خبرگزاری کار ایران

در نشست گروه موزه‌های بنیاد مستضعفان مطرح شد:

کمتر از ۵ درصد آثار بنیاد مستضعفان در موزه‌ها به نمایش درآمده/ محدودیت‌های تکنولوژیک مانع تحقق اهداف موزه داری نوین

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۵۹۰۶

مدیر توسعه مجموعه موزه‌های دفینه مطرح کرد: حدود ۱ میلیون قطعه و تکه در گنجینه های بنیاد مستضعفان داریم و کمتر از ۱۰ هزار اثر در معرض نمایش داریم. بهترین حالت آن است که بتوانیم حدود ۵۰۰ هزار شی را نمایش دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اصحاب رسانه به مناسبت گرامی‌داشت روز خبرنگار از موزه دفینه بازدید کردند و نشست خبری با حضور مسئولان گروه موزه های بنیاد مستضعفان برگزار شد.

محسن قانونی (مدیر توسعه مجموعه موزه‌های دفینه) با اشاره به آنکه دوره تحول را از چند سال پیش آغاز کرده‌اند گفت: موزه‌هایی همچون اتومبیل، پول، زمان، دفینه و.... ساخته و راه‌اندازی شد و اکنون تمرکزمان بر حوزه موزه‌داری است. چنانکه ۲۰۰ درصد افزایش مخاطب را در سال گذشته ثبت کردیم و به حوزه محتوایی نیز ورود کردیم.

او ادامه داد: توسعه فضاهای موزه ای و تمرکز زدایی از تهران را مد نظر داریم و گنجینه بافته‌های کویر ایران در قالب موزه تار و پود در یزد در هفته میراث‌فرهنگی در سال ۱۴۰۳ افتتاح خواهد شد. در شهرهای کمتر برخوردار دیگر نیز موزه‌هایی افتتاح خواهیم کرد چنانکه به زودی در شیراز، بیرجند و تبریز موزه خواهیم داشت. در رامسر نیز هتل قدیم را داریم که احیا خواهد شد.

قانونی در پاسخ به این سئوال که گفته شد در شهرهای کمتر برخوردار موزه ساخته خواهد شد پسرا  شیراز و تبریز در میان گزینه‌ها قرار دارند، تصریح کرد: در شیراز و تبریز با کمبود موزه روبه رو هستیم و حتا در تبریز هنوز موزه فرش نداریم این درحالی است که یکی از تعهدات تبریز به یونسکو داشتن موزه فرش است. اینکه شهرها دارای آثار تاریخی و باستانی متعدد باشند به معنای غنی بودن به لحاظ موزه‌های فعال نیست. شیراز و تبریز نیز همچون اصفهان از کمبود موزه رنج می‌برند. همچنین باغ ایرانی را در باغ اکبریه بیرجند خواهیم داشت و در شیراز نیز موزه فرهنگ و هنر شیراز را در نظر داریم.

مدیر توسعه مجموعه موزه‌های دفینه با اشاره به آنکه یکی از وظایف بنیاد مستضعفان رسالتهای اجتماعی است، گفت: موزه سازی یکی از عناصر تحقق این رسالت است و وظیفه بنیاد آن است که با توجه به آثاری که در اختیار دارد در صدد موزه سازی برآید. 

او درخصوص روایت اشیا و اجرای QR کد برای ویترین‌های موزه‌ ها گفت: برای موزه دفینه در تلاش هستیم تا پادکست دفینه را تولید کنیم و همچنین در حوزه AR و VR قصد داریم ورود کنیم. البته درحال حاضر تمرکزمان بر توسعه موزه داری  در شهرستان‌هاست.  

قانونی تصریح کرد:حدود ۱ میلیون قطعه و تکه اثر تاریخی و باستانی در گنحینه ها داریم و تاکنون کمتر از ۱۰ هزار اثر در معرض نمایش داریم. بهترین حالت آن است که بتوانیم حدود ۵۰۰ هزار شی را نمایش دهیم. تاکنون کمتر از ۵ درصد آثار دراختیار بنیاد مستضعفان در موزه‌ها به نمایش درآمده است. سیاست آن است آثار به نمایش گذاشته شوند و خزانه ها سبک‌تر شوند. فرآیند اصالت سنجی آثار نیز مد نظر است. مطمئن هستیم که آثار غیر اصیل در موزه‌ها به نمایش در نمی آیند. 

مدیر توسعه مجموعه موزه‌های دفینه درخصوص موزه داری نوین و جذب مخاطب گفت: محدودیت‌هایی بیشتر در بخش تکنولوژی داریم که مانع تحقق اهدافمان در حوزه موزه داری نوین شده. اما در حوزه تولید محتوا از ساخت مستندات متنوع، همکاری با دانشگاه‌ها و ... را در نظر داریم. با هدفمان فاصله داریم اما سعی امان را می‌کنیم.

او درخصوص مرمت آثار نیز گفت: به صورت تخصصی ۱۵ تا ۲۰ مرمتگر حرفه‌ای را جذب کرده‌ایم. فراخوان عمومی اعلام و مصاحبه انجام و بهترینها انتخاب شدند. در حوزه مرمت روشهای پیشگیرانه اجرا می‌شود و موسسه رویکرد مرمت علمی و دانشگاهی را در نظر دارد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز