خبرگزاری کار ایران

یدالله رویایی شاعر حجمگرا دار فانی را وداع گفت

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۸۶۳۶

یدالله رویایی شاعر معاصر نیمه شب پنجشنبه بیست و چهارم شهریور ماه چهره در نقاب خاک کشید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یدالله رویایی شاعر معاصر شب گذشته پنجشنبه ۲۴ شهریورماه به دلیل کهولت سن دارفانی را وداع گفت. او متولد سال ۱۳۱۱ بود در پاریس زندگی می کرد.

یدالله رؤیایی، مطرح‌ترین شاعر «حجم‌گرا»، شعر را از دهه‌ی سی آغاز کرد. نخستین مجموعه‌ی شعرش «نغمه‌های زندگی» است. پس از آن، مجموعه‌ی «بر جاده‌های تهی» را منتشر کرد. این اثر سه دفتری نشان داد رؤیایی در صدد پیمودن راهی متفاوت و ارائه‌ی شعری نامتعارف است. «بر جاده‌های تهی»، رؤیایی را شاعری نوپرداز و درعین‌حال تندرو معرفی کرد.

پس از انتشار «بر جاده‌های تهی»، رؤیایی در مقالاتی که به‌چاپ رساند، نظریه‌هایی درباب شاعری ارائه و چارچوب و تعریف تازه‌ای برای شعر عرضه کرد.

یدالله رویایی در شعر به مقوله فرم اهمیت ویژه‌ای می‌داد. رؤیایی ضمن‌آنکه تعریف خاصی از «فرم» به‌دست داد، اهمیت «فرم» را در شعر گوشزد کرده و آن را بنیادی‌ترین مسئله‌ی شعر معرفی کرد. از دیگر آثار رؤیایی «شعرهای دریایی»، «دل‌تنگی‌ها» و «من گذشته: امضا» است. «هلاک عقل به‌وقت اندیشیدن»، «چهره‌ی پنهان حرف»، «از سکوی سرخ» و «عبارت از چیست؟» نیز در شمار آثار وی در حوزه‌ی نقد و نظریه‌ی شعر است. روحش شاد و یادش گرامی باد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز