خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری تئاتر صاحبدلان مطرح شد؛

هدف «صاحبدلان» تولیدات سالانه و استحکام زیرساخت‌های تئاتر استان‌هاست/ اندیشکده تئاتر دینی تاسیس می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۶۷۹۷

نشست خبری و مراسم رونمایی از پوستر بخش بین‌الملل تئاتر «صاحبدلان» امروز دوشنبه بیست و دوم خردادماه در سالن جلسات دفتر موسیقی وزارت ارشاد برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین رونمایی از پوستر و نشست خبری بخش بین‌المللی رویداد نمایش‌های دینی، «صاحبدلان» صبح امروز، دوشنبه بیست و دوم خردادماه، با حضور کاظم نظری (مدیرکل اداره هنرهای نمایشی)، محمدحسین فائری (مدیرکل اداره ارشاد قزوین)، محمود فرهنگ (دبیر جشنواره صاحبدلان) برگزار شد.

در ابتدای مراسم پس از پخش آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی ایران، از پوستر بخش بین‌الملل رویداد «صاحبدلان» رونمایی شد.

هدف «صاحبدلان» تولیدات سالانه و استحکام زیرساخت‌های تئاتر استان‌هاست/ اندیشکده تئاتر دینی تاسیس می‌شود

برگزاری اولین دوره بین‌المللی پس از سیزده سال

سپس مدیرکل ارشاد قزوین گفت: این اولین دوره بین‌المللی جشنواره تئاتر «صاحبدلان» است که در استان قزوین برگزار می‌شود و ما و دیگر همکاران در شهرمان میزبان هنرمندان و مخاطبان تئاتر  خواهیم بود. 

محمدحسین فائزی افزود: بخش بین‌الملل «صاحب‌دلان» از ۲۸خرداد تا یکم تیرماه برگزار می‌شود و طی این اتفاق میزبان چند گروه از کشورهای عمان و عراق هستیم. گروه‌های استانی نیز طی روزهای تعیین شده به اجرای آثارشان می‌پردازند. 

وی افزود: امیدوارم «صاحبدلان» در زیست بوم استان قزوین هنر پرور باشد و در مسیر درست حرکت کند وما نیز  بتوانیم گستره آنرا افزایش دهیم. 

مدیرکل اداره ارشاد استان قزوین در پایان صحبت‌هایش، گفت: از آقای فرهنگ دبیر جشنواره و دکتر کاظم نظری مدیرکل اداره هنرهای نمایشی برای برگزاری این رویداد در استان قزوین تشکر می‌کنم.

هدف اداره کل هنرهای نمایشی تقسیم رویدادها در کل کشور است

سپس مراسم کاظم نظری گفت: رویکرد ما در مرکز هنرهای نمایشی در برگزاری برنامه‌ها تقسیم رویدادها در کشور است و در «صاحبدلان» هم به این قضیه توجه جدی داشته‌ایم. 

وی بیان کرد: این موضوع را هم مدنظر داشته‌ایم که استان قزوین گروه‌های حرفه‌ای و مخاطبان جدی دارد و گونه مذهبی در این منطقه از کشور بسیار مورد توجه است. 

نظری تاکید کرد: مهم این است بتوانیم زیرساخت‌های نمایش‌های استانی را تقویت کنیم و هدف از انتقال جشنواره «صاحبدلان» به استان قزوین همین است. 

وی افزود: آقای فرهنگ و دبیرخانه در استان، همچنین دکتر فائزی مدیر کل اداره ارشاد قزوین برای برگزای بهتر اولین دوره بین‌الملل «صاحبدلان» زحمات زیادی کشیدند و آقای فائزی و دیگر مسئولان قزوین پذیرفتند در این استان میزبان میهمانان خارجی ما باشند. 

نظری در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره افزایش بودجه تئاتر گفت: مسئولان مربوطه قولهایی داده‌اند و قرار است بودجه‌ای ویژه دریافت کنیم. رایزنی‌ها انجام شده تا پس از دریافت بودجه آنرا به تئاتر تزریق کنیم.

وی با بیان اینکه آقای محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد، قول داده بودجه تئاتر را چند برابر کنند،‌ ادامه داد:  جلساتی باید برگزار شود و آقای وزیر و آقای سالاری هم مدام پیگیر موضوع هستند.

 نظری در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: قصد داریم برای تئاتر دینی پژوهشکده تاسیس کنیم. تاکنون هرچه بوده تزینی و تبلیغاتی بوده و انشالله با همکاری ارشاد و وزارت علوم اندیشکده را راه‌اندازی خواهیم کرد.

در ادامه محمود فرهنگ (دبیر رویداد صاحبدلان) ضمن عذرخواهی بابت تاخیر به وجود آمده در برگزاری نشست، خطاب به حاضران گفت: از همه آن‌هایی که طی یک سال گذشته به «صاحبدلان» توجه داشته‌اند، تشکر می‌کنم و حال نتیجه این تلاش قابل مشاهده است. 

فرهنگ گفت: از جشنواره «صاحبدلان» و قسمت‌های مختلف آن فقط برگزاری بخش بین الملل باقی مانده و انشالله با تلاش آقای فائزی این رویداد در قزوین ماندگار شود. 

«صاحبدلان» به تولید سالانه فکر می‌کند

او در ادامه توضیحاتش گفت: برای اولین بار است برگزاری بخش‌هایی از رویداد «صاحبدلان» در استانی دیگر انجام می‌شود. نکته این است که «صاحبدلان»، از سال ۸۹  تا به امروز به تولید فکر می‌کند و کارش در طول سال ادامه دارد.

فرهنگ اذعان داشت: بجز تولید که امری سالانه است؛ فقط در بخش نمایشنامه‌نویسی رقابت داریم.

توجه به تئاتر کشورهای همسایه برای اولین‌بار

وی با تاکید بر اهمیت بخش بین‌الملل جشنواره، گفت: اتفاق مهم این است برای اولین بار نگاه جدی، به کشورهای مسلمان داشته ایم. همیشه گفته‌ایم همسایگان مسلمان ما در زمینه هنر و تئاتر بضاعت ندارند، اما در واقع چنین نیست. حال می‌گویم اینطور نیست و تعاملات سازنده‌ای رخ خواهد، داد. قضیه این است که ما فقط در تئاتر ادعا داریم. وگرنه یکی از گروه‌های مدعو از همین کشورهای همسایه از ما تجهیزات نوری را خواست که هنوز به کشور ما وارد نشده است. لذا نباید هنر و تئاتر کشورهای مسلمان را نادیده بگیریم. 

فرهنگ ادامه داد: از سویی می‌خواستیم بخش نمایشنامه‌نویسی و اثار دینی را محکم کنیم. که این اتفاق افتاده است. اجرا و مخاطب‌یابی در یک استان اتفاق بسیار مهم است. به هرحال استان‌ها به زیرساخت‌های تئاتر نیاز دارند.

وی گفت: ما می‌خواهیم به زیرساخت‌ها کمک کنیم. نکته دیگر ایجاد انگیزه برای تئاترهای شهرستان است تا تولیدات دینی داشته باشند. 

تلاش برای افزایش بودجه تئاتر استان‌ها

فرهنگ با اشاره به اینکه بخش بین‌الملل پس از سیزده دوره تازه به «صاحبدلان» افزوده شده، گفت:  همیشه از کمبود بودجه رنج برده‌ایم و می‌خواهیم  و توقع داریم مسئولان در بخش دولت و مجلس برای تئاتر بودجه‌نویسی جدی‌تری داشته باشند. تعداد، تئاتری‌ها بیشتر شده و این بستر گسترده را باید مورد توجه قرار دهیم. 

فرهنگ ادامه داد: تلاش ما افزایش بودجه تئاتر در استان‌هاست و در رویداد امسال  طی یک سال گذشته، صد و پنجاه گروه برای حضور در «صاحبدلان» درخواست داشته‌اند.  موضوع دیگر اینکه پس از سی سال در تعزیه گروه‌های شهر تهران را دعوت کردیم و به آنها کمک مالی نمودیم و اینکه در مقابل تئاتر شهر اجرا رفتند. طی مشاهداتم برخی اعضای گروه‌ها می‌گفتند آرزو داشتیم در محوطه تئاتر شهر اجرا برویم. 

او ادامه داد: آخرین برنامه ما وبینار بود و کتاب‌هایی چاپ شد تا به این واسطه با همسایگان مسلمان هم تعامل داشته باشیم. و باید بگویم نگاه اداره کل هنرهای نمایشی به این موضوع جدی است. در ادامه شصت کار به ما رسیده بود و تلاش کردم بخش را ایجاد کنیم که در قزوین اجرا بروند که این اتفاق افتاد.

فرهنگ درباره نحوه اجراها گفت: سالن‌هایی در قزوین انتخاب شده و کارگاه‌ها هم پیش‌بینی شده‌اند. گروه‌ها فردای حضور در قزوین نشست خواهند داشت. یک روز هم برای آماده‌سازی سالن و چیدن دکور وقت دارند. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: من در طول این سال‌ها که دبیری جشنواره  «صاحبدلان» را به عهده داشته‌ام، تلاشم این بوده با همکاری دوستان به مفاهیم، مضامین، موضوعات قرآنی، نبوی، علوی، عاشورایی و مهدوی بپردازم. و اینکه و شخصیت‌های تاثیرگذار مسلمان هم برایمان اهمیت داشته و دارد. 

او تاکید کرد: اگر روی مضامین قرانی کار کنیم فرهنگ و هنرمان پیشرفت می‌کنند البته اگر شعار ندهیم. 

فرهنگ درباره مبلغ هزینه شده برای برگزاری جشنواره «صاحبدلان» گفت: در مرز چهار میلیارد تومان برای جشنواره امسال و در طول سال هزینه کرده‌ایم که آقای فائزی هم در قزوین دو میلیارد به بودجه کمک کرده است.

او درباره تن‌خواه و دستمزد گروه‌ها هم گفت:  بالاترین کمک‌های مالی به آثار صحنه‌های و خیابانی شده که مبلغ آن پانزده میلیون تومان است امیدوارم سال بعد مبلغ را بالا ببریم. تمام گروه‌ها تسویه حساب کرده‌اند. 

تنها شرکت‌کنندگان بخش بین‌الملل از عراق و عمان

در ادامه مراسم مژگان وکیلی مسئول بخش بین‌الملل جشنواره صاحبدلان گفت: از سال گذشته استارت انتخاب‌ها زده شد و حال پس از وقفه بابت کرونا، مشکلی برای برگزاری نداریم.

او افزود: دو گروه از عراق و دو اثر از عمان برای اجرا در بخش بین‌الملل انتخاب شده‌اند. البته تعداد گروه‌ها در فواصل قبلی بیشتر بود و با توجه به چهارچوب‌ها و پس از هماهنگی‌ها تصمیم گرفته شد چهار گروه در بخش بین‌الملل حضور داشته باشند.

او در پایان گفت: کارگاه‌های آموزشی را داریم که جزییات آنها به زودی اعلام خواهد شد.

نمی‌توانیم به دلار دستمزد، بدهیم

محمود فرهنگ در پاسخ به خبرنگار ایلنا، مبنی بر کم بودن تعداد آثار  خارجی در بخش بین‌الملل و بزرگ بودن این عنوان برای حضور تنها چهار تئاتر خارجی، گفت: بحث بودجه خیلی برای تئاتر کشور مهم است. با توجه به حجم رویدادهای سالانه به راحتی می‌توان به کم بودن بودجه پی برد.

او ادامه داد: بخش بین‌الملل صاحبدلان قرار بود سال قبل برگزار شود. طی این زمان حدود  ۱۶ نمایش خارجی از کشورهای مسلمان همسایه انتخاب شدند اما تعویق در برگزاری برنامه آنها را به هم ریخت و حضور آنها را با مشکل مواجه نمود. البته در نهایت قرار بود شش گروه خارجی داشته باشیم که چهارتا شدند.

فرهنگ گفت: اینطور نبوده که متقاضی نداشته باشیم و اتفاقا از کشورهایی چون ایتالیا، کرواسی و برخی دیگر از کشورهای اروپایی کار داشتیم اما موضوع این بود که می‌خواستیم کارهایی را مرتبط با محوریت صاحبدلان که تئاتر دینی است، انتخاب کنیم و خب بسیاری از کارها در جهت اهداف رویداد «صاحبدلان» نبودند. یا اینکه اثری را دیدیم که از شاخ آفریقا و با زبان فرانسه بود. اما دعوت کردن از اعضای آن پول هنگفتی می‌خواست. واقعا گرانی بلیت از تعداد، مدعوین کاست. با توجه به اوضاع اقتصادی نمی‌توانیم به دلار دستمزد بدهیم و خب بضاعت بودجه تئاتر ما همین است. 

او گفت: کار ما سخت بود و چون باید آثاری را انتخاب می‌کردیم که برایمان قابل دفاع باشند. اگربعد سیزده سال بخش بین‌الملل را به جشنواره افزودیم به این دلیل است که می‌خواستیم طی این سال‌ها بضاعتمان را ارزیابی کنیم. به نظر من اشکالی ندارد که سه یا چهار گروه خارجی در جشنواره داشته باشیم.

 فرهنگ ادامه داد: واقعیت این است که در سالهای قبل به «صاحبدلان» توجه جدی نشده است. شاید در سال‌های هشتاد و نه یا نود بودجه ما دو میلیارد بوده اما هرچه گذشته کمتر و کمتر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز