خبرگزاری کار ایران

چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزیدگان خود را شناخت

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۱۲۳۰

مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شامگاه روز سه‌شنبه دوم آبان در برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران مهدی سلوکی به عنوان مجری اظهار کرد: از آنچه که دیدم و شنیدم متوجه شدم استقبال خوبی از این رویداد شده است. آنچه که برای بچه‌ها در دنیا رقم می‌خورد اصلا دوست داشتنی نیست. آرزوی پایان ظلم و سیاهی و هر آنچه معنای غیرانسانی دارد را دارم و امیدوارم ندای پایان ظلم و پیروزی مظلوم به گوش همه برسد.

وی افزود: امشب تعداد زیادی برنده و جایزه داریم، امشب شب فیلمسازان و به معنای واقعی عاشقان سینما است. خیلی‌ها ادعای عشق به سینما را دارند. خیلی ها دوست دارند دیده شوند و... اما حقیقت این است که عاشق واقعی سینما کسی است که برایش زحمت بکشد و در گرما و سرما کار کند.

در ادامه مهدی آذرپندار (دبیر جشنواره) اظهار کرد: پیش‌تر عرض کرده بودم که قصد ندارم گزارش بدهم چون فکر می‌کنم همه یک بالا سری داریم که گزارش کار ما را می‌داند. یک گزارش فقط باید به مدیران بدهیم که ارائه می‌شود مهم تر از همه گزارش به علاقه‌مندان سینما و فیلمسازان است که البته آنان هم آمدند و دیدند.

وی افزود: امیدوارم اگر خواستند روزگاری از دوره چهلم یاد کنند این دوره را با استقبال یاد کنند برای من مهم تر از همه همین بود. امیدوارم سال‌های سال جشنواره را در شرایطی برگزار کنیم که هیچ‌جنگی نباشد و این ظلم ۷۵ ساله صهیونیست‌ها برطرف شود و در شرایطی که فلسطین آزاد شده و هیچ ظلمی در دنیا نیست این جشنواره را برگزار کنیم.

در ادامه مراسم یادبود شهید امیر اسکندر یکه تاز از شهدای انجمن سینمای جوانان برگزار شد.

سینمای اسلامی می‌تواند سینمای مترقی باشد

در ادامه این مراسم محمد خزاعی (رییس سازمان سینمایی) پشت تریبون حاضر شد و گفت: امسال شاهد جشنواره‌ای متفاوت بودیم، دوره چهلم نقطه عطفی در میان جشنواره‌های این سال‌ها بود، در بررسی اجمالی که داشتیم در جشنواره‌های داخلی و خارجی چنین استقبال و ارسال آثار بی سابقه بود. امسال سیاستگذاری سازمان سینمایی که تنوع در ژانرها بود به بار نشست، ژانرهای خوب، کارگردانان خوب و فیلم‌های خوبی داشتیم. 

خزاعی خاطر نشان کرد: نگاه جدی نسبت به شهرستان‌ها ارتقا پیدا کرد و توجه به مسائل جدی کشور مثل جمعیت و فرزندآوری در جشنواره دیده می‌شد. در تفاوت این دوره باید بگویم نسلی جوان و امیدوار دیدیم که آثار قابل اعتنایی خلق کرده بودند. من اکثر فیلم‌ها را دیدم و بر خود بالیدم که چنین نسلی در کشور پرورش پیدا کردند.

وی افزود: یکی از مهمترین کشورهای جهان اسلام در حوزه سینما جمهوری اسلامی است. ما در دنیا صاحب سینما هستیم و در کشورهای تمام مکاتب دینی، جمهوری اسلامی جزو کشورهای معتبر است. انتظار از سینمای ما در دنیا متفاوت است. واژگان مختلفی درباره سینما دینی بکار برده شده است، زمانی سینمای دینی گفته میشد، یک زمان سینمای معناگرا، یک زمان عنوان سینمای ملی بر آن گذاشته شده است اما امروز همه این واژه‌ها در نظریه سینمای اسلامی است و باید تلاش کنیم سینمای اسلامی داشته باشیم. دوستان در تبیین نظریه سینمای اسلامی عجله نکنند الان دوستان روشنفکر موضع می‌گیرند اما سینمای اسلامی یعنی سینمای پیشرو و عدالت‌خواهانه و ستم ستیز، اسلام دین مترقی است. 

رییس سازمان سینمایی در ادامه گفت: سینمای اسلامی می‌تواند سینمای مترقی باشد. اگر نظریه سینمای اسلامی در کشور شروع شود که ما مقدمات آن را فراهم کرده‌ایم خیلی از مشکلات حل می‌شود و جهان اسلام منتظر این نوع سینماست. امروز سینمای اسلامی می‌تواند برندی برای کشورهای مسلمان با شاخص‌های مرتبط به خود باشد، پس تلاش می‌کنیم این سینما محقق شود و بازدارنده نباشد و دستورالعمل‌هایی برای آن داشته باشیم. یکی از مشکلات جوامع بشری امروز فاصله گرفتن از دین است. امروز خیلی از ماها دچار پریشان احوالی و گرفتاری هستیم. بحث، صرفا اقتصادی نیست بلکه حالمان خوش نیست و به این دلیل است که از خدا فاصله گرفته‌ایم.

در ادامه جوایز بخش بین‌الملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اهدا شدند.

جایزه حقیقت جویان به سمیح ساغمان‌ برای مستند «گلاب گل» از افغانستان اهدا شد.

جایزه راه ابریشم به فیلم «میراث باد» به کارگردانی نسیم سهیلی اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم تجربی هم به یه یوان برای فیلم «اکنون» از چین اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم مستند به کیت مک مولتن برای فیلم «برلین کوچک» از فرانسه اهدا شد.

جایزه بهترین پویانمایی به سیمونه ماسی برای فیلم «وقتی جنگ تمام شود» از ایتالیا اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم داستانی بخش بین‌الملل به حسن حکمت‌روش برای فیلم «همه چیز به نظر آقای کاف بستگی دارد» از ایران اهدا شد.

جوایز نهادها و سازمان‌ها در جشنواره فیلم کوتاه تهران به شرح زیر مشخص شدند:

جایزه سوم بنیاد بین‌المللی ۱۵ خرداد به‌ «باشه برای فردا» به کارگردانی علی رحیمی اهدا شد.

جایزه دوم این بنیاد به «زاک» ساخته علی خسروی اهدا شد.

جایزه اول این بنیاد نیز به مهدی برجیان برای «فیل سفید» تعلق گرفت.

جایزه سازمان تبلیغات به محمد علیزاده برای «شریف» تعلق گرفت.

جایزه کتاب و سینما هم به مرتضی علیزاده فرد برای «خوانا بنویسید» اهدا شد.

جایزه شهرداری نیز به فیلم های «خوانا بنویسید» و «شورشی» اهدا شد.

زمانش رسیده سینمایی رشد کند که انتقال دهنده فریاد مظلومان باشد

در بخشی از مراسم اختتامیه محمدامین توکلی زاده معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران روی صحنه رفت و گفت: ما فراموش نمی‌کنیم که طفل نوجوانی بودیم و تلویزیون هشدار می‌داد که تصاویری که قرار است پخش کند را افراد مبتلا به ناراحتی قلبی نبینند، موضوع این بود که بازوی یک نوجوانی که به سمت صهیونیست‌ها سنگ پرتاب کرده بود را شکستند. این تصاویر متاثر کننده بود اما الان هر روز غزه بمباران می‌شود، گویا تصمیمی گرفته شده است تا ظلم عادی شود. 

وی افزود: اسراییل از ابتدا شروع به مظلوم‌نمایی کرد مثلا گفت که حماس کودکان آنها را سر بریده اما نتوانست تصویری ارائه کند اما حتما تصویرسازی و حتما هولوکاستی دیگر را جعل می‌کنند. حتما سینمایی که رگ معیشت آن به نظام ظلم بسته است به یک جعل هولوکاست دیگر دست می‌زند اما اینبار جلوی آنها ایستادگی می‌شود. یک گروه کوچک فلسطینی نه یک دولت نه یک ارتش گروهی که هواپیمای جنگی ندارد، نظام اطلاعاتی ندارد، ۷۰ سال است که در محاصره است، تلفن‌هایش در شنود است اما به ناگاه طوفانی بر پا می‌شود که هرچه تلاش می‌کنند این آبروریزی را پنهان کنند نمی‌شود. از بزرگترین دیوار آهنی رد می‌شوند گرچه لحظه به لحظه شهید می‌شوند اما موفق شدند. ما از سینمای کشورهای سلطه انتظاری نداریم اما شاید زمانش رسیده یک سینمای دیگر شروع به کار کند و آن سینمایی است که انتقال دهنده فریاد مظلومان باشد و نگذارد یک هولوکاست دیگر جعل شود، باید سمت مظلوم ایستاد. صدای مظلومیت مردم غزه از گوشه گوشه دنیا بلند می‌شود. همان دانشگاه‌ها و تیم‌های فوتبال که خودشان درست کرده بودند صدای غزه شدند خوشحالیم سینمایی داریم که می‌تواند ندای مظلومان باشد.

در ادامه مراسم بزرگداشت داریوش یاری (کارگردان سینما) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و مهدی آذرپندار دبیر جشنواره چهلم برگزار شد.

همه دفاتر شهرستان‌ها را نوسازی می‌کنیم

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دیگر سخنران اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: کودکان مظلوم و بی پناه غزه توسط رژیمی که اساسش قتل و غارت بوده کشته می‌شوند و امیدوارم به زودی اضمحلال این رژیم را ببینیم.

وی افزود: جشنواره فیلم کوتاه تهران به دوره چهلم رسیده و چهل عددی است که در ادبیات دینی ما مقدس است، از این عدد برای به تکامل رسیدن هر چیز یاد می‌شود، وقتی حضرت موسی برای گفتگو با پروردگار به کوه طور به عدد چهل ختم می‌شود، پیامبر در چهل سالگی به بعثت مبعوث شد. امیدواریم چهلمین دوره جشنواره آغاز یک حرکت تکاملی جدید مبتنی بر شناخت از نیازهای جامعه ایرانی باشد. 

وزیر ارشاد تاکید کرد: با دیدن صف‌های طولانی بسیار امیدوار شدیم. امیدواریم ریل‌گذاری‌هایی که صورت گرفته به ثمرات دلنشینی منجر شود. ما رسالت‌های مختلف در سینما داریم و امیدوارم سینمای ما بازتابی از این رسالت باشد و صدای مظلومان از این سینما شنیده شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: من افتخار داشتم در یکی از جشنواره‌های منطقه‌ای انجمن به نام دنا در یاسوج باشم؛ با وجود اینکه این شهرستان از حداقل‌های زیر ساختی محروم است و حتی سینمای چندانی در این استان وجود ندارد پسران و دختران یاسوجی درعرصه سینما فعال بودند. یکی از سیاست‌های خوب ما توجه به دفاتر انجمن در شهرستان‌های مختلف است و ما با ارائه تجهیزاتی همه دفاتر را نوسازی می‌کنیم و به به آقای آذرپندار و خزاعی گفتیم شماره حساب دفاتر را بدهند تا بودجه‌ها مستقیم به حساب دفاتر واریز شود. ما به سینمای امیدبخش معناگرا توجه می‌کنیم.

وزیر ارشاد در پایان یادی از مرحوم آتیلا پسیانی، داریوش مهرجویی و وحیده محمد‌ی‌فر کرد و گفت: امیدوارم شما سینماگران جوان افتخارات بیشتری نسبت به گذشته برای آینده این سرزمین به یادگار بگذارید.

در ادامه جوایز بخش مسابقه سینمای ایران به شرح زیر اهدا شد:

جایزه بهترین فیلم پویانمایی به فاطمه جعفری برای «ده سالگی» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین تحقیق و پژوهش در فیلم مستند به احمد صراف یزد برای «تا بادها یادها را نبرند» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین مستند به هادی شریعتی برای «سایه سلطان» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم مستند به فاطمه مرزبانی برای «دیواره‌های مرز» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین کارگردان فیلم تجربی به رضا دانش پژوه برای فیلم «حجم تراکم» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم تجربی به محمد کچویی برای فیلم «پا د بوره» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری به امین جهانی برای طراحی صحنه و لباس «خودکشی به سبک نیچه» رسید.

جایزه این بخش نیز به محمدرضا سامیان برای بازی در فیلم «بازسازی» اهدا شد

جایزه بهترین صدای فیلم به سامان شهامت و بهنیا یوسفی برای فیلم «تاکسیدرمیست» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین تدوین به مصطفی ربانی برای فیلم «روزی روزگاری سینما» اهدا شد.

جایزه بهترین تدوین به حمید نجفی راد برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمبرداری به علی طالبی برای فیلم «یوفو» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم‌نامه‌ اقتباسی به پیام کردستانی برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم‌نامه به محمد منصوبی برای فیلم «مدیر مدرسه» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم کوتاه از نگاه ملی به محسن مجیدپور و محمد علیزاده‌فرد برای فیلم «شریف» رسید

جایزه ویژه دبیر به زهره صباغیان برای «اذان صبح به افق یزد» اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران به علی علیزاده برای «قوتار» اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردان فیلم داستانی به حمید حسینی و مهدی حسینی برای فیلم «یوفو» اهدا شد.

جایزه بخش شاخه زیتون از نگاه رییس سازمان سینمایی به هاشم مسعودی و مجتبی احسانی برای فیلم «شورشی» اهدا شد.

جایزه دیگری در این بخش از نگاه رییس سازمان سینمایی به زهرا ترکمن‌لو برای «صونا» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم در بخش سینمای ایران به پیام کردستانی و بهمن رضائی برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه» اهدا شد.

جایزه‌ بزرگ جشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان بهترین فیلم به علی علیزاده برای فیلم داستانی «قوتار» از ایران اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان نیز به فرهاد شنتیایی و سماع اسماعیل‌دخت برای فیلم «مورچه» اهدا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز