوباره به جشنواره تئاتر فجر افزوده شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز