خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور:

میراث ناملموس می‌تواند در گسترش صلح و کاهش منازعات نقش آفرین باشد

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۸۶۸۰

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: میراث ناملموس ظرفیت پایان ناپذیر و گنجینه بزرگی از ثروت و دارایی‌های مشترک همه کشورهای عضو است و هنر استحصال از آن برای تاب‌آوری و تحقق زندگی زیبا انتظار همگانی است.

به‌ گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی دارابی (قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور) در مراسم افتتاحیه نشست تخصصی زیر منطقه‌ای «میراث‌فرهنگی ناملموس و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی و تأثیرات آن در آسیای غربی و مرکزی با تأکید ویژه بر نقش فعالان غیر دولتی» که در اصفهان برگزار شد، گفت: از اصفهان سرزمین شهیدان و مجاهدان، استان قطب میراث‌فرهنگی و گردشگری و سرزمین صنعت و هنر، مساجد، مدارس، خانه ها، آتشکده‌ها و کلیساهای تاریخی ایران زمین، شهر مناره‌ها، باغ‌ها، کاخ‌ها، از میدان نقش جهان، از عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله از آنچه که به «نصف جهان» شهرت دارد، صحبت می‌کنم.

او ادامه داد: براستی تصور جهانی بدون ایران، ایرانی بدون اصفهان و اصفهانی بدون نقش جهان بس دشوار است و این است که اصفهان در جهان می‌درخشد.

دارابی تصریح کرد: ما وقتی از میراث‌فرهنگی تاریخ و تمدن ایرانی و در یک کلام از «ایران فرهنگی» سخن می گوییم، از ملت و تاریخی به قدمت بیش از 7‌هزار سال که سابقه سکونت بشری بیش از یک میلیون سال را در خود ثبت کرده است سخن می گوییم.

رئیس شورای حکام مرکز مطالعات منطقه ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو گفت: در ایران بیش از یک میلیون اثر داریم که نزدیک به 35‌هزار اثر آن ثبت ملی شده است، همچنین با 27 اثر ثبت شده در فهرست جهانی میراث ملموس و طبیعی و 21 عنصر ثبت شده میراث ناملموس جزو 10 کشور نخست و برتر دنیا قرار داریم.

کاروانسراها یکی از شاهکارهای معماری و شهرسازی ایرانیان محسوب می‌شود

او افزود: جدیدترین اثر ثبت شده ایران در چهل و پنجمین نشست عمومی کمیته میراث جهانی یونسکو در ماه گذشته در ریاض عربستان بود که 54 کاروانسرای ایرانی با اجماع همه کشورهای عضو ثبت شد،  کاروانسراها یکی از شاهکارهای معماری و شهرسازی ایرانیان محسوب می‌شود و نقش اساسی در تأمین امنیت، جان پناه، اطلاع رسانی، تجارت، داد و ستند در ادوار و زمان های مختلف تاریخی داشته است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور اظهار کرد: ما در ایران بیش از یک‌هزار کاروانسرا داریم که 700 مورد آن ثبت ملی و از این میان 54 مورد ثبت جهانی شده است.

دارابی گفت: میراث ناملموس آن روح شکوفا در گاهواره زمین است که می تواند به یمن حضور انسان و مواهب سرزمینی چون مادری مهربان طبیعت را در حدود و ثقور بیکران در نیام پاسداشتی پایدار مصون بدارد.

میراث ناملموس می‌تواند در گسترش صلح، دوستی، مودت، کاهش منازعات، درگیری‌ها نقش آفرین باشد

او تأکید کرد: امروز جهان بر مدار « ممتاز فرهنگ و میراث‌فرهنگی» می چرخد. همه دستاوردها و اختراعات بشری در خدمت حفظ و صیانت از «گنجینه فناناپذیر» باید قرار گیرند. چرا که امروزه در عصر ارتباطات، سرعت خیره کننده تکنولوژی، دگرگونی مناسبات جهانی، این میراث‌فرهنگی و بطور مشخص میراث ناملموس است که می‌تواند در گسترش صلح، دوستی، مودت، کاهش منازعات، درگیری‌ها نقش آفرین باشد و پارادایم میراث ناملموس را به مثابه گفتمان غالب بشری برای عبور از سختی‌ها، مصائب، چالش‌ها و گسترش مهر، صلح و نوعدوستی برای همه ملت ها فارغ از نژاد، ملیت، مذهب به ارمغان آورد.

رئیس شورای حکام مرکز مطالعات منطقه ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو افزود: از همین رو است که ما می بینیم اگر در عرصه سیاست و مناسبات خارجی تزاحم و تقابل میان برخی کشورها وجود دارد اما در عرصه میراث ناملموس همکاری، وفاق جایگزین آن است. تدوین و ثبت پرونده‌های چند ملیتی و مشارکتی کشورها با یکدیگر نمونه بارز این نوع همکاری‌های سازنده است.

دارابی تصریح کرد: بیستمین سالگرد تصویب کنوانسیون حفاظت از میراث ناملموس به مثابه سندی هوشمند در راستی پاسداری از دستاوردهای عظیم انسان در دانش و فن‌آوری و ترویج ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری است که ما را بر آن داشت بدین مناسبت برگزاری نشست میراث‌فرهنگی ناملموس و تاب آوری در برابر تغییرات اقلیمی و تأثیرات آن را در آسیای غربی و مرکزی با تأکید بر نقش فعالان غیر دولتی را برگزار کنیم.

معاون میراث‌فرهنگی کشور بیان کرد: براستی جهان امروز که نظام مسائل آن، چالش‌ها و ابر چالش‌هایی که با آن روبرو است آیا راهی جز همکاری، انتقال تجارب، آموزش، تفاهم و کاهش منازعات را برای برون رفت از این چالش ها را پیش رو دارد؟

تغییرات اقلیمی، بلایای طبیعی و فرونشست را باید کشورها با کمک یکدیگر حل کنند

او افزود: تغییرات اقلیمی، بلایای طبیعی چون سیل و زلزله، فرونشست، گرد و غبار، بحران آب و ده ها مسأله از این دست را باید کشورها با کمک یکدیگر حل کنند تا سیاره زمین با مخاطرات، بحران ها و خسارت های کمتری به نفع زندگی بشری قابل سکونت و ادامه حیات باشد.

دارابی اظهار کرد: همه ما به خصوص اعضای مرکز میراث ناملموس در آسیای غربی و مرکزی بیش از پیشین محتاج همکاری، انتقال تجربه و کمک و یاری همدیگر هستیم. میراث ناملموس ظرفیت پایان ناپذیر و گنجینه بزرگی به عنوان «ثروت و دارایی‌های مشترک» همه کشورهای عضو است و هنر استحصال از آن برای تاب آوری و تحقق زندگی زیبا انتظار همگانی است.

رئیس شورای حکام مرکز مطالعات منطقه ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو گفت: در عصر امروزی رابطه معنادار میان اندازه دولت و جامعه مدنی وجود دارد. هر قدر اندازه دولت کوچکتر و اندازه جامعه مدنی بزرگتر باشد این نشانه بارزی از یک حکمرانی مطلوب و مدیریت درست است.

او ادامه داد: سمن‌ها، سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌های غیر دولتی (N.G.O) امروزه در بسیاری از جوامع در نقش پیشران ایفای مسئولیت می‌کنند. هر قدر قدرتمندتر، مستقل تر و کارآمدتر باشند به همان میزان برای منافع ملی و مصالح جهانی کاربست بیشتری دارند.

عرصه میراث‌فرهنگی جایگاه نقش‌آفرینی فعالان غیر دولتی است

معاون میراث‌فرهنگی کشور اظهار کرد: عرصه میراث‌فرهنگی جایگاه نقش‌آفرینی فعالان غیر دولتی است. قوانین، مقررات، سیاست‌ها، باید این امر را تسهیل و یاری کند. مدیران و مسئولان عملاً آن را مورد حمایت قرار دهند. امیدوارم در این نشست سازوکارهای مناسبی برای تحقق این مهم چاره اندیشی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز