خبرگزاری کار ایران

قسمت بیستم برنامه «۲شات» منتشر شد/ بنای اولیه زندگی سختی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۴۸۸

قسمت بیستم برنامه ۲شات به میزبانی علی میرمیرانی، اولین برنامه روانشناسی شبکه خانگی کشور منتشر شد که علی میرصادقی به عنوان مهمان در آن حضور داشت و به بیان اثرات کاربردی علم روانشناسی در زندگی روزمره پرداخت.

به گزارش ایلنا، قسمت بیستم برنامه «۲شات»؛ اولین برنامه روانشانسی شبکه خانگی کشور به میزبانی علی میرمیرانی منتشر شد.

علی میرصادقی به عنوان مهمان در این برنامه حضور یافته و به بیان اثرات کاربردی علم روانشناسی در زندگی روزمره پرداخته است. 

میرصادقی در ابتدای صحبت‌های خود در این تاک شو گفت: هر وقت که انتظارات ما خیلی از زندگی قطعی شده باشد، این موضوع می‌تواند استرس و اضطراب ما را بالا ببرد و وقتی استرس و اضطراب بالا برود و از حد بگذرد عملکرد ما معمولاً پایین‌تر می‌آید و به همان حد نصاب خوبی که به ما قول داده بودند هم دست پیدا نمی‌کنیم. انسان یک توقعاتی دارد که نمی‌توان به او گفت این توقعات را نداشته باش ولی می‌توانیم به او بگوییم توقع تو لزوماً به معنی انصاف یا عدالت نیست. ما در زندگی باید انعطاف داشته باشیم و یکی از مهم‌ترین مولفه‌های شخصیتی هر آدمی انعطاف او خواهد بود. یک فرد هر چقدر توانمندی بیشتری داشته باشد منعطف‌تر است اما باید حق داد به انسانی که گویا می‌داند آینده چه می‌شود و وقتی آنچه تصور کرده اتفاق نمی‌افتد غمگین شد.

مهمان برنامه در پاسخ به سوال علی میرمیرانی در خصوص چگونگی مدیریت غافلگیری‌های زندگی عنوان کرد: در ابتدا باید بگویم به نظر من این جهانی که امروز در آن زندگی می‌کنیم با چیزی که ما یا طراحان آن فکر می‌کردیم فرق دارد. در پنجاه سال اخیر تمام تلاش‌های طراحان زندگی در دنیا این بوده که انسان زندگی راحت‌تری داشته باشد ولی می‌بینیم که بیشتر میزان افسردگی و اختلالات روانی و همچنین نارضایتی از زندگی در تمام دنیا خیلی مسری‌وار در حال حرکت است. دلیل آن شاید این باشد که ایده ما در طراحی زندگی مدرن این بوده که قصد داشتیم انسان را از درد و سختی کشیدن دور کنیم ولی واقعیت این است که زندگی سختی‌ها را به روش‌های مختلف مقابل ما قرار می‌دهد. بنای اولیه زندگی سختی است.

وی ادامه داد: ما در اولین روز به دنیا آمدن در اتاق جراحی هستیم با تعدادی آدم غریبه. تا چند ماه توان صحبت نداریم و تنها با گریه با دیگران حرف می‌زنیم. دوران کودکی و مدرسه و بعد دوران بلوغ هر کدام سختی‌های خود را دارند و درس و تحصیل ادامه دارد تا دانشگاه و همچنان این مسائل ادامه دارد. پس اگر بنای زندگی سختی نیست شاید من به زندگی خوب نگاه نکردم. پلتفرمی که در کتاب‌های خودیاری در دنیا وجود دارد که می‌گوید چگونه شاد باشیم با اساس زندگی مغایرت دارد. به نظر من و خیلی از صاحب سبک‌ها که من از آن‌ها پیروی می‌کنم زندگی در قدم اول به شکلی است که ما باید با سختی‌های آن روبه‌رو شویم. کسی که نتواند با سختی‌ها کنار بیاید احتمالاً توانمندی خیلی شاد بودن را هم نخواهد داشت.» 

 علی میرصادقی تصریح کرد: انسان وقتی توقع اتفاق بد را ندارد حال بدی را تجربه می‌کند که مبادا اتفاق بدی پیش بیاید. برخی افراد وارد بعضی کارها نمی‌شوند که مبادا شکست بخورند. دوری گزینی از آسیب خود بزرگ‌ترین آسیب است. وقتی کسی همیشه به دنبال این است که آسیب نبیند زندگی کردن را از دست می‌دهد. او زندگی را از دست می‌دهد برای اینکه می‌خواسته در زندگی آسیب نبیند.

مهمان بیستمین قسمت برنامه ۲شات با اشاره به ورود انسان به زندگی مدرن گفت: زندگی مدرن به ما قول داد زندگی برای ما آسوده شود ولی ما بهای آن را دادیم زندگی آسوده نشد. راه حلی که تصور کردیم داریم خودش یک مسئله است. به جای اینکه به ما یاد بدهند که بخشی از زندگی در کنترل تو نیست و باید بتوانی با آن کنار بیایی و تو دل این سختی بروی به ما قول دادند مشکلاتمان با خرید پکیج درآمدزایی در مورد کسب و کار، خرید وسایل ورزشی برای تناسب اندام و… زندگی ما بهتر شود. در این سال‌ها افراد بیش از نسل‌های گذشته از پیری می‌ترسند چرا که به آن‌ها قول جوانی، زیبایی و ماندگاری داده شده است. ما در یک زندگی آگاهانه از سختی کشیدن دور نمی‌شویم بلکه انتخاب می‌کنیم چه سختی بکشیم. 

علی میرصادقی با بیان اینکه آدم‌ها به دنبال حس رضایت از زندگی هستند عنوان کرد: «در روانشناسی و متد مثبت نگر به این می‌گویند شکوفایی. یعنی شما دوست دارید به بالاترین سطح از حس رضایت از زندگی دست پیدا کنید. اگر از جوانان بپرسید مقصد شما کجا است می‌گویند دوست دارند به شادی برسند، در آرامش باشند یا می‌گویند می‌خواهیم موفق باشیم. تمامی این موارد در مقابل مفهوم زندگی بسیار کوچک هستند. باید به آدم‌ها گفت باید شکوفا شوید. در وجود شما امکاناتی وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخت و این پرداخت نیازمند سختی است. نکته اینجا است که سلول‌ها و مدارهای عصبی در انسان برای تنبلی ساخته شده‌اند که فرد باید با تمرین کردن جریان‌های اهمال‌گر به جریان‌های سختی‌گرای آگاهانه تبدیل شوند.» 

 علاقمندان می‌توانند قسمت بیستم این تاک شو را به شکل کامل در پلتفرم فیلیمو تماشا کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز